Pienoismallit.net

Toisen maailmansodan pommikoneet

IT Lahtinen kirjoitti:
( Tähän ehkä täysin liittymättä, olen kyllä kohtuu hämmästyksellä seurannut sivusta joidenkin mallareiden eriskummallista - lähes pakko-oireista sarjojen hamstraamista - tuotepakettien pitkäaikaista omavarastointia. Kyseinen metodi kun sitoo likvidiä käyttöpääomaa ja/tai jarruttaa tuottavia sijoituksia. On ehkä jopa kansantaloutta murentavaa toimintaa? Kanssamallaritkin saattavat jäädä ilman haluamaansa rakennettavaa, kun mallipaketit keräävät pölyä saavuttamattomissa arkistoissaan siirtokuvien kellastuessa ja muovin muuttuessa hauraaksi ja käyttökelvottomaksi kemikaalien jyllätessä ajan mittaan valurangoissa…)
Tähän on kyllä pakko itsekin yhtyä. En ole myöskään koskaan tajunnut tätä pakonomaista hamstraamista malleissa joita sitten kuitenkaan koskaan ei ehditä eliniän/ajanpuutteen/kiinnostuksen takia tehdä. Mitäpä tuosta ketään hyötyy, kun kallisarvoiset mallit pölyttyy kaapissa tai varastossa eikä niitä rakenneta? Ihmetyttää myös se, että kuinka monia tuhansia niihin on laitettu kiinni ja sitten ne seisoo siellä poissa silmistä laatikoissaan haurastumassa, vähän sama, kuin vetäisi pari sataa 3kk välein vessanpöntöstä. Itse en pidä, kuin korkeintaan kolmea mallia samanaikaisesti jotta ne myös tehdään eikä jää lojumaan.
Komppaan IT Lahtista ja Jeania. Itse ostan mallin vasta kun refe on harkittu ja kokoan sen ennen seuraavan ostoa. No, tällä hetkellä hyllyllä kaksi kokoamatonta odottamassa, mutta kummassakin suunnitelma jo valmiina.

YT
Kalle
Jean Forsberg kirjoitti:
IT Lahtinen kirjoitti:
( Tähän ehkä täysin liittymättä, olen kyllä kohtuu hämmästyksellä seurannut sivusta joidenkin mallareiden eriskummallista - lähes pakko-oireista sarjojen hamstraamista - tuotepakettien pitkäaikaista omavarastointia. Kyseinen metodi kun sitoo likvidiä käyttöpääomaa ja/tai jarruttaa tuottavia sijoituksia. On ehkä jopa kansantaloutta murentavaa toimintaa? Kanssamallaritkin saattavat jäädä ilman haluamaansa rakennettavaa, kun mallipaketit keräävät pölyä saavuttamattomissa arkistoissaan siirtokuvien kellastuessa ja muovin muuttuessa hauraaksi ja käyttökelvottomaksi kemikaalien jyllätessä ajan mittaan valurangoissa…)
Tähän on kyllä pakko itsekin yhtyä. En ole myöskään koskaan tajunnut tätä pakonomaista hamstraamista malleissa joita sitten kuitenkaan koskaan ei ehditä eliniän/ajanpuutteen/kiinnostuksen takia tehdä. Mitäpä tuosta ketään hyötyy, kun kallisarvoiset mallit pölyttyy kaapissa tai varastossa eikä niitä rakenneta? Ihmetyttää myös se, että kuinka monia tuhansia niihin on laitettu kiinni ja sitten ne seisoo siellä poissa silmistä laatikoissaan haurastumassa, vähän sama, kuin vetäisi pari sataa 3kk välein vessanpöntöstä. Itse en pidä, kuin korkeintaan kolmea mallia samanaikaisesti jotta ne myös tehdään eikä jää lojumaan.
Terve,
jokainen tekee mitä tahtoo rahoillaan eikä siinä ihmettely auta. Se mikä teille on hamstraamista, on toiselle keräilyä.
*avaa matopurkin* Kansantalous- yms. haurastumishupsutukset voi nyt kuitenkin unohtaa. Alkuperäisiä 60-70-luvun mallisarjoja olen rakentanut ilman että ovat murentuneet käsiin :)

Niko
Niko Asposalo kirjoitti:
jokainen tekee mitä tahtoo rahoillaan eikä siinä ihmettely auta. Se mikä teille on hamstraamista, on toiselle keräilyä.
Sanottiinko tässä missään kohtaa, että se olisi täysin väärä tapa? Ei. Se vaan herättää helposti ihmisissä ihmetyksen aihetta, kun lähtökohtasesti pienoismallit on keksitty rakentamista varten. Tottakai saa keräillä ihan mitä tahansa milloin tahansa. Onhan se kuitenkin aina pienoismallikaupalle voittoa sekin, menkööt sitten vaikka keräilyyn tms.
Jean Forsberg kirjoitti:
Samanlainen käytäntö minullakin, parhaimmillaan on tainnut olla neljä/viisi rakentamatonta mallia jemmassa, tällä hetkellä on kaksi. En osta malleja tuosta vaan jemmaan "korkoa kasvamaan" tai tulevaa myyntiä varten, vaan kyllä tarkoitus on rakentaa jokainen ostamani malli.

Toisaalta en kyllä ihmettele mallareita joilla tämä hamstrausvimma on tehnyt sen että jemmassa saattaa olla satoja malleja. Niitä ei kyllä ole ollut tarkoitus rakentaakaan vaan on kerätty "pois kuleksimasta"…peläten varmaan että kohta niitä ei saa mistään ja hinnat nousee?

Tuota hamstrausintoa en ihmettele sen vuoksi että itsekin on vuosien saatossa hurahtanut erilaisten esineiden hamstraajaksi…se vie niin helposti mennessään. Joistakin on tullut jo luovuttua ja myyty pois…halvempaan hintaan tietenkin mitä itse niistä maksoi! Se mikä kaksikymmentä vuotta sitten oli kova sana…ei tänä päivänä sitä enää ole, samoin saattaa käydä myös mallisarjoille käyttäjäkunnan vähentyessä.
Kunnollinen varasto nopeuttaa rakentelun aloittamista muutamalla päivällä, kun malli löytyy valmiina kotoa eikä tarvitse käydä erikseen kaupassa :) Lisäksi varaston kasvattaminen tukee mallikauppiaita ja valmistajia paremmin kuin ainoastaan heti rakennettavaksi tarkoitettujen mallien ostaminen -- hyödyttää siis kaikkia mallareita.

Modernin muovin haurastumiseen en usko. Ostin viime viikolla 35 vuotta avaamattomana olleen pienoismallin ja sisältö on oikein hyvässä kunnossa. Siirtokuvatkin pystyy ehkä pelastamaan. Tämäkin tulee rakennettua, eikä jää "arkistoon".
Jokainen taaplaa tavallaan… Itsellä jemmassa n. 30-40 mallia. Ja jokainen on tarkoitus kyllä rakentaa😊. Malleja on tullut hamstrata ihan sen vuoksi, että allekirjoittaneella on ollut ikäviä kokemuksia siitä että juuri se malli häviää markkinoilta jos sitä ei hanki varastoon silloin kun ko malli on yleisesti saatavilla. Ja sitten on myös niitä ”must have now!” malleja jotka ovat joko nostalgia tai muista syistä hankittava heti kun se vain on mahdollista🤪🤪
Jean Forsberg kirjoitti:
lähtökohtasesti pienoismallit on keksitty rakentamista varten
Niin, ja postimerkit ovat postilähetyksiä varten kun taas lätkäkorteilla ei oikein ole muuta käyttötarkoitusta kuin keräily. Silti kaikkea kerätään. Toisten pienoismallikokoelma koostuu ensisijaisesti valmiiksi rakennetuista, toisilla vielä laatikoissa olevista. Mielestäni ero on aika mitätön, eivät ne valmiiksi rakennetut hyllyssä yhtään enempää tuota kuin rakentamattomatkaan.
Niko Asposalo kirjoitti:
Terve,
*avaa matopurkin* Kansantalous- yms. haurastumishupsutukset voi nyt kuitenkin unohtaa. Alkuperäisiä 60-70-luvun mallisarjoja olen rakentanut ilman että ovat murentuneet käsiin :)

Niko
Niinpä. Itse toivon hartaasti, että pystyn jossain vaiheessa hamstraamistani malleista tekemään kohtuu mallin.
Voi olla, etten pysty. Se jää sitten perikunnan harmiksi, että tekeekö joku niistä sitten jotain vaiko myydäänkö?

Kansantaloutta tuskin haittaa, että näitä keräilen. Meni vissiin vähän OT:ksi tämä keskustelu?
Suurin osa varastossa olevista malleistani on aikoinaan hankittu sillä tarkoituksella että ne myös valmistuvat. No, sitten on ilmaantunut jotakin ja valmistuminen on siirtynyt. Onpahan ainakin tekemistä sade/pakkas/jouto/yms päivien ratoksi…

E-P