Pienoismallit.net

Torpedoveneet ja miinanraivaaja

Juu, siis 527 Laatokalla Italialaisessa miehityksessä, on torpedoheitin väärin, se oli silloin vielä alkuperäinen, vanhempaa mallia.

Koko tapahtumaketju O-P Haukialan tutkimusten mukaan menee näin: Suomalaiset vaihtoivat Jyryyn heittimen, kun J2:n vanhan toinen kelkka tippui mereen ammunnan yhteydessä, eikä nähtävästi varaosia ollut, joten siihen otettiin osa Jyrystä, nähtävästi koska Jyry oli vielä telakalla? Jyryyn J3 laitettiin sitten mahdollisesti Hurjasta otettu TH/39 -mallinen (suomalainen merkintä) heitin, joka itse heittimen osalta muistuttaa Taistoissa käytettyä (ja siis sarjassa oleva vaihtoehto)

Eli historiallisesti oikeaa tavoiteltaessa olisi paras ajankohta Suomen lipun alla kesä -43, jolloin kokoonpano olisi kaikkein lähimpänä rakennussarjan esittämää.

Niin, vielä yksi tarkennus: Keulakannen konekiväärit olivat jo loppukesä-syksy 43, mutta ei välttämättä kaikissa veneissä. Nyt en ole aivan varma, mutta kesällä 44 ne nähtävästi sitten olivat jo kaikissa veneissä?

Ja vielä tuosta syvyyspomminpudottimesta, nekin vaihdettiin hyvin pian suomalaisiin, eli jossakin torpedon takatuen takan samanlaiset telineet kuin Taistossa yhdelle (isolle) pommille per sivu. Eli jätetään se Italialainen katiska pois.

Vaikka emme menisi/pääsisi samalle tarkkuustasolle kuin Sturmien historioiden selvityksessä on päästy, on Jymyissäkin aika paljon huomioitavia asioita, ja tässä siis vain J3:n osuutta eikä sekään tyhjentävästi.

Ja tosiaan vielä kiitos hänelle jolle se kuuluu: O-P Haukiala on tehnyt nämä tutkimukset suurimmalta osin.

T:Ville H
Hei kaikille asiasta kiinnostuneille!

Tämä MAS vene on nyt käsissä ja olen aloittanut osien tutkimisen. Rapsutellut noita valu jäämistöjä pois..

Niin kysymys? Onko väreistä tietoa näistä suomessa olleista "Jymy" veneistä?
Olen yrittänyt etsiä tarkempaa tietoa näistä veneistä, mutta todella vaikea löytää.

Kiitoksia aikaisemmista kommenteista. Auttanut oikeille jäljille..
Moi,

menee ot MAS-veneestä, mutta ei torpedoveneistä. Törmäsin näihin juuri, ovat kyllä kai olleet markkinoilla jo jonkin aikaa, Suomimallarin kannalta hienoja malleja! Ei kuitenkaan ihan ilmasia, mutta hei elämä on…

www.ysmasterpieces.com/custom_series.htm