Pienoismallit.net

Mitä siviilikone malleja olet tehnyt?

Valmiina ei ole vielä yhtään kappaletta, mutta vakaa aikomus tutustua siviilikonemallailun ihmeelliseen maailmaan ja kaapista löytyykin jo Minicraftin 1:144 MD-80 jota varten on Finnairin siirtokuvat ja Hasegawan 1:200 MD-11 johon on Aer Lingusin arkki. Hankintalistalla Zvezdan 1:144 Tupolev Tu-154 ja Il-86, molempiin tarkoitus laittaa punaliput pyrstöön. Saa nähdä miten taipuu tämä aluevaltaus meikäläiseltä.
Itsellä on työn alla 1/32 Planet Modelsin Blanik-purjekone, mutta sitä ei tulla näkemään täällä ennenkuin ehkä 8 kuukauden päästä, tila lopussa ja työläs malli. Valmiina Revellin ASk-21 1/32-skaalassa, hyllyssä rakentamattomana saman mittakaavan piper Pa-28 Super Cub, sekä rakentamaton 1/72 Noordyun Norseman, sekä hankintalistalla Revelliltä Ls-8A/18 (myykää joku minulle, en löydä tätä versiota kaupoista, siellä on vain motorisoituja), Duo Discus sekä Ls-8t. Voinen tässä myös paljastaa tämänhetkisen ikuisuusprojektini, 1/6-skaalan PIK-26 Mini-Sytky. Minulla on oikean koneen piirustukset, jotka tulostutin skaalaan sopivina, ja mallista tulee puoliksi luuranko eli kaikki rakenteet näkyvät toiselta puolelta toisen ollessa katettu. Kaikki tulee toimivaksi kuten oikeassa, paitsi tietenkin mittaristo sekä moottori. Nytpähän on sekin paljastettu, saas nähdä milloin lie valmis tuo… vasta runkokaaret tehty ja vasen siipi kasauksessa, ja ollut työn alla puolitoista vuotta.
Varsinkin isompien laivastojen omistajille: Missä/miten säilytätte mallejanne?
Jaakko Luoma kirjoitti:
Varsinkin isompien laivastojen omistajille: Missä/miten säilytätte mallejanne?
Itellä on kaks kappaletta näitä:
www.ikea.com/fi/fi/catalog/products/60128562/
sekä yks tämmönen:
www.ikea.com/fi/fi/catalog/products/40128563/

Noihin korkeisiin mahtuu yhdelle hyllyille esim. 3 pikkubussia tai sitten laajarunkoja aina A330/A340 tai B772 asti. Isommat oon joutunut laittamaan vitriinin päälle.
Jaakko Luoma kirjoitti:
--Missä/miten säilytätte mallejanne?
Ikeaa täälläkin, mutta pienempää vitriiniä eli Detolf, modattuna kolmella akryylistä sahatulla lisähyllyllä.

1) www.ikea.com/fi/fi/catalog/products/10119206/
2) www.sideshowcollectors.com/forums/showthread.php?t=60352

Detolfiin ei mahdu esim. 1/144 B777 tai A340, joten isompi kalusto (ja suurin osa muistakin tarpeeksi hyvin onnistuneista) on pahvilaatikoissa pölyltä ja valolta suojassa. Muutama jalustamalli on kirjahyllyn päällä tai pöydillä vähän fiiliksen mukaan.
Laittakaa ihmeessä sitten niitä mallejanne valmistuessaan tänne galleriaan, sillä siviilikoneita saisi mielestäni olla täällä enemmänkin! :)
Itse olen tehnyt esimerkiksi:
1/48 Learjet 45:n, 1/144 A310, A321(kesken), AN124 ja Ryanair B738 jne. Mutta varsinaisesti työn alla on ostamani huonomaalipintainen B738 josta tarkoitukseni olisi poistaa maalipinta ja ikään kuin aloittaa puhtaalta pöydältä. Se toimisi harjoittelumallina ostamalleni aloittamattomalle Air Berlin 737-800:lle, johon kyllä olen ajatellut ostaa Norwegianin siirtokuvat. Ja jos se/ne onnistuvat hyvin, saatan itsekkin laittaa galleriaan näytille.
Valmiiksi olen saanut vain:
1/200 Boeing 767-200 N612UA
Itselläni tällähetkellä yksi tälläinen:
www.ikea.com/fi/fi/catalog/products/20213312/

Jäänyt armottomasti liian pieneksi laivaston kasvaessa. Toinen pitäisi vierelle vielä piakkoin hankkia.
Pölysuojaltaan olematon, mutta mahtuu hyvin isoimmatkin koneet kun ei aivan seinään kiinni laita. Hyllyjen paikkoja vaihdoin hieman, että sain lasisen ylimmäksi ja toiseksi alimmasta tuli sitten kiitotie diorama, joka on vielä hieman keskeneräinen. Valaistuksena ledilistoja etureunassa.

Täällähän on ollut hirveä määrä malleja mitä ei ole galleriaan asti saatu muiden ihasteltaviksi. Nyt vähät siviilikone mallarit voisivat ottaa itseään niskasta kiinni ja "uusia" malleja näytille!

Itselläkin tällähetkellä 28 mallia vielä julkaisematta kun saisi kuvat ja tekstit aikaiseksi.
Joitakin on saatu valmiiksi asti mm RWD-5, Junkers F13, deHavilland Comet, U-2 (CIA eli 'siivili'), Skoda D.1 jne. Kesken on ainakin Ford Tri Motor jne. kaikki 1/72, yhtään 1/144 mallia ei taida löytyä…