Pienoismallit.net

Syanoakrylaatti

Ensin tarkistin ja oikolueskelin öbaut neljätoista kertaa, että tämän viestiketjun otsikossa ei ole kirjoitusvirheitä.
Kyse on siis mallarin Ylimmästä Ystävästä nimeltä PIKALIIMA. Haluaisinkin nyt saada tietää, että minkä valmistajien pikaliimoja te arvoisat kollegat suosittelette käytettäväksi?
Itse olen käyttänyt Fallerin Expert Rapid Gel liimaa ( 20 gramman puteli, art.num.170502 ), mutta nyt näyttää siltä ettei tuota jumalaisen kätevää litkua saa mistään? Olen ostanut sitä monet vuodet Helsingistä Hämeentien Risteysasemalta - tai mikä Mallikauppa sen nimi nykyään onkaan, mutta nyt sitten koko maalis- ja huhtikuun ajan siellä Kaupan Setä on myynyt eioota. Eivät ilmeisesti osaa tilata tavaraa loppuneen tilalle, tai sitten liiman valmistus on lopetettu? Tyypilliseen suomalaiseen umpimieliseen tapaan en kuitenkaan ole sen vertaa saanut suutani auki, että olisin tuota lopettamisjuttua kauppiaalta kysynyt. Noh, tutkitaan tarkemmin, ennenkuin hutkitaan.

Siis minä olen kovasti tykästynyt tuohon Fallerin valmistamaan geelimäiseen pikaliimaan. Se ei jämähdä heti matkallaan tuubin nokasta hammastikun kärkeen, vaan se antaa sitä kuuluisaa työskentelyaikaa.

Viimeksi käydessäni Hobby Pointissa, erehdyin ostamaan UHU:n valmistamaa Power Super-Gel nimistä pikaliimaa. Menin siis "vipuun" kun tuubin etiketissä oli tuo maaginen Gel-sana. Kuvittelin sen olevan jotakin saman tapaista kuin tuo Fallerin mainio valmiste. Ja katin kontit. Tuubista pursuaa ilmoille jotakin ihmeellistä Pepsodentin ja Golgaten tyyppistä kirkasta paksua möhnää. Eilen illalla n. klo 22.30 liimasin tuolla "liimalla" sitten muutaman fotoetsivyön pilotin muovipenkkiin. Eikä tämä pikaliima ole vieläkään yli kahdentoista tunnin jälkeen kuivunut. Kerpele. Jos tuo on pikaliimaa, niin minä olen Hanna Pakarinen ja hoikka. Kerpele.
Olen käyttänyt Locitite:n Super Attak nimistä liimaa.. tahtoo olla kyllä melko juoksevaa.. monet osat väärin liimattu ennenkuin oppi käyttämään.. No nyt menin sitten loppuneen tilalle ostaan 3M:n superlim Gel nimistä hässäkkää.. vastaavaa kuin kersantin "ei kuivu koskaan pikaliimaa" Tai no, kyllä se sormet tai jonkin muun jota ei tarvi liimata liimaa hetkessä..
Loctiten liimoja olen käyttäny ja hyvin ne on toiminut. Kuivumisen kanssa ei oo ollu mitään ongelmaa. Työskentelyaikaakin on, välillä hankalien osien kanssa liikaa. Ruokasooda paikkaa senkin tarpeen..
Forte Plus -merkkistä pikaliimaa käytän paljon työssäni ja myöskin mallailussa. Jämähtää kyllä jymäkästi eli kiirettä välillä pitää, mutta hyvä puoli liimassa on se, että pitävä sauma ei ole kivikova, vaan hieman joustava. Siis sallii jopa vääntämisen. Sauma ei paukahda auki jos vaikka malli sattuu lipeämään lattialle, niinkuin on muilla pikaliimoilla joskus käynyt. Jännelankojen ja antennien kiinnityksessä aivan päällikköä.

C
Cutwo kirjoitti:
Forte Plus -merkkistä pikaliimaa käytän paljon työssäni ja myöskin mallailussa
Mistäs tuota saapi ostaa?
Sanon vaan että ZAP on mallarin paras ystävä.
Patman kirjoitti:
Sanon vaan että ZAP on mallarin paras ystävä.
No sano vaan, mutta -

Missä myydään, kuka myy, mitä maksaa, mikä on "putelin" koko?
Harrasteen nettisivuilta:
Zap
ZAPP02 PIKALIIMA yleistarkoituksiin - paksu 28g 7.50
ZAPP08 PIKALIIMA yleistarkoituksiin - erittäin ohut 28g 7.50
ZAPP15 KICKER pikaliiman kiihdytinspray 8.50
ZAPP16 DEBONDER pikaliiman irroittaja / puhdistusneste 28g 6.00
ZAPP20 PIKALIIMA erittäin hidas esim. puulle - paksu 28g 9.90
ZAPP25 PIKALIIMA hidas - myös styrox/puu - medium 28g 12.00
ZAPP32 FLEX PIKALIIMA supervahva esim. lasi-/hiilikuidulle 28g 9.90

www.harraste.fi
Olli Leinonen kirjoitti:
http://www.harraste.fi/
Olli, Suuret kiitokset!

Se mikä tässä nyt hieman huvittaa, niin tuo viestiketjun alussa hypettämäni Risteysaseman "päämaja" on Tampereella, niinkuin näköjään tämä Harrastekin. Ja kaiken lisäksi olen tiettyjen "sukurasitteiden" takia joutunut pyörimään Tampereen keskustassa aina välillä viimeiset 25-vuotta, enkä ole tuota Harrasteen legendaarista myymälää huomannut. Menen lyömään päätäni tiiliseinään vähintään neljä kertaa ja sen jälkeen lähtee oitis liimatilaus Harrasteen suuntaan. Risteysasema pitäköön tunkkinsa kele.
Kokeilkaahan niihin pikaliimoihin jotka ei tunnu kuivuvan, kiihdytintä. Neo Amisept desinfiointiaine toimii aika monella liimalla. Eli liima jämähtää heti ko siihen laittaa kiihdytintä.

Rosmo