Pienoismallit.net

Mitsubishi "Betty" G4M1 maalaus

Tämän Hasegawan japsipommarin maalausohje on epäselvä. Yläpuoli tulee "dark greenillä" mutta alapuoli "green (Mitsubishi)" -värillä. Itsellä on kuitenkin mielikuva että alusta olisi vaaleanharmaa. Onko se siis aivan hailakan vaaleanvihreä vai vaaleanharmaa?
Hyvät vaihtoehdot suoraan purkista ovat,yläpuoli Tamiya XF-11 JN green ja alapuoli Tamiya XF-12JN gray.Yläpuolelta Betty pommari on siis J.laivaston tumman vihreä(Black Green) ja alapuolelta vaalean harmaa joka vivahtaa hieman siniseen ja vihreään.
Selkis, kiitti!

Revellin emaleista nro 40 black green vissiin vastaa tuota yläpuolen vihreää aika hyvin vai onko se liian tummaa? Kun katsoo paketin taideteosta niin se näyttää ennemminkin vaaleanvihreältä, mutta niihinhän ei koskaan pidä luottaa kait.
Revellin black green on varmaan ihan kelpo vaihtoehto J.N -greeniksi.Revellin hellgrau 76 vois ehkä mennä alapuolen värinä.Siihen vois maun mukaan sekoittaa myös vaalean sinistä hiukan .Akryyleistä Game colourin ghost gray tai G.W:n astronomical grey voisi ehkä myös toimia.Vallehjon Model colourin black green käy myös japanin laivaston tumman vihräksi mielestäni ihan o.k.
Miulla on Citadelin akryyleistä Catachan Green joka on aika nappiin Revellin Black Greenin kanssa. Vaaleanharmaa pitää hankkia vielä.
^ Ettei tuo olisi kuitenkin liian tumma sävy - etenkin skaalaan suhteutettuna. Ja kaiken lisäksi se oikeitten Bettyjen tumman vihreä väri haalistui nopeasti Tyynen Valtameren armottomassa auringonpaahteessa … tulipahan vaan mieleeni.
Noh, sittenhän löytyy vielä Tamiyan XF-70 ijn Dark Green 2 joka ei ole aivan niin tumma sävy.(ei taida vaan tuo sävy löyty yhtä helposti)Tamiyan maalit ovat kyllä aika tummaa tavaraa varsinkin 1:72 mittakaavaan suoraan purkista osastossa.Jokainen voi tietysti vaaleentaa niitä makunasa mukaan.
Galleriassani on Mustang, jonka "olive drab" tuli improvisoitua hieman liian vaalealla vihreällä. Samalla vihreällä on maalattu myös Sherman-tankki. Voisiko tuo värisävy olla sopiva kuvastamaan jo haalistunutta maalipintaa?

Moni on tehnyt Zeroihin sun muihin japseihin myös hilseilevän maalipinnan. Ohjeita siihenkin on täällä foorumissa, mutta en halua ottaa riskiä että pilaisin aika harvinaisen mallin pieleen menneellä kokeilulla.
Jussi Mänttäri kirjoitti:
Galleriassani on Mustang, jonka "olive drab" tuli improvisoitua hieman liian vaalealla vihreällä. Samalla vihreällä on maalattu myös Sherman-tankki. Voisiko tuo värisävy olla sopiva kuvastamaan jo haalistunutta maalipintaa?
Sorry vaan, mutta tuo vihreä väri ei sovi siihen Mustangiin, eikä Shermaniin - eikä myöskään tähän Bettyyn.
Harmi että sinulla on kiire tässä rakentamisessa - Humbrolin emalimaaleissa olisi sopivat sävyt suoraan purkista noihin jokaiseen edellä kuvailemaasi malliin - mutta eihän sitä Humbrolia voi käyttää, kun joutuu odottelemaan maalien kuivumista ;-)
Raimo Leino kirjoitti:
Sorry vaan, mutta tuo vihreä väri ei sovi siihen Mustangiin, eikä Shermaniin - eikä myöskään tähän Bettyyn.
No sit ei kun sekoittelemaan. Tuo "Camo Green" on jo tuunattua, ja kun siihen lisää vähän "Catachan Greeniä" niin vot harasoo että alkaa sävyä löytymään :D
Raimo Leino kirjoitti:
Harmi että sinulla on kiire tässä rakentamisessa - Humbrolin emalimaaleissa olisi sopivat sävyt suoraan purkista noihin jokaiseen edellä kuvailemaasi malliin - mutta eihän sitä Humbrolia voi käyttää, kun joutuu odottelemaan maalien kuivumista ;-)
Ei kiire, mutta olen huomannut että akryylimaalilla saa minunkaltaisenikin tunari aikaan siistin ja ohuen maalipinnan. Emali on huomattavasti haasteellisempaa, olkoot vaikka sitten sitä Humbrollia.

Se että kuivumista ei tarvitse odotella sitä vuorokautta, on vain ylimääräistä plussaa. Itse en pidä minään "hyveenä" sitä että maalaan jonkun pienen alueen varttitunnissa ja odotan projektin jatkamista seuraavaan iltaan. Akryylit antavat mahdollisuuden syventyä mallin tekemiseen juuri niin paljon kuin itse haluan kulloinkin. Maalin kuivuminen ei aseta rajoja tässä. Akryyleja käyttämällä olen saanut malleistani huomattavasti laadukkaampia. Mitä taas tulee värin oikeellisuuteen, niin se on sivuseikka. Minulle riittää että jos väri on tummanvihreä niin se on jotain tummanvihreää eikä just sitä oikeaa. Siisti lopputulos on minulle se pääasia.

Jos kuitenkin viitsit laskeutua sieltä norsunluutornistasi neuvomaan tällaista tavallista harrastelijaa vaikkapa oikean värisävyn sekoittamisessa, niin olen siitä kiitollinen. Jos et, niin ymmärrän senkin. ;-)