Pienoismallit.net

Tomi Mynttinen

Sivuston ylläpitäjä

Mallinäyttelyn järjestäminen   5.12.2016 20:17
Kiitos hyvästä palautteesta! Mukava kuulla, että järjestelmästä on ollut iloa. :)
Jani Pasanen kirjoitti:
Olisin kaivannut mahdollisuutta valita monta kerralla ja näille tehdä paikalle saapumisilmoituksen tai poisjääneeksi
Tämän pitäisi kyllä onnistua jo nykyisessä järjestelmässä valitsemalla ilmoitettujen mallien listalta halutut mallit ja klikkaamalla tämän jälkeen merkitse saapuneeksi- tai merkitse saapumattomaksi -painiketta (ks. tämän keskustelun aloitusviestin ensimmäinen kuva).
Jani Pasanen kirjoitti:
luokkien yhdistäminen piti tehdä malli kerrallaan, tässäkin olisi tosikätevä valita listalta mallit, jotka vaihtavat luokkaa
Luokkien yhdistämisen logiikkaa järjestelmässsä ei ole tosiaan lainkaan. Laitetaan siis tämäkin todo-listalle.
Mallinäyttelyn järjestäminen   4.12.2016 14:14
Heikki Lankinen kirjoitti:
"Type once, use many times"
Näinhän sen pitäisi olla.

Tuon voisi toteuttaa siten, että mallia ilmoitettaessa oletustekstinä on sama teksti, joka mallilla on ollut edellisessäkin näyttelyilmoittautumisessa.

Ja vain mikäli on ilmoittamassa mallia ensimmäistä kertaa näyttelyyn, olisi oletuksena mallikansion kuvausteksti kuten nytkin.
Mallinäyttelyn järjestäminen   4.12.2016 13:16
Juuri noinhan se jo toimii. :)

Teksti otetaan vain oletukseksi tekstikenttään, johon käyttäjä voi itse kirjoittaa mitä haluaa. Tekstiä voi siis lyhentää ja muokata tai sen voi kirjoittaa kokonaan uusiksi.
ME-109E - Deceptive site   1.12.2016 18:36
Ilmoitus näyttäisi jo kadonneen. Ehkä kyseessä oli vain jokin tilapäinen häiriö Googlella, mene ja tiedä.
ME-109E - Deceptive site   1.12.2016 16:22
Kalle Rantanen kirjoitti:
Minunkin paras veikkaukseni on, että sivulla olisi sattunut olemaan epäilyttävä mainos.
Tuo varoitus tulee tosiaan Googlen järjestemästä, ja myös kaikki sivustolla olevat mainokset tulevat Googlen kautta. Siksi hieman ihmetyttäisi, jos Googlen logiikka päättelisi mahdollisen epäilyttävän mainoksen tapauksessa ongelman olevan mainosta näyttävällä sivustolla, eikä mainoskoodia jakelevassa Googlen omassa järjestelmässä.

Mahdotontahan se ei tietysti siltikään ole, ja on tosiaan vaikea keksiä mihin muuhunkaan tuo voisi liittyä. Vaikea kuvitella sitäkään, että kukaan yksittäinen henkilö voisi ilmiantaa sivustoja, jotka määriteltäisiin epäilyttäviksi ilman tarkistusta. Kiusanteon mahdollisuudet tuollaisessa olisivat liian ilmeiset.
ME-109E - Deceptive site   1.12.2016 16:06
Kiitti ilmoituksesta! Voi vain arvailla, millä perusteilla Google on mahtanut tuon päätelmän tehdä.

Ilmoitin nyt joka tapauksessa Googlelle tuosta virheellisestä varoituksesta, mutta kestänee vähintään vuorokauden ennen kuin sivu on tarkistettu ja homma on kunnossa.

Mitään tietojenkalastelua tai vastaavaahan tällä sivustolla ei siis todellisuudessa tietenkään ole.
Liima "syö" maalia?   29.11.2016 10:10
Gator's Grip on yksi hyvä vaihtoehto. Sitä on Suomesta saatavilla ainakin Kuivalaiselta. Ohessa esittelyvideo ja lisää arvosteluja ja käyttökokemuksia löytyy googlettamalla.

Vähäiselle rasitukselle joutuvissa mattapintaisissa kohteissa (dioraamat, vaunujen ja figuurien varusteet yms.) olen käyttänyt myös mattapintaista akryylimaalausainetta (engl. acrylic matte medium), jolla saa kiinnitettyä osia ilman pelkoa siitä, että liima kuivuttuaan kiiltelee saati muulla tavalla erottuu pinnasta.

Maalausainetta voi tarvittaessa ohentaa vedellä ja ylimääräiset purseet on helppo häivyttää esimerkiksi veteen kostutetulla siveltimellä.

Maalausaineita voi ostaa taiteilijatarvikeliikkeistä.

[youtube]lQod75gYZng[/youtube]
Kuinka voisi kuljettaa dioraaman.   28.11.2016 17:17
Mallien pakkaaminen on mielenkiintoinen aihe, ja erilaisia toteutuksia näkee paljon.

Itse liikun mallitapahtumiin yleensä julkisilla, joten pyrin pakkaamaan mallini huolellisesti minimoidakseni riskit. Jo useiden vuosien ajan olen suosinut mallien pakkaamista pääasiassa erilaisiin pahvilaatikoihin, joiden seinämiin olen kiinnittänyt kuumaliimalla vaahtomuovipaloja lukitsemaan mallin kiinni alustastaan.

Kun yhden sivuseinistä jättää avautuvaksi, pystyy mallin pujottamaan laatikon pohjan ja vaahtomuovipalojen väliin. Lopuksi laatikko suljetaan teipinpalalla, kuminauhalla, narulla tai vastaavalla, riippuen esimerkiksi laatikon koosta.

Näin malli ei pääse liikkumaan laatikon sisällä mihinkään suuntaan. Myös laatikon pohjan ja alustan väliin voi laittaa ohuemman vaahtomuovilevyn vaimentamaan iskuja ja tärinää.

Vaahtomuovia ja muita vastaavia materiaaleja olen säästänyt erilaisista tuotepakkauksista. Materiaalilla ei sinänsä ole väliä, kunhan se on helposti leikattavaa ja kiinnitettävää eikä naarmuta mallin alustaa.

Pahvilaatikonkin sijasta voi käyttää myös muista materiaaleista valmistettuja laatikoita. Itse suosin pahvilaatikkoja pääasiassa siksi, että niitä löytyy helposti eri kokoisia ja tarvittaessa niiden kokoa voi nopeasti muuttaa.

Olen kuitenkin käyttänyt myös esimerkiksi vanerilaatikkoa, jolloin mallin voi kiinnittää alustastaan suoraan laatikon pohjaan tai seiniin tukevasti ruuveilla. Toki näin voi toimia myös tukevamman pahvilaatikon kanssa, mutta kannattanee silloin ainakin käyttää prikkaa ruuvin kannan alla.

Nämä kiinnitystavat tietysti edellyttävät sitä, että malli rakennetaan alustalle, mutta alustahan on joka tapauksessa fiksua olla näyttelyihin vietävissä malleissa.

Ohessa vielä piirros, joka pyrkii selventämään millainen kuljetuslaatikko voi yksinkertaisimmillaan olla. Tätä samaa tekniikkaa olen pienin muutoksin käyttänyt kaiken kokoisille malleille.

www.pienoismallit.net/media/kuvat/13/13/85/131385.jpg
Suomi-T-28 modausketju   28.9.2016 16:40
toivonen kirjoitti:
Paljon vois ynnätä, jos olis kuvapankissa tilaa… :)
Kimmo Siika kirjoitti:
Voisikohan Tomi järkätä jonkun "kansion" tätä tarkoitusta varten??
Ei muuta kun artikkelia kasaamaan. :) Lisäsin nyt toivoselle runsaasti levytilaa käyttöön, joten sen ei pitäisi ihan heti loppua.
Heikki Lankinen kirjoitti:
minulta menee aika paljon huti kaikkea mitä etusivulle ei nouse. Kuten Taukohuoneen keskustelut.
Etusivulle nousevaan sisältöön pystyy itse vaikuttamaan. Etusivulla esiintyvien keskustelujen ja mallien aihepiirejä on mahdollista muokata mieleisekseen. Myös Taukohuoneen jutut näkyvät etusivulla, kunhan vain valitsee asetuksista haluavansa niin:

www.pienoismallit.net/profiilit/asetukset/keskustelut/
www.pienoismallit.net/profiilit/asetukset/galleria/

Noille asetussivuille pääsee myös suoraan etusivulta klikkaamalla listan yläpuolella olevaa jakoavainkuvaketta.

Tapahtumien osalta tuota uusista viesteistä kertovaa kuvaketta ei valitettavasti ole sivuston nykyiseen versioon kuitenkaan tulossa, koska tapahtumat käyttävät eri taustajärjestelmää, jossa tuota luettujen viestien seurantaa ei valitettavasti ole samalla tavalla käytössä.

Idea on kuitenkin hyvä, ja sivuston seuraavaan versioon tämä asia kyllä korjaantuu.
Ilkka Tuomioja kirjoitti:
Käytän tuota listaa mieluummin, koska se linkkaa uuteen viestiin eikä ketjun alkuun, kuten tuo "Näistä keskustellaan" -lista tekee. Ainoa huono puoli sen kanssa on etteivät kerhon viestit näy siinä vaan ainoastaan "Näistä keskustellaan" -listassa.
Myös Näistä keskustellaan -listasta pääsee haluttuun kohtaan keskustelua:

- klikkaamalla keskustelun otsikkoa, pääsee keskustelun alkuun
- klikkaamalla viestin viimeisimmän viestin kirjoitusajankohtaa, pääsee ko. viestiin
- klikkaamalla lukemattomasta viestistä kertovaa pallukkaa, pääsee ensimmäiseen lukemattomaan viestiin.