Pienoismallit.net

Airfix 1:700 Titanicin siirtokuvaliput

Kummipoika valitsi minulle kesällä syntymäpäivälahjaksi tuon otsikon mukaisen mallin ja olen sitä syksyn mittaan tässä askarrellut kuntoon. Nyt kuitenkin tuli tenkkapoo kun alkaa olla viimeistelyjä vaille valmista ja katselin noita mallin mukana tulleita siirtokuvia. Aluksen liput ovat mukana siirtokuvina ilman sen kummempia ohjeita miten ne pitäisi malliin kiinnittää.

Raavin päätäni lähinnä sen kanssa että onko nuo tarkoitus liottaa tuosta irti ja kiinnittää sellaisenaan salkoihin vai kiinnittää jonkinnäköiseen paperiin tms? Kestääkö pelkkä siirtokuva "ilmassa"? Onko kellään heittää tähän perspektiiviä tahi vinkkiä kun noiden siirtokuvien kanssa telkutessa ei ole liiemmin varaa mokailla. Mielessä kävi sekin että olisiko parempi suosiolla printata liput paperille ja kiinnittää niin.

Onpahan muuten ollut haastava projekti. Pienoismalleista kokemusta hyvin vähän vaikka miniatyyrisotilaita olenkin paljon maalaillut. En kertaakaan ole tehnyt vesirajamallia enkä riggingejä. Varsinkin noiden köysien/kaapelien virittely on ollut apaut vaikeinta mitä olen askarrellut.

-Mikko Asikainen
On tarkoitus liuottaa ja kiinnittää sellaisenaan.
Toki kokemusta on eikä kovin yksinkertaista eikä kestävää.
Tulostaminen paperille voisi olla hyvä,mutta siinä taas ongelma että varsinkin normaali kopiopaperi
on aika paksua.
Onnistuisikohan jos ensin vaikka laittais kirkkaasta teipistä palasen salkon ympäri.
(saman lailla kun siirtokuva)
Ja sen päälle siirtokuva ja leikkaisi ylimääräiset teipit pois.
En ole itse kokeillut mutta välähti äsken mieleen että voisikohan toimia.
Lakka vielä pälle joka sitoisi siirtokuvat.
tai tosi ohkainen sätkäpaperi tai silkki paperi vastaava kuten hedelmien ympärillä,varaksi kai on parempi tulosttaa nuo jemmaan jos käy huonosti.
Tarkista ettei kyseessä ole ihan tavallinen tarra joka käännetään salon yli vastakkain. Itelläni on projektina ja Titanic tosin 1:400 sarjalaisena ja siinä näkyy olevan tarrat.
Siirtokuvia on, kun olen tuosta arkista jo rungon tekstit leikellyt ja liotellut. Silkkipaperia mietin vähän itsekin vaan ottaako tuo siirtokuva siihen kiinni?
Linkki Siitäpä lopputulemaa. Laitoin kylmiltään lopulta nuo liput tuohon, en jaksanut enää kikkailla. Mielessä siintää jo uudet projektit.
Omassa Titanicissa oli ainakin siirtokuvat. Käänsin vaan salon ympäri vastakkain kiinni, ja ovat kestäneet jopa hieman rankkaakin käsittelyä…