Pienoismallit.net

Uusi maaliruisku

Antti Pentikäinen kirjoitti:
Onko tässä Sparmaxin 0.35 ruiskussa sumuhajonta pienempi kuin Badgerissa?
En taida osata vastata.

Sparmaxissa on siis 0,35-millinen neula tai suutin. Badgerin alkuperäisen M-suuttimen ja -neulan (=medium ?) olen vaihtanut F-suuttimeen ja -neulaan (fine). Kyseessä oli siis vaihto 0,8:sta 0,5:een, todennäköisesti näissä on jotain amerikkalaisia mittyksiköitä ja millimetrit eivät ehkä ihan pidä paikkaansa. Mikähän sukkapuikko muuten olisi sitten L eli large…

Kun neuloissa on noinkin paljon kokoeroa, en ole hajontaan mitenkään erikseen kiinnittänyt huomiota. Luulisin, että hajontaan vaikuttaa eniten käytettävä ilmanpaine, ja se pitää mielestäni säätää joka vehkeelle vähän eri tavalla. En näköjään edes tiedä, mitä sumuhajonta tarkoittaa tässä yhteydessä.

Sparmaxia on vain jostain tarkemmin tiedostamattomasta syystä tullut käytettyä enemmän kuin Badgeria. Samaa jälkeä pukkaa eikä se ole ruiskujen vika.
Viimeksi muokattu 10.8.2011 13:28
Petri Olavi kirjoitti:
Itsellä on vakiintunut käyttöön Sparmaxin 035, ja Badger 360 0,5-millisellä neulalla on lähinnä vain työtilan koristeena. Sparmax on mielestäni helpompi huoltaa kuin Badger ja muutenkin kätevämpi.
Onko tuon Sparmaxin maalikupin koko tosiaan se 2ml mitä luckymodel ja sparmaxin sivut väittävät? Onko miten tuo maalimäärä riittänyt vai saako sitä olla kokoajan täydentelemässä?
Samuli Salovaara kirjoitti:
Onko tuon Sparmaxin maalikupin koko tosiaan se 2ml mitä luckymodel ja sparmaxin sivut väittävät? Onko miten tuo maalimäärä riittänyt vai saako sitä olla kokoajan täydentelemässä?
Voi kylläpä nyt kysytään vaikeita. En ole mitannut tätä kuppikokoa. (C- tai D-kuppi olisi ehkä mukavin mitata, mutta se ei kuulu tähän.)

2 millilitraa kuulostaa tosiaan vähältä, mutta se on kuitenkin yhtä paljon kuin 2 kuutiosenttiä, mikä kuulostaa jo enemmältäkin.

1:35 mittakaavan keskikokoisen tankin kolmivärisen naamiomaalauksen tekee kyllä yhdellä vajaallakin täytöllä per väri. Vaikka joutuisi välillä täyttämään uudestaan, ei ole niin väliä kun käytän maalit sävyttämättä suoraan purkista :)
Viimeksi muokattu 10.8.2011 14:02
Petri Olavi kirjoitti:
Alkuperäinen kysymys oli suositus ruiskuksi. Se voisi olla vaikkapa tämä www.luckymodel.com/scale.aspx?item_no=SX-SP-20 eli Sparmaxin versio 02:sta. Itsellä on vakiintunut käyttöön Sparmaxin 035, ja Badger 360 0,5-millisellä neulalla on lähinnä vain työtilan koristeena. Sparmax on mielestäni helpompi huoltaa kuin Badger ja muutenkin kätevämpi.

Esimerkiksi tämä on ruiskittu juurikin tuolla Sparmaxilla vapaalla kädellä.
No niin, nyt tulee tietoa jota salaisesti päiväunissani kaipailinkin… Toki aiemmatkin kirjoitukset on hyvää tietoa, Iwata on kuitenkin aina ollut minulle se High-Tech (ja High Money) valmistaja, mutta kun tarkemmin ajattelee niin kerranhan sitä vaan eletään… jotkut tietysti pidempään kuin toiset, varsinkin jos onnistuu ujuttamaan tuollaiset 300 € maaliruiskuostokset vaimon kirjanpidon ohitse…

Löytyykö tuohon Sparmaxiin varaosia helpostikin? Suomessa ei taida olla ko. ruiskuille omaa myyntiä? (Tosin olen ruiskutellut tuolla Bilteman ruiskullakin vuosikausia ilman että varaosia olisin kaipaillut…) Eikä tuohon hintaluokkaan nyt kummoisia varaosia kannatakaan hankkia.

Olisin odottanut että joku olisi kehaissut? Aztekin ruiskuja. Muistan joskus lukeneeni (oikeastaan kuvia katsellut) että näihin vekottimiin saisi vaihdettua näppärästi? erikokoisia suuttimia ja näyttää myyntilootassa niitä X-määrä olevankin mukana. Kellään käytössä Aztekia ja kokemuksia siitä?

Tietysti mielessä kävi epätoivoisimpina hetkinä (kolmannen maalinpoistokerran jälkeen) josko tähän nykyiseen Bilteman ruiskuun saisi vaihdettua toisen valmistajan pienempiä suuttimia ja neuloja, ja näin tekohengitettyä halpisvehjettä itseään kalliimmilla korvausosilla.
^ varaosat kulkevat ihan yhtä hyvin postissa kuin itse ruiskukin. Eikä niitä varaosia välttämättä ikinä tarvita.

Tässä tapauksessa ruiskun hinta ei ole paha postikuluineenkaan. Huomasithan, että lihavoitu hinta oli US-dollareita, jonka kurssi on mikä on. Nyt melkein kannattaisi tilata vaikka ei tarvitsisikaan.

Muista mainita, kuka vinkkasi, että osaavat lähettää provikat Sparmaxilta mulle nyt heti. Letku kannattaa ottaa samaan pakettiin, muutama euro lisää.

Seuraavaksi alkaa sitten varmaan perinteinen kompressori-keskustelu, josta pysyn varmasti erossa :)
Viimeksi muokattu 10.8.2011 14:47
mtmmkm kirjoitti:
Olisin odottanut että joku olisi kehaissut? Aztekin ruiskuja. Muistan joskus lukeneeni (oikeastaan kuvia katsellut) että näihin vekottimiin saisi vaihdettua näppärästi? erikokoisia suuttimia ja näyttää myyntilootassa niitä X-määrä olevankin mukana. Kellään käytössä Aztekia ja kokemuksia siitä?
Onhan tuo aztek ruisku tuolla hyllyssä pölyyntymässä. Ihan ok toimi mutta liipasimen tuntuma ei ollut mulle sopiva.
Suutimissa oli ongelma että niitä joutuu purkamaan jos haluaa oikeasti saada ne puhtaiksi. Maalia jäi aina neulan ympärillä olevan jousen kiinni.

Olen kylllä ajatellut kokeilla sitä uudestaan isojen alueiden maalamiseen.

Muuten on käytössä Badgerin 360 ja 100LG
Michael von Bell kirjoitti:
Onhan tuo aztek ruisku tuolla hyllyssä pölyyntymässä. Ihan ok toimi mutta liipasimen tuntuma ei ollut mulle sopiva.
Suutimissa oli ongelma että niitä joutuu purkamaan jos haluaa oikeasti saada ne puhtaiksi. Maalia jäi aina neulan ympärillä olevan jousen kiinni.
Lisäksi ruiskun rungon sisälle pääsee helposti maalia, joka kuivuu sinne. Enkä ole keksinyt keinoa sen puhdistamiseen rikkomatta ruiskua. Itselläni on kaksi Aztekin ruiskua mennyt tällä tavalla käyttökelvottomiksi ja kolmatta ei tule. Lisäksi muoviset osat rikkoutuvat turhan helposti. Itseltäni hajosi liipasimen liikkeen neulalle välittävä osa.

En siis henkilökohtaisesti voi suositella Aztekia, ja sen mitä suosittelen voi käydä lukemassa niistä kymmenistä aiemmista samaa aihetta käsittelevistä keskusteluista… :)
Pölyyntymässä mullakin on toi aztek, jäi sellainen mielikuva, että toi vois emalimaalien kanssa pelittääkin, akryylien kanssa oli tukkiutumisongelmaa pahemmin kuin näillä traditionaalisilla.
Käyttöruiskuina mulla toi Iwatan CR, Sparmaxia ja Profi-Airia, ihan kelpo ruiskuja kaikki, vaikka halpispäästä ovatkin.
Tomi Mynttinen kirjoitti:
Lisäksi ruiskun rungon sisälle pääsee helposti maalia, joka kuivuu sinne. Enkä ole keksinyt keinoa sen puhdistamiseen rikkomatta ruiskua. Itselläni on kaksi Aztekin ruiskua mennyt tällä tavalla käyttökelvottomiksi ja kolmatta ei tule. Lisäksi muoviset osat rikkoutuvat turhan helposti. Itseltäni hajosi liipasimen liikkeen neulalle välittävä osa.

En siis henkilökohtaisesti voi suositella Aztekia, ja sen mitä suosittelen voi käydä lukemassa niistä kymmenistä aiemmista samaa aihetta käsittelevistä keskusteluista… :)
Mulla on tuo metalli versio miknkä voi avata ihan ruuvarilla jos haluaa sen sisuksia putsata. Mutta tuo ominaisuus on vissiin vain metalli runkoisessa malissa.
Petri Olavi kirjoitti:
Jatkan nyt vain omaa höpinääni tähän lainaamatta ketään: Migin ruiskun paketissa lukee että "Powered by Lone Star". Äkkiä googlaamalla tuollaista valmistajaa ei kylläkään löydy. Joku Lone Star nimellä kulkeva ruiskutaiteilija löytyy kyllä, jos vaikka tehtailija on ryhtynyt vapaaksi taiteilijaksi rahastettuaan ensin Migin kipeäksi.
MIG:n ruisku on Kiinassa valmistettu halpisruisku aivan samaan tapaan kuin on Biltemankin kallliimpi kaksitoiminen ruisku tai muut vastaavat. Tämän pystyy päättelemään jo halvasta hinnasta ja siitä, miten ruisku on valmistettu — neula ei esimerkiksi ole karkaistu, kuten on laita laaturuiskussa. Kun pääsin tutkailemaan MIG:n ruiskua tarkemmin, niin sanoisin sen olevan samaa tasoa kuin Bilteman ruisku — tosin vähän kalliimpi.

Halpisruiskut ovat noin lähtökohtaisesti yllättävän hyviä työkaluja, joiden hinta-laatu-suhde on taatusti kohdallaan (monet halvat merkkiruiskut ovat huonompia). Ihan kaikkiin hommiin niistä ei ole, mutta moniin hommiin ne ovat oivallisia työkaluja.