Pienoismallit.net

Telapyörien maalaus

Miten te kollegat hoidatte telapyörien kumiosien maalauksen? Ongelma on se, että kumituksen ja vanteen välinen väriraja on ja pysyy terävänä. Vanteessa on usein lisäksi pieni reunus ylöspäin, joka pitäisi saada maalattua eri värillä kuin kumiosan harmaa. Oikean vaunun liikkuessa kumi joustaa painon alla ja siinä mahdollisesti ollut maali (ja kuiva kura) lohkeaa pois hyvin nopeasti jättäen jäljelle puhtaan kumituksen.

Itse olen kokeillut ruiskua ja shabluunaa, jonka tein harppiveitsellä ensin pahvista ja sitten muovista. Tällä suojasin kumituksen maalatessani vannetta. Kumpikaan materiaali ei oikein toiminut, maalisumua meni shabluunan alle kumitukseen. Sitten päädyin pensselilinjalle. Kumituksen maalauksen jälkeen maalasin pienellä pensselillä varovasti kohti vanteen reunaa. Kastoin toisen pensselin pelkkään ohenteeseen ja sillä maalasin sitten loput. Nyt olin jo aika tyytyväinen lopputulokseen, mutta käsittelin vielä ohuella mustalla vanteen rajan, jolloin tämä litku peitti viimeiset epätarkkuudet värirajassa.

Työlästä ja silmille raskasta. Onko parempia konsteja? Luotatteko vain tarkkaan näköön ja vakaaseen käteen? Ongelma poistuisi, jos mallin valmistaja tekisi kumituksen ja vanteen eri osina. Tämä antaisi rakennusvaihtoehtoja vaurioituneisiin telapyöriin.

Asko
Olen maalannut kumiosat siveltimellä. Eräs keino on käyttää maalikynää.
Monien valmistajien PzIV-sarjan kumiosat ovat erillisiä helpottaen maalausvaihetta. Tosin kääntöpuolena ovat tuplaantuva osien putsaaminen ja kumiosien hankala maalaaminen joka puolelta:D
Itsekin painiskelen samaisen ongelman kanssa enkä oikein ole löytänyt täysin toimivaa vaihtoehtoa. Viimeisimpänä kokeiluna käytin Permanent-tussia Shermanin kumiosiin. Saa nähdä miten käy kun lisään jatkokäsittelyt.
Olen juoksuttanut ohennettua maalia kapillaari-ilmiön avustamana vaihtelevin tuloksin. Tärkeintähän on saada tasainen yhteneväinen reuna. Vakaa käsi on avuksi mutta merkittävämpää on löytää oikein ohennettu maali. Pyörän olen laittanut tikun päähän jota pyörittämällä saan suht vakaan "alustan".
Joka tapauksessa, työlästä hommaa!
Kokeile ostaa erillisiä maalausmaskeja pyörille. Niitä saa mm. kabukiteippinä kuin fotoetseinäkin. Ja Quickwheel masks on myös loistava maskisarja.
Tässä yksi optio, valmiita sapluunoita eri vaunuille, kerralla suhahtaa koko sarja. Ei ole omakohtaisia kokemuksia. Hintaakin härpäkkeellä varmaan on, mutta mikäpä ei maksaisi.

www.quickwheel.eu/QWeng/Painting.html
Tuossa jälkimmäisessä esimerkissä jätettiin yksi vaihe pois;) Telapyörien taustapuoli näytti olevan edelleen musta. Ilmeisesti niitä varten pitäisi olla oma sabluuna. Sinänsä nuo näyttävät aika näppäriltä.

Niko
Viimeisin temppuni oli näin:
- Kumiosien maalaus
- Harppileikkurilla leveään automaalarin teippiin reikä
- Teippi pyörään kiinni ja vanneosan maalaukset.

Toimi ainakin minua tyydyttävästi 1/35 BT-42:ssa. Seuraavaksi Sturmi…

Likaamiset ja muut temputhan vielä hieman armahtavat tässä kohdassa ;-)
Kiitoksia kommenteista. Tuo QW vaikuttaa melko kätevältä, harmi vain, että jokaiselle valmistajalle pitäisi (?) hommata oma satsi. Kuinkahan paljon eri valmistajien esim. Pantterin pyörät sitten eroavat toisistaan? Kymppi ei ole kovin paha hinta, postit tietysti päälle. Tuotteelle voisi kuvitella suht pitkää ikää. Kimppakäyttöäkin kannattaisi harkita.

Taitaa mennä tilaukseen.

Asko