Pienoismallit.net

Bf-109 F-4 saumat

Elikkä kuuluko kyseisen mersun rungonpuolikkaiden välisen sauman näkyä? Netistä olen löytänyt suunnilleen 50/50 kuvia joissa joko näkyy tai ei
Juha Leinonen kirjoitti:
Netistä olen löytänyt suunnilleen 50/50 kuvia joissa joko näkyy tai ei
Eikös tästä voi jo päätellä että jonkinlainen näkyvä sauma alkuperäisessäkin on, eikä siihen tarvita edes 50/50 kuvia. Jos sauma ei näkyisi, niin sitä ei olisi yhdessäkään kuvassa?
Näkyy se sauma siinä missä muutkin rungon saumat. Eri asia taas on, kuinka näkyvä ko. sauman tulisi olla ns. realistisessa pienoismallissa.

- Rungon rakennetta - piirrosta
- Valokuvaa yläpuolen saumasta
- Mahapuolen saumaa

Kyseessä samankaltainen sauma kuin muuallakin rungossa olevat eli tosielämässä aika hienovaraista. Malleissa kun tuppaa kuitenkin olemaan melkolailla mittakaavasta riippumatta liian isot urat, en itse henkilökohtaisesti murehdi moisesta vaan väännän suosiolla semmoiset urat että istuvat sarjan olemassaolevaan uritukseen.
Jos muuten sarjan rungonpuolikkaiden sovitteet sallivat (eli eivät vaadi kittausta ja muuta ähinää), saa runkosaumat tehtyä helposti kun ennen kasaamista raaputtaa muutamaan kertaan rungonpuolikkaiden reunat puukolla n. 45 asteen kulmassa. Kannattaa kuivasovitella ahkerasti ettei tule liian syvät ja leveät urat; menevät helposti överiksi kun ura muodostuu kahden kappaleen reunoista.

109 Lairista löytyy monitahopiirroksia. Kiitos vanhahtavan (frameja 2000-luvulla, hui…) sivujen designin, suoraa linkkiä ei voi oikein antaa. Piirrokset löytyvät valikosta "technical refererence" alta --> "drawings".
Viimeksi muokattu 10.1.2012 22:01
Okei, kiitos vastauksista. Taidan jättää ihan vaan näkymään.