Pienoismallit.net

Pekka Muikku

miten saada hieno pienoismalli?   11.9.2007 15:54
En ole todellakaan mikään mestarikasaaja, mutta uskallan silti väittää, ettei mitään oikoteitä tai simsalabim-juttuja ole olemassa mallinrakentajana kehittymiseen. Tarvitaan kärsivällisyyttä, uteliaisuutta, kärsivällisyyttä, uskallusta, kärsivällisyyttä, kokeilunhalua, sekä . .. .. .. kärsivällisyyttä. Tekemällä ja kokeilemalla oppii. Netti on tietenkin pullollaan erinäisiä tekniikkavinkkejä, joita voi halutessaan kokeilla. Itse ainakin luotan itseeni enemmän kuin siihen, että muiden opeilla ja neuvoilla kehittyisin. Pienoismallien rakentamisessakin on monta tyylia, esim toiset vannovat äärimmäisen realistisuuden nimiin, toiset antavat realistisuudessa hieman periksi saadakseen malliinsa "taiteellisuutta" tms. Kaikki tavat ovat aivan yhtä oikein.
Mitä tarkoittaa sotka?   9.9.2007 20:13
herby kirjoitti:
Miten T-34 on saanut tuon "sotka" nimensä? ja miksi?
Olisko profiili hiukan sotkan näköinen? Ehkä. En tiedä kun en kalasta.
Työkalujen maalaus   9.9.2007 19:26
Työkalut yms. olen pääasiassa maalannut irrallisina ja kiinnittänyt pikaliimalla maalattuun malliin. Vanhennukset sitten kun lähes kaikki kamat ovat omilla paikoilla. Tämä on minun tapani, mutta tiedän monen kasaavan mallin mahdollisimman valmiiksi ennen mitään maalauksia. Nämä ovat hiukan makuasioita ja se mikä toimii toiselle, ei välttämättä luonnistu jollekin muulle.
Mitä tarkoittaa sotka?   9.9.2007 17:08
Sotka= T-34 -panssarivaunu, valmistusmaa Neuvostoliitto.
Taiteellinen vapaus   9.9.2007 16:57
Tikru kirjoitti:
Olisikohan aiheellista laittaa tänne osio johonvoisi laittaa kuvia tehdyistä malleista jotka eivät vastaa täysin esikuvaansa,mallit jotka on tehty hieman "vapaustaiteilijan" oikeuksilla koska monet mallit ovat upeasti maalattuja ja hienosti toteutettuja mutta kun eivät ole täysin esikuvien mukaisia tai esikuvaa ei edes ole niin mihinkäs osioon sitten kuvat laitat?
Taitaisi olla melko vaikeaa löytää pienoismalli, joka vastaa täysin esikuvaansa. Taiteellista vapautta, tai kutsuttakoon sitä millä nimellä tahansa, joutuu käytännössä aina ottamaan mittakaavasyistäkin johtuen. Mihin sitten vedettäisiin raja, jonka mukaan malli on tai ei ole täysin esikuvaansa vastaava?
Jonkinlainen muualta mualimasta tuttu "What If -osasto" voisi olla ihan ok malleille, joilla on kuvitteellinen esikuva.
Bensatankin täyttöluukku?   5.9.2007 20:09
Frankp kirjoitti:
Täällä lienee rauhallisin paikka kysyä syytä miksi useimpien Japanilasten autojen ja nyttemmin myös Volvojen polttoaineentankin syöttöaukko sijaitsee kuskin puolella eli Suomessakin vasemalla puolella.

Miksi sen aukon "pitää" olla kuskiin nähden väärällä puolella ?

Ainakin VW Transporterissa se täyttöaukko on heti kuskin oven takana.

Eli onko Euroopassa auton valmistajat typerämpiä kuin vaikkapa Japsit ?
Eikös se vasen ole kuskia ajatellen se "oikea" puoli? Lapikkaat kuluu vähemmän, kun ei tartte autoa kiertää. Nykyään ei pysty suoraan sanomaan, mikä auto on japanilaisten ja mikä eurooppalaisten suunnittelema, kun vaikkapa joku Toyota Avensis suunnitellaan ja valmistetaan Englannissa ja siihen kammetaan Puolassa valmistettu moottori.
Referenssimateriaalia myyntiin   28.7.2007 09:09
Puolustusvoimat myy huutokaupalla syyskuussa toistakymmentä Comet- ja Charioteer-panssarivaunua. Siviileillä on nyt ensimmäistä kertaa mahdollisuus ostaa puolustusvoimilta 1:1 panssarivaunu. Näitähän joka poika ja tyttö tarvitsee referenssimateriaaliksi;)
Kurat ja lakka   24.7.2007 10:04
Minä en pastellien päälle laittaisi enää mitään lakkaa. En tiedä varmaksi, mutta uskoisin ettei niin ole tarkoitettukaan. .
Etsien taittotyökalu   23.7.2007 15:53
Hold&Foldista (5,5'') on hiukan kokemusta. Minulle tämä on niitä työkaluja, joita ei pitänyt aikaisemmin kovin tarpeellisina, mutta sellaisen hankittuani ihmettelin jo kuinka olen tullut toimeen ilman sitä. Combat Modelsilta ostin. Suosittelen.
Hyviä maaleja?   17.7.2007 10:00
Tomi Mynttinen kirjoitti:
Combat Models ja Aviation Shop ovat nimistään huolimatta ihan kotimaisia kauppoja. :)

Aviaton Shop sijaitsee Töölössä, Combat Modelsista voi tehdä hankintoja postimyynnillä sekä useimpien mallitapahtumien yhteydessä.
Lisäyksenä; myös Aviation Shopilla on postimyynti.