Pienoismallit.net

Kysymys Tiger I:stä

Tyhmä kysymys, mutta kysyn silti: operoivatko Tiger I:t koskaan Suomessa? Entä käytettiinkö niitä Norjan valtauksessa tai myöhemmin miehitysjoukkojen apuna?

Auttakaa, oi Viisasten Kerho…
Ei ollut Suomessa, eikä Norjassa. Lähimmät Tiikeri ykköset taistelivat Narvan rintamalla Virossa. Norja vallattiin 1940 ja Tiikerit tulivat sarjatuotantoon 1942.
Mika Haalahti kirjoitti:
Ei ollut Suomessa, eikä Norjassa. Lähimmät Tiikeri ykköset taistelivat Narvan rintamalla Virossa. Norja vallattiin 1940 ja Tiikerit tulivat sarjatuotantoon 1942.
No niin, "hyvä" minä… tiesin kyllä tuon -42, mutta tässä vaiheessa viikkoa (ja iltaa) meinaa jo muisti mennä. Kiitos tuosta Narvan tiedosta! Leningradin piirityksessähän Tikruja olikin sitten pilvin pimein, väsään juuri Dragonin versiota.
Jari Pietiläinen kirjoitti:
Mika Haalahti kirjoitti:
Ei ollut Suomessa, eikä Norjassa. Lähimmät Tiikeri ykköset taistelivat Narvan rintamalla Virossa. Norja vallattiin 1940 ja Tiikerit tulivat sarjatuotantoon 1942.
No niin, "hyvä" minä… tiesin kyllä tuon -42, mutta tässä vaiheessa viikkoa (ja iltaa) meinaa jo muisti mennä. Kiitos tuosta Narvan tiedosta! Leningradin piirityksessähän Tikruja olikin sitten pilvin pimein, väsään juuri Dragonin versiota.
No ei niitä ihan pilvin pimein tainnut olla vaikka ensimmäisiä sillä rintaman osalla kokeiltiinkin. Jos sinulla on tekeillä Initial Tiger I, se sopii tuonne syksyyn -42. Muutoinhan Tiikerit rahdattiin sinne missä enempi käytiin tankkitaisteluita.
Niko Asposalo kirjoitti:
No ei niitä ihan pilvin pimein tainnut olla vaikka ensimmäisiä sillä rintaman osalla kokeiltiinkin. Jos sinulla on tekeillä Initial Tiger I, se sopii tuonne syksyyn -42. Muutoinhan Tiikerit rahdattiin sinne missä enempi käytiin tankkitaisteluita.
Juu, teen juuri tuota Initialia, josta saa aikaan kolme versiota. Mulle tulee "100" talvicamossa - sitä käytettiin Mgan kylän taistelussa syksyllä -42, mutta teen tankista sellaisen tuunauksen, missä eletään jo kesää -43 ja tankki on hieman varastoalueella, jossa vehkeen ylle on varissut multaa ja vähän muutakin roinaa. Sitä en tiedä, miten juuri tuolle yksilölle oikeasti kävi. Voi olla, että Stalingradin taistelun jälkeen sakutankit eivät pohjoisempanakaan juuri huilimaan joutaneet…
"100", jossa siis ne sivulaatikot, päätyi venäläisten käsiin, ajankohtaa en osaa sanoa.
Viesti on poistettu moderaattorien toimesta.
Mika H kirjoitti:
Niko Asposalo kirjoitti:
"100", jossa siis ne sivulaatikot, päätyi venäläisten käsiin, ajankohtaa en osaa sanoa.
Näin kävi, "satanen" (Fgst. no. 25003) menetettiin 18.1 -42 vaurioituneena kiivaissa taisteluissa saksalaisten yrittäessä murtautua ulos paikallisesta saarrostusrenkaasta. Neuvostosotilaat hinasivat vaunun kentältä 18/19.2 yöllä ja se asetettiin myöhemmin (6/43) näytteille Moskovassa.

Lähde: Waldemar Trojca, Tiger I technical and operational history vol. 1 (ISBN:978-83-60041-43-7)
Tämä kirja on minulle outo tuttavuus. Onko kyseessä kirjasarja? Kerrotaanko kirjassa/kirjoissa jokaisen Tikru-vaunun historia? Kannattaisiko mallarin hankkia se hyllyynsä?
Viesti on poistettu moderaattorien toimesta.
Moi Jari, Kuten Mika H jo tuossa edellä vastasi Tikru I nro 100 menetettiin 18.1.1943 Laatokan järven taisteluissa tai toisin sanoin Siniavino offensiiviissä tai Mgan alueen taisteluissa tai Leningradin alueen taisteluissa; riippuen siitä keneltä kysyy, niin nimi vaihtelee - yleensä puhuttaneen kuitenkin Laatokan järven taisteluista, joita käytiin neljä erilaista taistelukokonaisuutta (taistelukokonaisuuksien määräkin riippuu historoitsijasta ja siitä miten ne tulkitsee). Jokatapauksessa saksalaiset vetäytyivät Schlûsselburgin kaupungista ja etenkin Posselok 5:stä kohti Siniavinoa - tuossa vetäytymistaistelussa sakut menettivät ensin yhden Tikrun ja neljä Pz III:sta pst-tykeille ja myöhemmin neljä Tikrua lisää (kaksi Tikrua sakut räjäyttivät itse, kun ne jäivät jumiin, yhden Tikrun pst-tykit saivat uhrikseen ja Tikrun nro 100 venäläiset valloittivat, kun se jämähti maastoon ajajan virheestä).

sPzAbt 502:n Tikrut tuhosivat kuitenkin aikajänteellä 12.1.- 7.2.1943 yhteensä 55 vihollisvaunua, menettäen samalla aikajänteellä ainoastaan 6 Tikrua joten raskas panssaripataljoona 502 oli silti selkeästi voiton puolella; voitto tappiosuhteen ollessa n. 9,2. sPzAbt 502 sai alunperin yhdeksän ns. "Initial" Early Tiger I:stä ja koska yksi oli räjäytetty jo 22.9.1942 saksalaiseten toimesta jäljellä oli vain enää kaksi "Initial" Tikrua 1.2.1943.

Schneiderin mukaan "Initial" Tikrujen numerot olivat seuraavat: HQ Tikrut #100 ja #101 plus myöhemmin vielä #102, ensimmäinen joukkue #111 ja #112, toinen joukkue #121 ja #122 ja myöhemmin kolmas joukkue #131 ja #132 eli yhteensä 9 "Initial" Tikrua. Joukkueissa numerot 113, 114, 115, 123, 124, 125, 133, 134 ja 135 olivat Pz III:sia joko J-malleja 50mm KwK 39/L60 tykeillä tai N-malleja lyhyellä 75mm KwK 37/L24 tykeillä. Lisäksi alunperin myös HQ Pz III oli numerolla 102.

On myös esitetty kilpaileva vaihtoehto, että Tikrut olisivat olleet numeroitu seuraavasti: 100, 111, 112, 113, 121, 122 ja 123 plus kaksi HQ Tikrua nrot 101? ja 102?. Pz III:t olisivat olleet numeroituja seuraavasti: Pz III N:t 102, 114 ja 124 sekä Pz III L:t 101, 131, 132, 133, 134, 141, 142, 143 ja 144. Em. lisäksi olisi vielä 6 kpl:tta HQ Pz III N:iä numerot ???. En tiedä kumpi tai mikä vaihtoehto on oikein, mutta Schneiderin vaihtoehto vaikuttaa loogisemmalta.

Oli numeroiti mitä oli, 5.2.1943 kolme kappaletta uusia "Early" Tikruja saapui täydennyksenä 502:een, jolloin rationaalisesti yksikön viisi Tikrua numeroitiin numeroiksi 1, 2, 3, 4 ja 5. Kaksi alkuperäistä "Initial" Tikrua olivat numerot 3 ja 5. Nro 3 oli alunperin Tikru nro 122 (Fgst. no. 250005) ja puolestaan nro 5 oli alunperin Tikru nro 111 (Fgst. no. 250002). David Byrden antaa Tiger I nro 100:lle Fgst. no. 250009:n.

sPzAbt 502:n Tikrujen voittokulku taisteluissa jatkui menestyksekkäänä, sillä esim. 11.2.1943 kolme Tikrua (luutnantti Meyer, ylivääpeli Meinke ja vääpeli Haid) tuhosivat 32 kpl:tta KV-1B:tä; tuona päivänä tuossa taistelussa saksalaiset tuhosivat yhteensä 46 vihollisvaunua. Kyseinen taistelu päätyi myös Tigerfibeliin virheellisessä muodossa, sillä KV-1B:t olivat muuttuneet T-34:si ja luutnantti Meyer oli tuhonnut ne yksinään, vaikka todellisuudessa ylivääpeli Meinke ja vääpeli Haid tuhosivat pääosan KV-1:stä, koska luutnantti Meyerin vaunun tkp oli epäkunnossa. Seuraavana päivänä 12.2.1943 Tikrut tuhosivat 10 vihollisvaunua ja 17.2.1943 luutnantti Meyer tuhosi yksinään Tikrullaan 10 KV-1B:tä. 6.4.1943 mennessä sPzAbt 502:n 1. Komppanian Tikrut olivat tuhonneet yhteensä 163 vihollisvaunua, joten ko. komppanian harvat Tikrut olivat käyneet melkoisia tankkitaisteluita vajaassa neljässä kuukaudessa.

Kaksi erittäin merkittävää vaununjohtajaa palveli sPzAbt 502:ssä, nimittäin yliluutnantti Otto Carius, tiettävästi 150+ tuhottua vaunua, vaununjohtajana Tiger I:llä 2. Komppaniassa sPzAbt 502:ssa sekä myöhemmin Jagdtiger:lla sPzJgAbt 512:ssa ja luutnantti Johannes (Hans) Bölter, tiettävästi 139 tuhottua vaunua (144 ei vahvistettua), vaununjohtajana Tiger I:llä 1. Komppaniassa sPzAbt 502:ssa. Carius ei osallistunut Laatokan järven taisteluihin, sillä hän saapui yksikköön myöhemmin. Bölter puolestaan osallistui menestyksekkäästi Laatokan järven taisteluihin, tuolloin ylivääpelinä.

Muutamia Tikru #100 ja #3 kuvia höysteeksi

Tiger 100 in Gorky Park Moscow:

Tiger 100 sPzAbt 502 Winter 1942-43:

Tiger 100 sPzAbt 502 Winter 1942-43 pic2:

Tiger 100 sPzAbt 502 in Gorky Park Moscow:

Tiger 100 sPzAbt 502 pic A:

Tiger 100 sPzAbt 502 pic B:

sPzAbt 502 Elephant Logo:

Tiger 100 in Gorky Park Pic 0:

Tiger 100 in Gorky Park Pic 1:

Tiger 100 in Gorky Park Pic 2:

Tiger 100 in Gorky Park Pic 3:

Tiger 100 in Gorky Park Pic 4:

Tiger 3 former 122 sPzAbt 502:

Tiger 3 former 122 sPzAbt 502 1943:

Tiger 3 former 122 sPzAbt 502 Spring 1943: