Pienoismallit.net

maalaus ja liimauksen tuuletus?

Tämä keskustelu on lukittu.

missä olisi parasta maalata ja liimata?
Hyvin valaistussa paikassa jossa on kunnollinen työtaso ja jonka tuuletus on helppoa. Helpottaa myös jos paikka voidaan pyhittää vain ja ainoastaan mallailukäyttöön.
Esko Koskinen kirjoitti:
Hyvin valaistussa paikassa jossa on kunnollinen työtaso ja jonka tuuletus on helppoa. Helpottaa myös jos paikka voidaan pyhittää vain ja ainoastaan mallailukäyttöön.
eli siis liesituulettimen ala vai?
Aiheeseen liittymätöntä. Klikkaa tästä nähdäksesi tekstin.
Huom! Pysythän aiheessa etkä ota tätä käyttäjän offtopiciksi merkitsemää sisältöä mukaan keskusteluun.
Mallien rakentamista hellan päällä en suosittele, varsinkaan, jos siinä joku kokkailla aikoo.
Ulkovarasto on hyvä paikka, jos sellainen on. Itse teen mallit omassa huoneessani, joka ei todellakaan ole hyvin tuuletettu. Sitten vaihdan mallailupaikkaa, kun tavallisesta päänsärystä ja migreenistä poikkeavia oireita ilmaantuu.
Ville Järvensivu kirjoitti:
Aiheeseen liittymätöntä. Klikkaa tästä nähdäksesi tekstin.
Huom! Pysythän aiheessa etkä ota tätä käyttäjän offtopiciksi merkitsemää sisältöä mukaan keskusteluun.
Mallien rakentamista hellan päällä en suosittele, varsinkaan, jos siinä joku kokkailla aikoo.
Ulkovarasto on hyvä paikka, jos sellainen on. Itse teen mallit omassa huoneessani, joka ei todellakaan ole hyvin tuuletettu. Sitten vaihdan mallailupaikkaa, kun tavallisesta päänsärystä ja migreenistä poikkeavia oireita ilmaantuu.
eli siis parvekkeella tai puuvajassa
Tarkkaa paikkaa jossa olisi hyvä mallailla, on minusta aika vaikeaa näin suoraan sanoa. Riippuu paljon minkä moisessa talossa asuu ja minkä laiset tilat ovat käytössä. Meillä on iso maalaistalo, ja minun mallailu tilani ovat talon toisessa päässä eräässä huoneessa. Se huone (5mx6m) on kokonaan pyhitetty mallailuhommiini - mutta kyllähän sitä pystyy pienemmissäkin tiloissa mallailemaan. ;)

Mielestäni sellainen paikka on hyvä, jonne saa hyvän valaistuksen, tarpeeksi suuren pöydän (ja hyvän tuolin, ettei tule selkä kipeäksi ;)
Tuulettamis jutut ovat mielestäni vähän maku asia… Joitain ihmisiä käryt haittaavat paljon - minua eivät haittaa juurikaan.
Jos huone on lähellä asuin tiloja, niin sitten kannattaa huolehtia tuuletuksesta.
Kuinkakohan moni mallailee parvekkeella tai puuvajassa etenkään talvella?
Entä jos ei ole kumpaakaan? Vaikkeivat mallailukemikaalit ole terveydelle vaarattomia pitää kuitenkin käyttää maalaisjärkeä. Muutama tippa liimaa on aivan eri asia kuin pesuvadillinen pöydällä seisomassa.
Katsoppa haku/keskustelut/työtilat… sieltä löytyy kaikennäköistä pöytää aivan tavallisissa huoneissa. Ruiskumaalaus on ainoa joka vaati jotain järjestelyjä.
Jos pieni haju haittaa avaat ikkunan, ei sen kummempaa.
Liesituulettimen alla ei ainakaan kannata tehdä, saattaa äiti tehdä harrastuksesta lopun eikä ergonomia muutenkaan ole hyvä.
itse operoin kerrostalossa, omassa huoneessani, samalla pöydällä jolla teen läksyt, myös kone näppiksineen samalla pöydällä. Kärystä en valita, olen ehkä tottunut, mutta jos faija valittaa ”kynsilakanpoistoaineiden” (liiman )tuoksusta niin itse ulos, ovi kiinni ja ikkuna auki. Hajut lähtee 30min…

Noniin tuli mieleen että jos emaleilla ja varsinkin jos revelin maaleilla maalat eikä erillistä tilaa ole, niin parveke on niitten käyttämiseen paras paikka, sivellintä kun pitää tärpätissä uittaa ja maalit käryää muutenkin aika pe**eleesti… Tämä emali- ja tärpättihaju kun ei lähde vaikka 2h olisi läpiveto…

Nimimerkki: Kokemusta omaava
Viimeksi muokattu 11.4.2011 23:44
Mielenkiintoista tekstiä täällä. Itse maalaan Revellin ja Humbrollin emaleilla, putsaan pensselin tinnerillä ja mallailen omassa huoneessa. Kukaan ei valita oikeestaan mitään ja nukun ja asun samassa huoneessa. Ei nuo emalit niin pahalle haise eikä tuo haju muutenkaan pahaa tee… Kyllä siihen varmaan tottuu aika äkkiä.