Pienoismallit.net

Mikä on tykkien oikea väri ?

Rakennan Artesania Latinan puista purjelaivaa "San Juan Nepomuceno" ja elän toivossa, että pääsen joskus siihen vaiheeseen, että voin alkaa maalaamaan tykkejä. Rakennussarjassa tykit ovat kiiltävää messinkiä, mikä ei liene tykkien alkuperäinen väri.

Koska haluan tykkien olevan mahdollisimman lähellä alkuperäisiä, niin kertokaa tietäjät oikea väri ja mikä valmistaja.
Vielä 1700 luvulla kanuunat oli valettu pronssista. Pronssi ottaa kyllä mustanruudin savusta helposti väriä, mutta toisaalta kylä kanuunoita puhdistettiinkin, joten jokin tumman pronssin värinen sopii hyvin. Esim GW:n (eli games workshopin) TIN BITZ
Ranskassa taidettiin aloittaa valurautatykkien teko laivoihin 1760-luvulla, mutten tiedä mikä tilanne oli Espanjassa. Laiva taitaa olla vuodelta 1765, mutta varmaankin malli esittää sitä Trafalgarin taistelun ajalta? Valurautaiset tykit värjäisin mustiksi, ymmärtääkseni niitä värjättiin polttamalla pellavaöljyä kuumennetun putken pintaan ja lisäksi mustalla värillä mutta värjäysmenetelmistä en löytänyt varmaa tietoa. Eli kiinnostaisi oikea tieto lähteineen minuakin.

Lisäys: parhaan mustan tuloksen saanee messingin kemiallisella mustauksella (esim. "Brass Black metal finish", onkohan pohjimmiltaan samaa ainetta kuin Supersini?). Itse en ole noita messinkiin pystyviä aineita kokeillut.

Pasi
Viimeksi muokattu 6.1.2013 16:27
Mitenkäs sitten näin aihetta sivuten tuo tykkien monesti aika rosoinen pinta? Eli ainakin itsellä on sellainen mielikuva että tykit ovat olleet hyvin tummia, mutta myös jossain määrin rosoisia pinnaltaan? Vai onko tämä mielikuva tullut vain jostain vanhoista leffoista tms joissa on koitettu patinoida asioita hivenen liikaakin? Mutta siis kun laiva on jotain muuta kuin näitä 1:400 mittakaavassa olevia niin mielestäni noihin tykkeihin kannattaa panostaa että niistä saa aidon näköiset. Laivasta on muutoinkin tulossa varsin hieno ja itseä ainakin noissa purjelaivoissa nuo tykit jossain määrin kiinnostaa, lähinnä se miltä ne näyttää…
Eri merimuseoissa nähtynä tykkien pinta on ollut joskus melko rosoista. Mutta mikä on ajan hampaan aiheuttamaa ja mikä alkuperäistä, ei ole selvinnyt. Pronssisissa tykeissä pinta on ollut rosoisempaa.

Itse en ole livenä päässyt Porthmouthissa HMS Victoryä katsomaan, mutta mitä kuvia aiheesta nyt netistä löytyy, tässä nykyisessä museoversiossa tykkien pinta on hyvinkin sileä ja ei silmämääräisesti näytä lainkaan valujäljeltä. Tiedä sitten mikä määrä tykeistä on alkuperäisiä ja montako replikaa on laivaan tehty.

Itse olen saanut vesiliukoisella mattamustalla pintaa rosoiseksi kun puolikuivaa pintaa jo parin minuutin pensselöinnin jälkeen viimeistelee kuivalla pensselillä.