Pienoismallit.net

Finnair MD-11 rakentaminen

Tässä on työn alla Finnairin DC-10 ja MD-11. Molempien pohjana Revellin mallit ensin mainittu DC-10-30 ja MD-11 on tulossa KC-10 paketin pohjalta. MD-11 muokkauksina tähän asti tehtynä:

- 2-moottorin ilmanoton pullistukset
- "duck tale" peräkartio
- rungon pidennys ennen ja jälkeen siipien
- Rungon vahvistukset ennen siipeä

Nyt tarvitsisin jostain tietoa winglettien ja korkeusperäsinten koosta. Tiedossa on, että korkeusperäsimet ovat 69% DC-10 vastaavista. Eriasia sitten onkin että mistä pinnoista on nipistetty.(tyven leveys-kärjen leveys-vakaimen pituus)

MD-11 ikkuna ja ovi detailit tilasin jo.

Tarkoitus olisi tehdä ilmeisesti viimeisimpään maalaukseensa ja DC-10 taas ensimmäiseen. ( www.taxiways.de/DC-10/largepics/256-FIN-OH-LHE.jpg
paljon 70-luvun kiiltävää pintaa)

www.airplane-pictures.net/images/uploaded-images/2007-12/30/8865.jpg

Linkin kuvan kaltaiseen, mutta valkoisella pohjalla.

Mikähän alla olevasta siirtokuvasta sopisi parhaiten kyljen finnair tekstin fontin koon ja peräsimen logon osalta? (varmasti yhdistelemällä saisi parhaan tuloksen, mutta ei kiinnostaisi ostaa montaa vain yhtämallia varten=

320
www.f-dcal.fr/decals/product.php?id_product=867

340
www.twosixdecals.co.uk…pages/62035508.sf/en_GB/?ObjectPath=/Shops/62035508/Products/144-339

757
www.twosixdecals.co.uk…pages/62035508.sf/en_GB/?ObjectPath=/Shops/62035508/Products/144-340
Moro!

Itse olisin tuon 320:n kannalla, koska 340 ja 757:ssa näyttää olevan tuo kyljen Finnair-teksti uudemman maalauskaavion mukaan. 320:n arkissa teksti on vielä vanhemman kaavion mukaan, joten se voisi sopia paremmin malliisi.
A320 osalta itseäni epäilyttää tuo fontin koko ja korkeusperäsin on mitoiltaan merkittävästi pienempi kuin MD-11. 340 taas korkeusperäsimen yläosan mitat samankaltaiset, mutta kuviointi menee taas alemmaksi kun MD-11 on moottori lyhentämässä sinisen osan "korkeutta".
TwoSixin A340 Finnair-tekstin korkeus on 9,6 mm (valmiista mallista mitattuna) ja F-DCAL:in A320 6 mm (arkilta mitattuna). Peräsimen 'F-jakoavain' on alareunastaan TwoSixillä 44 mm leveä ja F-DCAL:illa 31,2 mm.

Yhdistelemistä en oikein suosittele, koska F-DCAL:in ja TwoSixin siniset eivät ole samaa sävyä (ainakaan niillä arkeilla jotka mulla on).

Kannattaisi ehkä kysäistä paljonko yksittäisen MD-11 arkin muokkaaminen olemassa olevista siirtokuvista tulisi maksamaan, F-DCAL ainakin tiettävästi tulee ihan mukavasti vastaan tällaisen erikoistyön teettämisessä?
Kiitokset wade:lle vinkistä. F-DCAL lupasi tehdä kyseiset siirtokuvat ja vielä normaaliin 16,5e hintaan DC-10 siirtokuvien pohjalle. Eli ei mene edes ikkuna ja ovi siirtokuvat hukkaan. Noin kuukauden sanoi kestävän.
Odottamassa Fdecalin custom siirtokuvia.

Ei tämä ilmeisesti julkaisemattomasta mallista suostu julkaisemaan kuvaa, tai sitten en vain osaa.
Viimeksi muokattu 20.1.2013 16:35 +
  • Ei tämä ilmeisesti julkaisemattomasta mallista suostu julkaisemaan kuvaa, tai sitten en vain osaa. Jaakko Luoma
Sopiiko kysyä, miksi et rakenna MD-11 konetta Welsh Modelsin vacu -sarjasta. Kuulostaa kovin työläältä tuo Revellin sarjasta muokkaaminen ja siksi ainakin itse lähtisin Welsh Modelsin sarjalla liikkeelle.
Vacuformit ovat itselleni "vieraskäsite". Helpompi pitäytyä tutuissa ja turvallisissa muovisarjoissa. Lisäksi ehkä mielestäni hieman liian kliinisiä nuo vacuformit rungoltaan(ehkä sopisi mittakaavaan, mutta muissa valmiissa sitten olisi kaikenmaailman uria ja uurteita jokapuolella). Ja eikö näitä pienoismalleja tavallaan tekemisen ilosta rakenneta? Työtähän tuossa oli aikalailla, mutta yhteneväisyys dc-10 kanssa on todella suuri. Näkyvimmät asiat rungon pituus,wingletit ja korkeusperäsin. Kuten sanottu malli on jo valmis ja odottaa vain siirtokuvia. Lopputulokseen olen tyytyväinen. Puutteita yksityiskohdissa varmasti on. Itse en kuitenkaan niin hirveä niitinlaskija ole, että haittaisi.