Pienoismallit.net

Pastelliliidut ja lakka

Timo Rissanen kirjoitti:
Miten se pastelliliitujauhe oikein pysyy kiinni mallin pinnassa. Päällehhän siihen tulee joku lakka.
Jaaha, onkohan tässä liituhommelissakin sitten olemassa eri "koulukuntia" - itse kun laitan liitupölyä mattalakatun mallin pintaan, niin se on se viimeinen vaihe mallin viimeistelyssä - en siis laita liitujauheen päälle enää yhtään mitään, kyllähän se jauhe siinä mattalakatussa pinnassa pysyy, kunhan varoo sitten koskettelemasta sitä "jauhettua" pintaa - ison miehen peukalonjälki kun ei oikein matsaa 1/72 skaalan lentokoneen siivelle.
Timo Rissanen kirjoitti:
Miten se pastelliliitujauhe oikein pysyy kiinni mallin pinnassa. Päällehhän siihen tulee joku lakka. Kun se lakataan, niin luulisi liitujauheen lähtevän kävelemään.
Pastelliliitu pysyy kyllä mallissa kiinni, kun siitä tehtyä jauhetta tarpeeksi paljon ja kauan hankaa halutulle pinnalle. Pinnan täytyisi olla matta, koska pigmentti pysyy paremmin kiinni matassa, kuin kiiltävässä pinnassa.

Malli myös muuten lakataan ennen pastelliliituja. Tai no, voihan sen vielä sitoa paikalleen lakkakerroksella, mutta se vaatiikin sitten ruiskun ja ainakin luullakseni matalan ilmanpaineen tai ainakin pitkän ruiskutusetäisyyden, ettei lakka saa pastelleja valumaan pois halutuilta pinnoilta.

Voi sitä varmaan lakankin joukkoon sekoittaa, mutta tuloksesta tulisi varmaan aika sottaisa. Ei ainakaan koko mallia kannata lakata lakalla, johon on sotkettu pastelleja. Luulen, että olisi parempi, jos sekoittaisi lakan joukkoon tipan kaksi maalia ennemmin kuin pastelleja. Luulisin tuloksen olevan parempi.
Raimo Leino kirjoitti:
Jaaha, onkohan tässä liituhommelissakin sitten olemassa eri "koulukuntia" - itse kun laitan liitupölyä mattalakatun mallin pintaan, niin se on se viimeinen vaihe mallin viimeistelyssä - en siis laita liitujauheen päälle enää yhtään mitään, kyllähän se jauhe siinä mattalakatussa pinnassa pysyy, kunhan varoo sitten koskettelemasta sitä
Ilmeisesti on eri koulukuntia, itse toimin juuri kuvaamallasi tavalla. Lakkaa en laita koskaan pigmenttien päälle ja hyvin ovat pysyneet. Mielestäni lopputulos on paras ja helpoiten hallittavissa, kun pigmentti on se viimeinen työvaihe. Eiväthän nämä mitään leluja ole, joita käpälöitäisiin valmistuttuaan.
Itse laitan pigmenttejä eri vaiheissa mallin vanhennusta. Eiväthän esikuvatkaan yleensä likaannu siten, että lopuksi päälle ilmestyy muta-, lika- ja pölykerros, vaan sitä kertyy ajan kanssa enemmän ja enemmän. Joissain välissä sade ja/tai pesutoimet ja kaluston päälle kulkeminen yms. huuhtelevat ja kuluttavat osan pois, mutta ei kaikkea, ja aina sitä ilmestyy lisää, jolloin joihinkin paikkoihin kerääntyy enemmän likaa ja pölyä ja toisaalle ohuemmin.

Mitä kiinnipysymiseen tulee, niin kannattaa huomata sekin, että puhtaat pigmentit pysyvät paremmin kiinni kuin pastelliliiduista hangattu pöly.

Pigmenttien kiinnittämisessä toimii hyvin Migin Pigment Fixer, mutta itse en ole juurikaan nähnyt tarvetta sen käyttöön, koska en oikeastaan käpälöi malleja siinä määrin, etteivätkö pigmetit pysyisi kiinni ilmankin. Joskus olen ruiskuttanut pigmenttien päälle lakkaa, kun tarkoituksena on nimenomaan ollut pinnan tummentaminen.
Ilmaisin itseäni epätarkasti tuossa ylempänä. Siis pölytys pigmenteillä on se viimeinen työvaihe, johon ei tule enää mitään lakkaa tms. päälle. Toki kuitenkin kun/jos malliin tulee myös kuraa, mutaa, eri kosteusasteista likaa jne. niin niihin pigmenttejä käytettäessä käsittelen niitä aineilla, joita kulloinkin tyydyttävä lopputulos vaatii.
No nämä vastaukset selevittikin jo paljon. Ongelmana mulla on ollutkin se, että vanhennukseni ovat lähteneet mäkeen jonkun katselijan rasvaisiin sormin. Mallista kiinnostunut ja ei ehkä itse mallaillut, ottaa sen käsiinsä, pyörittelee, katkoo joitain osia yms. Mulla on tuolla näkyvillä ainakin Brewsteri, joka on lähes ilman vanhennusta ja jopa antennilanka on sitä luokkaa, että sen voi nostaa siitä vaikka ilmaan. (naapuri nosti).

Olen vain ollut sitä mieltä, että koska aidostakaan koneesta ei vaikkapa vesisateella lähde irti muutakuin pöly pinnasta, niin mallin pitäisi toimia samoin.
Kiitos asiallisista vastauksista. Ja varsinkin kun saan ne teiltä ammattilaisilta.
Timo Rissanen kirjoitti:
Ongelmana mulla on ollutkin se, että vanhennukseni ovat lähteneet mäkeen jonkun katselijan rasvaisiin sormin. Mallista kiinnostunut ja ei ehkä itse mallaillut, ottaa sen käsiinsä, pyörittelee, katkoo joitain osia yms.
Juuri tämän vuoksi valmiille malleilla kannattaa aina rakentaa myös se pahamaineinen alusta, jolloin malliin ei tarvitse koskea, vaan voi ottaa kiinni alustasta. Ja alusta tulisi tietysti olla sellaista materiaalia, etteivät sormenjäljet näy siinä tai ne ovat helposti puhdistettavissa.
Pekka Muikku kirjoitti:
Toki kuitenkin kun/jos malliin tulee myös kuraa, mutaa, eri kosteusasteista likaa jne. niin niihin pigmenttejä käytettäessä käsittelen niitä aineilla, joita kulloinkin tyydyttävä lopputulos vaatii.
Toki. Tarkoitin siis sitä, että laitan pigmenttien jälkeen/välissä laitan vielä chippauksia, valumajälkiä, öljyroiskeita yms. Ei sillä, että muiden pitäisi näin tehdä, se on vain oma tapani. Eipä se tosin välttämättä näy hirveästi lopputuloksessa, että missä vaiheessa on mitäkin tehnyt. Toisaalta joskus näkyy negatiivisessakin mielessä, kun ei ole osannut lopettaa ajoissa.
Aiheeseen liittymätöntä. Klikkaa tästä nähdäksesi tekstin.
Huom! Pysythän aiheessa etkä ota tätä käyttäjän offtopiciksi merkitsemää sisältöä mukaan keskusteluun.
Tomi Mynttinen kirjoitti:
Juuri tämän vuoksi valmiille malleilla kannattaa aina rakentaa myös se pahamaineinen alusta, jolloin malliin ei tarvitse koskea, vaan voi ottaa kiinni alustasta.
Ja juuri tämän takia olen yrittänyt saada läpi kilpailuihin sääntömuutosta, joka sallisi Suoraan Laatikosta -luokissakin alustan käytön…
Itse olen joskus käyttänyt pastellien ja pigmenttien kiinnitykseen hiilipiirrustusten ym. suojaukseen käytettävää fiksatiivia painepullosta. Liika ruiskiminen kyllä saa pölyt valumaan jos haluaa :)