Pienoismallit.net

Pekka Muikku

Siirtokuvapehmennin   30.5.2007 19:24
Micro Settiä minäkin laitan ensin mallin pintaan siirtokuvan alle. Mallin pinnan olen tietysti ensin lakannut kiiltävällä lakalla siltä alueelta. Sitten siirtokuva siihen Micro Setillä kostutettuun paikkaan. Kun se on oikealla paikallaan, otan liiat Setit pois esim. talouspaperilla varovasti painellen ja lätkin Micro Solia reilusti päälle. Kun Solia on laitettu siirtokuvan päälle, ei sitä parane enää mennä sen jälkeen nykimään. Siirtokuva rypistyy ja näyttää hetken Väyryseltä, mutta kuivuttuaan oikenee myötäilemään mallin pinnan muotoja.
Kyseisiä litkuja kannattaa kysellä pienoismalleja myyvistä erikoisliikkeistä, kuten Kuivalainen, Combat Models, Tietonikkari jne.
Combatmodels   30.5.2007 15:23
Timo Honkanen kirjoitti:
Itsekkin olen huomannut, että suomen mallikaupoissa kannattaa käydä paikanpäällä katselemassa, ei niinkään luottaa etäkauppaan
"Kyllä vuan on luotettava etäkaappaan, ku matkoo on liikoo"..vanha savolainen mallareiden sanonta..:)
Kuinka tehdä vanhennukset?   25.5.2007 20:52
Minun mielestäni tuossa linkissä saumojen tummentaminen on mennyt hieman överiksi. Voin olla ainoa tätä mieltä oleva, mutta en voi kuvitella oikean(eli 1:1) lentokoneen paneelisaumojen näyttävän tuollaisilta. Toisaalta en muutenkaan ole minkään esivarjostuksen tms. puolestapuhuja, joten tämän mielipiteen voi ohittaa olan kohautuksella;)
Maaleista   13.5.2007 18:45
Kuulostaa tosiaan siltä, että liian paksulla maalilla olet maalannut. Ohenna ainakin 50/50 äläkä säikähdä, mikäli ekan kerroksen jäljiltä näyttää pahalta. Edellisen kerroksen pitää antaa kuivua kunnolla ennen seuraavaa. Maltti on valttia. En ole laskenut kerroksia, mutta olen joutunut toisinaan maalaamaan AINAKIN 5-6 ohutta kerrosta saadakseni tyydyttävän lopputuloksen. Paksu maali tukkii pienet detaljit, jolloin lopputulos on kovin tukkoisen näköistä.
Sotaväen vihreä 50-luvulla   11.5.2007 10:49
Kimmo Kenttävihreähän tuli käyttöön -59, eikös vaan? Mikä vihreä oli käytössä 50-luvulla ennen sitä, ja mitä vihreää käytettiin Jatkosodan aikaan? Pitäisi valita väritys 88 ItK /37 RMB:lle eli Rämäpäälle. Milloinkas otettiin käyttöön vihreä-musta -kaksivärikaavio ja onko siinä oleva vihreä mahd. Kimmo Kenttävihreä, Kenttävihreä vai joku muu?
Kun kerrot olevasi mallari...   9.5.2007 17:17
Teemu Siltanen kirjoitti:
Tarkoitinkin lähinnä tilannetta jossa outo ihminen kysyy harrastuksiasi (työhaastatteluissa yms. tätä kysellään joskus), eli mainostatko heti ensimmäiseksi harrastavasi mallailua.

Otetaanpa hieman kärjistävä esimerkki:

Harrastat sekä mallailua, kuntosalia että moottoripyöräilyä. Olet ensimmäisillä treffeillä hehkeän neidon kanssa ja tämä kysyy harrasteitasi. Miten toimit?

a) Kerrot harrastavasi kuntosalia ja moottoripyöräilyä.
b) Kerrot harrastavasi kuntosalia, moottoripyöräilyä ja pienoismalleja.
c) Kerrot ensin harrastavasi kahta ensinmainittua, mutta neidon mieltymyksiä haisteltuasi saatat kertoa myös mallailun kuuluvan vapaa-ajan aktiviteetteihisi.

Tällä ajan takaa sitä että ovatko jotkut muut harrastukset kenties "miehekkäämpiä" tai hyväksyttävämpiä kuin muut, yleisemmät harrastukset.
Juu, kyllä minä varmaan ymmärsin asian niinkuin sen tarkoititkin, eli jos outo ihminen kysyy harrastuksiani niin tietenkin kerron harrastavani pienoismallien rakentelua. Miksi en kertoisi? Ei tuo ole minusta yhtään sen kummoisempi harrastus kuin vaikkapa tennis tai sumo-paini.
Tuolle hehkeälle neidolle kertoisin tietenkin harrastuksistani kohdan b mukaisesti. Ei se neito olisi muutenkaan minulle sopiva, jos hänen mieltymyksistään riippuu mitä voi itsestäni kertoa:)
Kun kerrot olevasi mallari...   9.5.2007 15:26
Teemu Siltanen kirjoitti:
Eli: Jätättekö kertomatta, tai suorastaan salaatte pienoismalliharrastuksenne joiltakin tahoilta / henkilöiltä? Jos vaikkapa joku uusi tuttavuus kyselee harrastuksianne, kerrotteko? Entäpä esimerkiksi työhaastattelussa?
Eipä tuota ole tarvinnut salata tai jättää kertomatta. Toisaalta ei tuo ole myöskään sellainen asia, josta ajattelisi että se täytyy muistaa mainita aina kun tapaa jonkun , joka ei sitä vielä tiedä.
Jos uusi tuttavuus kysyisi harrastuksistani, niin totta hitossa kertoisin. Työhaastattelussa kertoisin, mikäli katsoisin sillä olevan jotain merkitystä. Enhän kerro työhaastattelussa myöskään esim. digiboxini merkkiä (ellei sitä erikseen kysytä).
Humbrolin omaa ohenninta olen käyttänyt Humbrolin maalien kanssa. Kerrostalohuoneistossa asun ja mallailen, enkä ole kokenut ainakaan Humbrolin oman ohenteen hajua liian voimakkaaksi. Tosin kokemukset ovat pensselimaalauksesta, ruiskulla maalatessa tilanne ei välttämättä ole sama.
Kun kerrot olevasi mallari...   8.5.2007 21:05
Jos on tämä harrastus tullut puheeksi, niin poikkeuksetta se on herättänyt positiivista uteliaisuutta. Lelu-vertauksia tms. en ole koskaan kuullut. Suhtautuminen riippuu varmaan myös aika paljon ihmisistä, joiden kanssa asiasta puhuu.
Helppo eka panssari   29.4.2007 21:53
Leopardin aavitonen ja kutonen eroavat muutenkin nelosesta niin paljon, että Revellin 2 A4 on ainoa järkevä vaihtoehto Suomi-Leopardiksi.