Pienoismallit.net

Kaiverrus laattaan?

Hei!

Mistä saisi tilattua kaiverretun laatan? Metallinen versio voisi olla hieno (esim. messinki tai mitä niitä nyt on).
+ Minkälainen kaiverruksen pitäisi olla? Kyseessä siis King Tiger 233 Budapestissä vuodelta -45. Eli tarkoitan minkälaisia tietoja tuollaisiin laattoihin on tapana kirjoittaa/kaivertaa?

Kiitokset avuista!
Esko P.
www.pienoismallit.net/galleria/malli_9683/

Markohan oli tähän malliinsa tilannut tuon kyltin webbikaupasta. Tiedot löytyvät mallin kommenteista
Fredericus-Rex on aivan loistava, myös muumiolla on samasta paikasta hankittu laatti jalustassa kiinni. Hinnat eivät päätä huimaa ja toimitus on nopeaa ja laatta hyvin pakattu. xxxxx -tähden mesta
Hyvä että keskustelu pompahti esille sillä mietin juuri tänään että mistähän saisi hieman parempia laattoja tilattua, kuin nuo perus kultasepänliikkeistä saatavat. Lähti myös itseltäni äsken tilaus kys. puljuun.
Kyllä äiteen kultakaupassa on tietokoneohjelmoitava kaiverruskone, että ainakin noita linkin kaltaisia laattoja pitäisi saada tehtyä. Kuviakin tietyin ehdoin. Materiaalinkin voi kyllä valita, kaikkea muovista jalometalleihin, mihin vain kaivertimen terä pystyy. Olisi ainakin kotimaista työtä…
^Ai saa :). Voi olla että olen sitten kysellyt liian vähän eri kultasepiltä, mutta ainakin Kultajousessa ei ole ollut mahdollista tilata kuin noita perus nimikylttejä joita mallikansiossanikin näkyy + paria muuta mallailuun sopimatonta vaihtoehtoa on ollut mutta ei muuta. Sama tarjonta oli myös eräässä paikallisessa suutarissa. Tälläpäin ei ole kovinkaan monta paikkaa mistä hakea.
Esko P. kirjoitti:
Hei!

Mistä saisi tilattua kaiverretun laatan? Metallinen versio voisi olla hieno (esim. messinki tai mitä niitä nyt on).
+ Minkälainen kaiverruksen pitäisi olla? Kyseessä siis King Tiger 233 Budapestissä vuodelta -45. Eli tarkoitan minkälaisia tietoja tuollaisiin laattoihin on tapana kirjoittaa/kaivertaa?
Itse olen tehnyt niin, että olen valinnut tietsikalla sopivan fonttityypin (tässä tapauksessa se olisi 40-luvun tyyppi), kirjoittanut tekstin sillä (huom. sopiva pistekoko) ja printannut valmiin tuotoksen sanomalehtipaperille. No, seuraavaksi liimaan tekstin pikku pahville, leikkaan sen sopivaan mittaan ja kehystän hyvin kapealla puurimalla (kulmat tietenkin jiiriin). Kehykset voi sitä ennen esim. petsata tai muuten vanhentaa. Ja ta-daa: näin on vanhanaikainen kyltti valmis, käytännössä ilmainen, eikä tartte ravailla kultasepillä. Tuon sanomalehtipaperin idea on se, että se päivänvalossa aika äkkiä kellastuu -> muuttuu vanhan näköiseksi. Vaikka itte sanonkin, tulee hyvän näköistä jälkee…! Näin ei tietenkään metallikylttejä saa, mutta jälki onkin mulle pääasia.
Otetaanpas vähän sanoja takaisinpäin.
Kävin äitin liikkeessä tutkimassa kaiverruskoneen ohjelmaa ja totesin, että kirjaimia on kyllä jos jonkinlaisia fontteja mutta kuvia ei ole kauheasti, eivätkä edes välttämättä ihan tässä lajissa käyttökelpoisia. Laitteeseen saa kyllä hommattua lisää kuvia ja fontteja tai koko ohjelman jolla voi piirtää itse kuvia, mutta oli kuulemma sen hintainen, että täytyy todellakin saada paljon laattoja kaupan että kannattaa.