Pienoismallit.net

Pastelliliidut ja lakka

Tarkoitus on tehdä pastelliliidulla pakarijäljet koneen kylkiin ja mietin tässä että voinko sen jälkeen ruiskia lakkaa niiden päälle vai meneekö koko homma pieleen? Tai jos antaa koneen olla muutaman päivän niin väri ei enää lähde/imeytyy, vai?
Kiitos etukäteen vastauksista!
Kyllä voi, ruiskulla maalattaessa maltillinen lakkaus ei pilaa vaikutelmaa. Tosin kuulemma tummuusaste saattaa muuttua jonkin verran, mutta itse en ole mainittavaa vaikutusta havainnut.
Ellei pastellien lisäämiseen käytä vettä tai muita ohenteita, ei mallin seisottamisella ole ainakaan näin perusjärkeiltynä mitään vaikutusta, joten lakkauksen voi suorittaa vaikka heti. (jos tarkoitit pohjalla olevaa maalikerrosta, tietenkin sen kannattaa kuivaa kunnolla ettei tule yllätyksiä) Alla on tietenkin syytä olla matta pinta, kiiltävälle pastellipöly ei tartu.
Kevyen lakkauksen voi suorittaa ruiskulla päälle mut suht pienel ilmanpaineel. Tummemmilla sävyillä tummuusaste saattaa muuttua radikaalistikkin tummempaan ja vaaleammat kadota kokonaan. Eli jos mustaa ja muita tummia sävyjä niin vähempi parempi, aina voi lisätä jälkeen mut lakkauksen jälkeen poistaminen/feidaaminen kinkkisempää! Vaaleissa sävyissä voi tehdä hiukan yli. Eli esim tein aikoinani Spitfire V tropin johon tein maalipinnan kulumista pastelleilla ja käytin vaalean hiekan sävyä aika rankalla kädellä. Näytti tosi hirveältä ennen lakkausta mut häivyttyi todella paljon mattalakan jälkeen. Itse olen tottunut käyttämään Humbrolin Mattcotea, muista lakoista paha sanoa kun ei kokemusta.

Mikko
Jess! Kiitos paljon teille!
Semmosta vielä että millä tavalla sais tehtyä öljyvuotoefektit? Tarkoitus olis tehä vuodot pakoputkista tms…
koitappa vaikka tökätä pieni pilkku kyseenomaista maalia, jonka jälkeen ohentimeen kastellulla siveltimellä levität maalin haluamaasi suuntaan.
Joo tähän asti paras on ollut iskeä maalia pensselin kärjellä pintaan ja sitten pipetillä kaataa tipan verran tärpättiä ja antaa valua. Mietin vain että tykkääkö lakkakerros ku sen päällä on tärpättiä jota en voi pyyhkiä pois jolloin efektitkin lähtisivät…lakkakerros on ollut jo neljä päivää kuivumassa.
Vesiväriä mattalakkapinnalle tai vedellä ohennettua pastellijauhetta tai sit ihan vaan hyvin ohennettua maalia pienellä siveltimellä.

Mikko
kyllä lakan pitaisi kestää tärpättiä, kunhan se on satavarmasti kuivaa, mutta silloinkin on se pieni riski olemassa, ja Murphyn laki toteutuu ainakin mun kohdalla liiankin usein.
Miten se pastelliliitujauhe oikein pysyy kiinni mallin pinnassa. Päällehhän siihen tulee joku lakka. Kun se lakataan, niin luulisi liitujauheen lähtevän kävelemään.
Siis voiko jauheen sotkea ohennettuun lakkaan? Tvs. Vai miten se oikein menee. Selasin tätä sivustoa ja en ole juurikaan liituja käyttänyt. Nyt alkoi kiinnostamaan. Vastailkaa.
Ne hyvinkin sekalaiset aineet, joilla olen vanhennellut, ole sitonut moninaisilla keinoilla kiinni. Sotkenut niitä jopa hiuslakkaan ja Johnssoniin.