Pienoismallit.net

Tomi Mynttinen

Sivuston ylläpitäjä

Mig-19 Farmer C   16.6.2006 16:09
Pakko laittaa hieman offtopicia :)

Hehän ovat kuin kaksi marjaa:

www.aircraftresourcecenter.com/AWA1/601-700/walk617_MiG-19_Shi/02.jpg
Nostrildamus, Don Rosa -hahmo

www.don-mcduck.de/bilder/storys/nostrildamus03.jpg
MiG-19, lentokone
Dioraamojen rakennukset   19.5.2006 13:56
Olli Leinonen kirjoitti:
Ilmeisesti kovinkaan moni ei tee täällä rakennuksia dioraamoihin.
Minä teen! :) Ihan periaatteen vuoksi pyrin tekemään rakennukset itse ilman kaupallisia lähtökohtia (tylsää sellainen). Yksi parhaita menetelmiä kivi- ja tiilitalojen rakentamiseen on omasta mielestäni kipsi(valu). Voit tsekata kirjoittamani artikkelin aiheesta (poistin tuosta toimimattoman linkin. lisään ko. artikkelin myöhemmin tänne uudelleen).

Lähiaikoina olis tarkoitus alkaa rakentelemaan Itä-Eurooppalaista parikerroksista kaupunkitaloa käyttäen materiaalina mahdollisimman paljon pelkkää muovia. Ihan kokeilun vuoksi.
Lunta ja naamiointiverkkoa?   7.5.2006 11:30
Itse olen käyttänyt lumen tekoon ruokasooda-pohjaista metodia.

www.pikseli.biz/cobblestone/gallery.php?cat=001&sub=004
www.pikseli.biz/cobblestone/gallery.php?cat=001&sub=003

Nykyisin tosin löytyy varmasti paljon parempia kaupallisia tuotteita lumeksi, mutta tilanne oli toinen tuolloin kymmenen vuotta takaperin, kun nuo mallit tein. Mutta olen silti ihan tyytyväinen tulokseen. :)

Ardennit-artikkeli löytynee jostain vielä suomenkielisenäkin versiona, jos tarvetta…
Figuurien laatu   30.1.2006 09:18
Itse olen Preiserin 1/87-skaalan siviilifiguureita käyttänyt, ja ovat mielestäni mittakaavassaan varsin hyvälaatuisia (huomattavasti parempia kun useimmat näkemäni 1/72-skaalan jampat).
Leopard 2 A4   3.12.2005 18:43
carcass kirjoitti:
"Mallari 152 1/2004"? mistä sen mahtaisi löytää?
Sen voi tilata suoraan IPMS Finlandilta: www.ipmsfinland.org/mallari.php?s=tilaus
Sd.Kfz. 251/22   3.12.2005 14:35
Renkaat ja erityisesti telaketjut on pintakäsitelty hienosti. Millaista menetelmää käytit?
Alpine Miniatures?   3.12.2005 14:32
Ei tietääkseni saa, mutta kannattaa esim. Combat Modelsista tai Tietonikkarista kysellä.

Yleensä tällaisten asikkaiden pyyntöjen toteuttaminen ei ole asialleen omistautuneilla jälleenmyyjillä mitenkään mahdotonta. :)
Ylitse jääneet osat...   3.12.2005 14:26
Miljoonalaatikko on kyllä usein mitä mahtavin pelastaja. Ei ikinä kannata heittää mitään mallien osia pois.

Jos osia on kertynyt paljon, on kuitenkin usein fiksua lajitella ne. Tähän soveltuvat mainiosti rautakaupoissa ja vastaavissa myytävät ruuvien yms. pikkusäkän säilyttämiseen tarkoitetut lokerikot. Itselläni on tuollaisten lisäksi vielä erillisiä laatikoita valurankojen säilyttämiseen – harvemmin jaksaa käydä irrottelemaan yli jääneitä osia.
Lasiosien liimaus   26.11.2005 14:23
Itse en noita siivekkäitä vekottimia rakenna, joten en tiedä miten lasiosat tulisi oikeaoppisesti liittää, mutta jos sovite on vain hyvä, niin itse käyttäisin kiinnittämiseen kiiltävää ohentamatonta lakkaa tai PVA-liimaa.
Akryylit vs. Emalit?   25.11.2005 18:29
Vallejon maaleja olen itsekin viime aikoina lähinnä käyttänyt.

Humbrolin emaleilla aloittelin, mutta myöhemmin siirryn ensin Tamiyan akryyleihin, ja sitten Model Masterin mainioihin pussimaaleihin, mutta kun niiden valmistus lopetettiin, on Vallejo ollut valintani.