Pienoismallit.net

Green Stuff

Tilasin tuommoista kittiä, ja ajattelin kysäistä osaisiko joku kertoa tarkasti miten tuota käytetään oikealla tavalla, esim. lekojen saumojen kittauksiin?
Pitääkö käyttää suojakäsineitä?
Millä aine levitetään malliin?

Eli ensimmäinen kerta kun olen kyseisen aineen kanssa tekemisissä ja olisi malleistakin mukavampi saada paremman näköisiä kun ei ole hirveitä rakoja jokapaikassa :)
Ensin pätkästä leikataan sopivan kokoinen pala (keltaista ja sinistä massaa yhtä paljon, että kovettuu oikein. Ei millintarkkaa, mutta yleensä pyrin pitämään nauhassa tasaisen reunan että saa leikattu 50/50 palasia), sitten osat vain sekoitetaan käsin vaivaamalla kunnes koko massa on vihreää (täysin sekoittunut) ja tasaista. Itse en ole käsineitä käyttänyt ja vielä olen hengissä, mutta kädet kannattaa pestä aineen käsittelyn jälkeen.
Green stuffin levittämiseen voi käyttää melkeinpä mitä työkaluja vain, tosin kovin huokoisiin varsinkin tuore massa tarttuu helposti (cocktailtikut voi hio ja kastaa pari kertaa pikaliimaan niin massa ei tartu), ihan omat sormet ja metalliset työkalut ovat hyviä. Veden avulla pintaa saa siloiteltua ja levittämistä helpotettua, mutta massa itsessään ei liukene.
Työskentelyaikaa on pari-kolme tuntia, jonka jälkeen muotoilu alkaa olla jo mahdotonta. Vuorokauden olen yleensä antanut kovettua.

Lekojen saumoihin aine ei valitettavasti ole paras mahdollinen, sillä kovettuneen aineen hiominen on hankalahkoa, massa jää aavistuksen kumimaiseksi ja eikä hiomalla ainakaan siliä. Parhaiten soveltuu figuurien, varusteiden (laukkojen yms.) ja muitten "orgaanisten" aiheitten muotoiluun. Toki sillä voi täyttää koloja, mutta hyvän lopputuloksen saamiseksi päällimmäiseksi on hyvä levittää kerros hioutuvaa kittiä.
Kiitos vastauksesta.
Meinaatko tuolla hioutuvalla kitillä milliputtia??
Jep, esimerkiksi. Milliputty on samantapaista kuin green stuff, mutta jää kovemmaksi ja voidaan hioa, porata jne. Tai näin olen käsittänyt. Paketti löytyy mutten ole kokeillut vielä.
Tavallisena kittinä käytän yleensä Squadronin green puttya. Valkoisen kitin on sanottu olevan hienojakoisempaa, mutta siinä itse massa tuppaa erottumaan kirkkaasta liemestä, tulee mieleen Revellin tuubikitti, johon tuskastuin jo vuosia sitten.
Jep, normaaliin saumojen kittaamiseen (esim. lentokoneen runkopuolikkaiden sauma tai siiven liitos) ei kannata käyttää kaksikomponenttikittejä kuten Green Stuff tai Milliput. Siitä tulee vain turhaa odottelua kovettumisen kanssa, eikä lopputulos ainakaan parempi ole. Joskus olen niitä käyttänyt saumojen kittaamisen yms. kun ainetta on jostakin toisesta kohteesta jäänyt yli. Tällöin joutuu useimmiten paikkailemaan saumaa jälkikäteen normaalilla kitillä, eli esim. Green Puttylla. Green Putty onkin mielestäni parasta kittiä, mitä olen käyttänyt. Kuivuu todella nopeasti, on helppo hioa ja pinnasta tulee silti tasainen.

Tosin esimerkiksi figuureissa ja muissa vastaavissa epäsäännöllisen muotoisissa kohteissa olevien rakojen täyttämiseen Green Stuff soveltuu mainiosti. Itse toimin tällaisissa tapauksissa siten, että muotoilen sormissa kohteen muotoja mukailevan sopivan pötkön/pallon, kiinnitän sen kevyesti hammastikun nokkaan ja painan kohteeseen. Tikun nokalla tökin massaa rakoon ja lopuksi kostutetulla tikulla "veistelen" ylimääräiset pois kohteen muotoja mukaillen. Näin menetellen pintaa ei yleensä tarvitse jälkikäteen edes hioa. Konkreettisia esimerkkejä tällaisista käyttökohteista ovat esimerkiksi figuurien käsien ja torson väliin jäävät saumat tai varusteiden ja vaatteiden väliin jäävät epärealistisen näköiset kolot. Isommissa kohteissa käytän hammastikun sijasta metallista muotoilutyökalua.
Lekon saumoihin olen käyttänyt Ami Lappalaiselta oppimaani vinkiä. Käytän kyseisen mallin osarangasta lämmittämällä venytettyä sprueta. Pätkä saumaan ja nesteliimaa päälle. Annetaan kuivua ja sitten veistely/hionta. Etuja: halpa, nopea, siisti. Haittoja: lämmitysvaihe voi aiheuttaa tulipalon varomattomasti tehtynä. Ai miksi saman mallin muovista venytetty pätkä? Jotta täytemuovi on yhtä hyvin tai huonosti työstettävää kuin itse mallin rungonpuolikkaatkin.

Niko
Voi harmi tuli tuota green stuffia ostettua ihan turhaan :(
Mistä tuota green puttya voisi tilata ??
Janne V kirjoitti:
Mistä tuota green puttya voisi tilata ??
Itse olen ostanut Fantasiapeleistä.
Onkohan minulla sitten juuri tuota green puttya, tuo on vihreä sinistä ja paketissa oli kaksi levyä tuota.
Janne V kirjoitti:
Onkohan minulla sitten juuri tuota green puttya, tuo on vihreä sinistä ja paketissa oli kaksi levyä tuota.
Ei, vaan kyseessä on Green Stuff. Green Putty on tuubikamaa.