Pienoismallit.net

Apua tekniikan valitsemiseen riva aquaramaan

Moro,
Olen uusi tulokas tällä foorumilla ja vinkkejä kaivattaisiin.
Kaverin kanssa ollaan rakentelemassa riva aquarama 1:12 ( pituus 72cm paino n. 2kg) mahonki botskia ja nyt oltaisiin kaivattu vinkkejä tekniikan suhteen.
Lennokeista/koptereista ja autoista on kokemusta, mutta veneet ovat vielä sen verran uusi tuttavuus, että apua tarvitaan…

Millainen kv moottorilla tulisi olla ja entäs propellit, nopari ja akut ?

Itsellä on aavistus, että joku 1500kv vesijäähdytteinen harjaton, potkuri 3-lapanen 40x57mm ja akut 2kpl 3-4 kennosia lipoja.

Olenko pahasti metsässä näillä setupeilla ?
1500 kilovolttia kuulostaa aika hurjalta.
No joo… :P ;)
Tämä on hieman out foorumin perusajatuksesta, mutta Moderaattorien ja muiden luvalla…

Mulla on Amatin Riva 1:10 eli hieman isompi, ja se painaa n. 3.2 kg ja se on hieman liikaa esikuvanmukaiseen kulkusyvyyteen. Onko tuo 2 kg tyhjäpaino? Jos on, pitää motorisoinnin ja akkujen olla hyvin kevyitä.

Omani on motorisoitu kahdella 600-sarjan koneella, Multiplex Permax- tarroilla, en muista tarkempia speksejä. Akkuna oli Sanyon 3000 CR NiCd -kennot. Tällä yhdistelmällä suorituskyky oli kohtalaisen lähellä esikuvan mittakaavanmukaista kulkua, mutta tietenkin voisi olla parempikin. Tuo paino on se haittaava tekijä.

No nykyään tietenkin laitetaan harjatonta ja lipoa, ja moottori-akku-kombinaation saa varmasti alle puolella painolla (ja hinnalla…) verrattuna tuohon minun versiooni.

Ensiksi lähtisin potkureissa esikuvanmukaisesta koosta, eli jotakin 35 mm luokkaa, nousua saa olla 35 -45 mm. Moottorin (siis 2 kpl kuten esikuvassa) teholuokaksi riittää mainiosti jokin 150 -200 W ulkopyörijä, ja jos/kun käytetään 1500 Kv:n moottoreita, olisi siis tuo 3 kennoa alueella. Akut kevyemmästä päästä, toisaalta virtahan on tässä kohtalaisen pieni ( Oletus 200 W/11 V = 18 A per kone). Tällä pitäisi saada jo aika näyttävä kulku, jos vain kaikki on oikealla alueella. Ja painot pysyvät hallinnassa hieman paremmin.

Tällaisessa veneessä ei kannata liioitella tehon suhteen, se ei sovi tyyliin, runkomuotoon eikä todennäköisesti rakenteisiin, lisäksi kaikki skaaladetaljit saavat kyytiä.

T:Ville H