Pienoismallit.net

1/72 linja-auto?

Otsikon mukainen menopeli olisi hakusessa. Dioraama-idea muhii päässä, mutta ehdoton edellytys toteuttamiselle olisi löytää jostain 1/72 mittakaavan bussi. Onko kellään havaintoja onko tällaisia olemassakaan? Mieluisin malli olisi Opel Blitzin bussiversio, mutta muutkin ison rähinän aikaiset onnikat varmaan välttäisivät.

p.s. mikähän nyt sitten olisi oikea osasto tällekin postaukselle, enpä tiedä, pläjäytetään vaikka tänne.
Varsin mielenkiintoinen idea dioraamallasi. Teetkö siittä bussista ambulanssin, joukkoja rintaman osalta toiselle moottorimarssina vievän SA-bussin, vai onko kyse kotirintaman paikallisliikenteestä. Tai sijoittuuko dioraama joihinkin saksalaisten puuhiin? Kokemuksenani on että mitään bussia ei saa ostamalla kaupasta, vaan ne on itse tehtävä jonkin kuorma-auton nokalle. Esim. juuri Blitzin. Paunulla taisi olla juuri 1939 ostettu Blitzejä, jos oikein muistan.
Matchboxilla on saatavana joku Brittien Afrikka joukkojen Chevrolet 1939-40 pick-up, jonka lavalla on joku konekivääri mittakaavassa 1/72. Esim. sen nokkaa käyttämällä voisi saada suomalaisen 1939 Chevrolet (Oldsmobile tai GMC. -39 vuonna samanlaisia) linja-auton. Kori joudutaan tekemään muovilevystä itse.
Minulta voisi saada siihen koriin piirustukset, koska olen tehnyt paljonkin toisen maailmansodan aikaisia linja-autoja, mutta eri mittakaavaan. Niitä voi selata osoitteessa: www.northern-models.com
Hienoja autoja olet tehnyt!

Ajatuksenani olisi tehdä dioraama joka esittää kohtausta eräästä klassikkoelokuvasta, lapsuuteni ehdottomasta suosikista! mittakaavana 1:72 siksi, että dioraamaan täytyy mahtua ainakin junkers 52, sekä ehkä myös pari Kubelwagenia, Opel Blitz ja Clint Eastwood ;)
Tällainen vacuformikonversiosarja näköjään löytyy airmodelilta: www.airmodel.de/shope/shope.html?main.htm
Saakohan näitä jostain kotimaasta? Edit: oho, tuohan olikin 1:35.
Viimeksi muokattu 17.4.2007 10:44
Tuota, teet siis saksalaisten joukkojen dioraaman. Siihen ei käy sitten suomalaisella arkkitehtuurilla tehdyt linja-auton korit. Se vaatii sen saksalaisen, eli täsmälleen sen näköisen mitä tuo laittamasi linkki tuohon (valitettavasti) 1/35 mittakaavaiseen autoon. Ei kai onnistu muu kuin, ostaa 1/72 Blitz kuormuri ja tehdä siihen se kori itse. Ota kylkipiirustukseksi tuo mitä tuossa linkissä oli sivuprofiili ja kun sakujen linjurit olivat kantikkaampia, niin helpompihan sellainen on väkertää itse. Onnea matkaan!

Saattaa olla että minulla löytyisi Blitzin linja-auton alustaan se akseliväli kun noita esitteitä on sellaisista. Kuormuristahan sitä alustaa pitää todennäköisesti vähän jatkaa, kun linjuria tekee.