Pienoismallit.net

Aloitteleva harrastelija

tilasin juuri tuollaisen Linkki h.m.s victoryn. tulee olemaan ensimmäinen pienoismallini. Lieneköhän olen liioitellut tuon mallin kanssa näin alkuun? :o
Itse aloitin harrastuksen muutama vuosi sitten uudelleen sitten kivikauden juurikin Victorylla, tosin Revellin sarjalla. Haastellisuus riippuu paljon siitä, miten autenttisen haluat takilasta, esim vantit ja väylingit, (ne naruverkot mastojen sivuilla). Nuo sarjojen takilointiohjeet harvoin, jos koskaan noudattavat aitoa takilointia, usein jo mittakaavankin vuoksi. Maalaus, pintakäsittely ja rakentelu on sitten ihan omissa käsissäsi. =) Mitä hartaammin, sitä hienompaa. Tervetuloa vaan harrasteen pariin, hienoa että tulee purjelaivojen muovisarjoja lisää.

T: Jaska
Kyllä on kunnianhimoinen projekti, mutta kyllä se voi onnistua. Veikkaan kyllä että siihen tarvitaan muutama kirosana…
Odotan kiinostuneena mitä tuleman pitää! Tsemppiä!

T:Martti
Kiitoksia rohkaisuista! Nyt innolla vaan odottelen paketin saapumista ja pitää vielä järjestää pieni puuhanurkka tuonne vierashuoneeseen niin sitten passaa harrastella.
Mallailussa menestyy kärsivällisyydellä ja intohimolla tähän harrastukseen, jos molempia löytyy, niin ei mitään ongelmaa! Kyllä sä hyvin tuut pärjäämään kunhan rakentelet huolella (esim. muistat seurata rakennusohjeita) ja rauhassa ja ennen kaikkea pidät hauskaa, liian vakavaa ei saa olla :)
Vanha hyvä Airfixin sarja jonka takila on (tai oli ainakin aikoinaan) ylipelkistetty. Tärkeintähän rakentamisessa on kuitenkin työn siisteys. Takilaa voi sitten lisäillä mahdollisuuksien ja halujen mukaan. Hienoa että uusia purjelaivojen rakentajia ilmaantuu. Surkeaa sen sijaan on se, että suurin osa purjelaivojen muovisarjoista on vuosikymmenien takaa.
Kyllä oltaisiin niin perse edellä menty puuhun jos en olisi pienoismallirakentajan käsikirjaa alkanut lukea :) Tällä hetkellä tarkoituksena lukea kirja loppuun, hommata tarvikkeita lisää ja sitten aloittaa suunnittelu.
Mulla on myös työn alla eka malli, purjelaiva. Ja ainakin sen opin, että on tärkeää ymmärtää ettei ensimmäisen mallin tarvitse olla täydellinen.

Ei tuommoisen Airfixin Victoryn kyhääminen nyt niin ylivoimaisen vaativa urakka liene. Yksi osa kerrallaan ja huolella tekee niin kyllä se siitä joskus valmistuu! :)
Eka pienoismallini tuli ostettua n. 20 vuoden "tauon" jälkeen. (en ole varsinaisesti koskaan harrastanut mallailua) Hauskaa on ollut ja olen jopa päässyt hiukan maalailemaankin. Maalailu on ollut itkun ja naurun sekaista sutimista, mutta katsotaan mitä lopputulos sanoo. Ostin lähimarketista tuon Revellin Aircraft carrier Graf Zeppelinin 1:720. Laitan sen sitten tuonne "Ensimmäinen mallini" galleriaan kun tuo lentotukialus valmistuu. Hieno harrastus joka jäi koukuttamaan =)
Maalaamisessa nihkeintä on sopivan maalin ja ohentimen tasapainon löytäminen. Ilman ohenninta maali on paksua mikä peittää yksityiskohdat ja pinta jää siveltimen kanssa aaltoilevaksi. Itse aloitin kymmenen vuoden tauon jälkeen vuosi sitten harrastuksen uudestaan. Mukavassa harrastuksessa harmitti maalaamisen vaikeus ja inhottavuus. Nopeasti päädyinkin ostamaan Motonetistä aloittelijalle sopivan halvan ruiskupaketin. Nyt mallaus on kivaa kokoamisesta maalaamiseen. =) Netistä ja lehdistä löytyy hurjasti erilaisia ohjeita ja oppaita maalaukseen, perustekniikoista säistämiseen ja moneen muuhun.