Pienoismallit.net

Maalin sekoittaminen

Lueskelin tossa maalin paakkuuntumisesta , itselläni käytössä vanhoja ja uudempia Humbroleja ja Tamiyan akryylejä . Pitkään seisoneessa maalissa pigmentti laskeutuu aina pohjalle , se fakta ! olen ratkaissut ongelman hyvin yksinkertaisella konstilla joka on toimii pommin varmasti . Melkeinpä jokaisen mallarin kalustoon kuuluu jonkun sortin minipora , taivutan pyöreästä naulasta pienen ysikymppisen kulman n.5-7mm pitkän ja poraan kiinni ja värkki purkkiin pyörimään , ja avot maali on hetken vatkauksen jälkeen kuin silloin uutena , voittaa käsin ravistelun 100/0 ! Tietysti käännäthän poran kierrokset pienimmilleen ja suojaat kädellä jos ja kun alkaa roiskimaan .
Toimii se noinkin, ainakin emalimaaleissa. Akryylimaalsissa ei suositella "ravistelua" vaan rauhallista sekoittamista. Tämä siksi että maaliin syntyy ilmakuplia jotka kuulemma haittaavat maalaamista…en ole juuri tuota havainnut, tosin en ole kyllä poran voimalla sekoittanut. Emalimaaleissa ei ehkä tuota kuplaongelmaa ole…
Vink.Tuossa porasekoituksessa voisi ylimääräiseen humbrol kanteen porata reiän ja pujottaa+kiinnittää se sekoitusneulaan/tappiin sopivalle korkeudelle, niin aina on suoja purkin päällä kun sekoittelee. Ei tarvitse erillistä roiskesuojaa.
Ja jos ei omista porakonetta, niin virittää tällaisen ;) Tosin kierrosnopeudesta ei ole hajuakaan, mutta ei ole hinnalla pilattu.
Heikki Hyttinen kirjoitti:
Toimii se noinkin, ainakin emalimaaleissa. Akryylimaalsissa ei suositella "ravistelua" vaan rauhallista sekoittamista. Tämä siksi että maaliin syntyy ilmakuplia jotka kuulemma haittaavat maalaamista…en ole juuri tuota havainnut, tosin en ole kyllä poran voimalla sekoittanut. Emalimaaleissa ei ehkä tuota kuplaongelmaa ole…
Vink.Tuossa porasekoituksessa voisi ylimääräiseen humbrol kanteen porata reiän ja pujottaa+kiinnittää se sekoitusneulaan/tappiin sopivalle korkeudelle, niin aina on suoja purkin päällä kun sekoittelee. Ei tarvitse erillistä roiskesuojaa.
Hyvä vinkki ! Itsekkään en ole huomannut minkäänlaisia kupla ongelmaa niin akryleissä kuin emaleissakaan . Ja kyllähän maali ruiskun läpi mennessään saa kyllä aikamoista kyytiä ja pirstoutuu mikro hiukkasiksi . . . siitä sainkin hyvän aasin sillan maali määrän sekä ohenteen annosteluun , ostin 3Ml kertakäyttö pipettejä (laatikossa 500 kpl) joilla saa todella tarkasti annosteltua rojut ruiskuun ja vielä kun imaisee maalin vielä pari kolme kertaa pipettiin niin maalin on varmasti sekoittunut ohenteeseen varmasti . Helppoa ja sotkuntonta on touhuta niitten kanssa ja ei jää vanhan maalin jäämiä kun heittää aina käytetyn pois .
Tamiyan maaleihin pitäisi riittää alle ½ minuutin sekoittaminen puutikulla tai vastaavalla työkalulla. Ovat tämän jälkeen, kun eilen tehtaalla valmistettuja. Siitäkin huolimatta, että maaleja ei ole vuosiin käytetty.
Viimeksi muokattu 20.4.2012 21:15
Hyvä vinkki kyllä, pitää kokeilla tuota. Voi olla tosin, että Dremelin kierrokset ovat turhan kovat, mutta onhan noita porakoneitakin olemassa. Joskus kun noita Humbrolleja tai Revellin Emaleja jotka ovat kauan seisseet, saa sekottaa maailman tappiin asti. Tolla tavalla saattaisi ongelma poistua.
Morjensta…
Allekirjoittaneella on edelleen käytössä vuonna 1991 (!) hankittuja Tamiyan akryyleja, jotka ihan aikuisen oikeasti reagoivat todella hyvin tuohon Mikan ylempänä esittämään sekoitusmetodiin…
Minä laitan tarvittaessa sopivan muotoisen (päässä L- tai T-kirjaimen muotoinen mutka) valurangan pätkän kiinni tällaiseen poraan ja sekoitan sillä:

visual.merriam-webster.com/house/do-it-yourself/carpentry-drilling-tools/hand-drill.php

kierrosten säätö on helppoa.

Mikko
Olen vuosia käyttänyt IKEA:n / BANZAI MODELS:in myymän kaltaista maidonvaahdotinta, jonka pään olen muuttanut T-malliseksi. Pään muodon muuttaminen onnistuu helposti pihdeillä vääntämällä. Tämä on toiminut todella hyvin. Kierrosnopeutta voi hieman jarrutella painamalla sormella akselia. Minulla on maalivarastossa maaleja yli parinkymmenen vuoden takaa, joita olen tällä vekottimella saanut sekoitettua käyttökelpoisiksi. Joskus olen joutunut lisäämään purkkiin hieman tärpättiä. Roiskesuojana olen käyttänyt vanhan ajan muovisesta filmipurkista leikattua halkaistua pätkää. Suosittelen todellakin kaikille! TOIMII!