Pienoismallit.net

Spray-maalin poisto

Tulin maalanneeksi vuosia sitten tamiyan spray-pulloilla liian tukevaa maalipintaa mallien pintaan,ennenkuin ymmärsin ostaa maaliruiskun jolla saa todella ohutta pintaa,

valun hienot pintakuviot menivät täysin tukkoon,
ja ongelmahan oli liiallisessa innokkuudessa pääasiassa,
mutta tehty mikä tehty,

mutta nyt kysyisin kanssa-Mallareilta olisiko mitään keinoa saada enää takaisin henkiin nämä varastoidut,mutta liian tukevalla maalipinnalla varustetut noin muuten laadullisesti hyvät ja muutenkin jo pääpiirtettäin valmiiksi rakennetut sarjat?
Viimeksi muokattu 21.6.2012 02:17
Putkimieheen likoamaan. Kannattaa kuitenkin ensin kokeilla että muovi ei sula, siis joku hukkapala sinne litkuun vaikka päiväksi, siinä ajassa yleensä maalitkin irtoaa. Tosin ne spraymaalit monesti istuu tukevammin kiinni kuin muut…
Täällä vielä keskutelua aiheesta, www.fcma.fi/FCMABBS/viewtopic.php?t=171
Tomi Mynttinen kirjoitti:
http://www.pienoismallit.net/kirjoitukset/artikkeli_358/
Kiitos :)
En tiedä muiden kokemuksista Fairy Power Spraysta, mutta minulla oli ainakin suuria vaikeuksia saada poistettua nimenomaan spraymaali mallin pinnasta. Kyseessä oli pohjamaalina toiminut Mastonin mattamusta spray joka piti poistaa kun lopullinen maalaus meni pieleen. Päällä oli Vallejon maaleista sekoitettu oma sävy joka sekin lähti yllättävän nihkeästi mutta lähti kuitenkin. Musta spray taas oli kuin sulanut malliin kiinni eikä se ollut lähtenyt kahdenkaan käsittelyn jälkeen kokonaan pois mutta kuitenkin tarpeeksi hyvin uudelleenmaalausta ajatellen. Fairya oli varmasti tarpeeksi ja se sai myös vaikuttaa melko kauan ennen maalinpoistoa.

Minulle tuli vain sellainen asia mieleen, että olisikohan Tamiyan hidastin reagoinut jotenkin maalien kanssa ja tehnyt niistä normaalia jämäkämmät kuivumisen jälkeen? Nimittäin hidastinta kului melko paljon kun ruisku meinasi mennä koko ajan tukkoon.
Putkimiestä olen kokeillut sekä hyvällä, että huonollakin menestyksellä. Tamiyan Merkavasta ei oikein Humbrolit lähteneet ja lopuksi Merkavasta tuli mieto custom. Siis muovi reagoi Putkimiehen kanssa siinä määrin, että oli pakko rakentaa Merkava uusiksi. Yllättävästi vain torni kärsi käsittelystä, ei muut osat. Eli varovaisuutta suosittelen.