Pienoismallit.net

Suomi-Mig-21bis modausketju

Mallix 1/2012 lehdes on hemmetin hyvä jutttu mitä ulkonäkömuutoksia Migeihin tehtiin Suomen ilmavoimissa.
MG-129 ohjaamon modifikaatio tehtiin 1982. Itse käyttäisin Eduardin mittaritaulua ennen ohjaamomodin tekemistä ja jälkeen ohjaamomodin Kuivalaisen mittaritaulua. Kuivalaisen mittaritauluun lisäisin "tutkanäytön" kohdalle saappaan samaan tapaan kuin Eduardin mittaritaulussa.
Voihan sen Eduardin mittaritaulun aina maalata harmaaksi.
Viimeisimmät ohjaamon modifikaatiot tehtiin 1988, joten aika kirjavassa mittaritauluvarustuksessa koneet lensi.
Kiitokset.Itse aika samoilla linjoilla.MG-129 tuli Suomeen 1980 joten ehtihän tuo olla parivuotta käytössä ennen muutoksia .Muutoksessa mittariston keskiosa muutettiin harmaaksi, jossa käytettiin samoja mittareita kuin Hawk koneissa,lisättiin eväantennit nokan alle sekä selkäevään ohjaamon taakse,matala musta antennin peitelevy koneen mahaan nokkatelineen taakse ja kuomun taakse pieni lentotuntilaskurin luukku runkoon vasemmalle puolelle ja nokassa olleet roiskelevyt muutettiin antenneiksi.
Onko kukaan keksinyt hyvän reseptin Eduardin MiGin ohjaamovärin sekoittamiseksi? En siis nyt hae sitä "oikeaa" esikuvanmukaista sävyä, vaan sellaista joka vastaa mahdollisimman tarkasti Eduardin sarjan fofoetsejä. Minua kiinnostaa lähinnä Humbrolin / Xtracolorin värien sekoittaminen, mutta saatan käyttää myös akryylivärejä.
AKANin Emerald Green on todella lähellä suoraan purkista noita Eduardin etsejä.

En tiedä onko tämä jo postattu tänne: studiogekko.blogspot.fi/2011/04/eduard-mig-21-cockpit-colour.html

Humbrollin ja Xtracolorin vastaavista ei ole tietoa.
Antti Pentikäinen kirjoitti:
En tiedä onko postattu mutta oli ainakin minun tiedossani. Kaikkia Gunzen värejä ei vaan taida olla Suomesta saatavilla, ainakaan noita mainittuja värejä.
Rataneuvos kirjoitti:
En tiedä onko postattu mutta oli ainakin minun tiedossani. Kaikkia Gunzen värejä ei vaan taida olla Suomesta saatavilla, ainakaan noita mainittuja värejä.
Tuota AKANin maalia saa suomesta ja akryylinäkin: www.hpns.eu
AKANin Emerald Green on todella lähellä suoraan purkista noita Eduardin etsejä.
Tuotahan on kaksi vaihtoehtoa: Emerald green ja Emerald Green (faded). Kumpi mahtaa olla lähempänä Eduardin väriä?
Se on se normi eli Emerald Green. Faded on taas hieman vaaleampi mutta saisi olla enemmänkin jos tekee kulahtaneen ohjaamon.
Antti on oikeassa. Vedin vierekkäin noita kahta Akanin sävyä, niin eipä niissä paljoa eroa, ikävä kyllä, ollut kontrasteissa… Se vähä mitä Akanin sävyt eroaa Edun etseistä, on melko helppo korjata. Ohut hattaramainen kerros maalia ruiskulla etsien päälle ja sipaisu vaikka Tamiyan Cleaneriin kostutetulla siveltimellä, jolloin saa mittarit puhtaaksi maalista - toimii, kokeiltu on.