Pienoismallit.net

Staattisen purjelaivan tekeminen uivaksi

Moi! Elikkä pitäis tommosesta purjealuksesta väsätä uiva malli,mutta kyseinen purjealus on jo koottu valmiiksi ja sen takia painon lisääminen tuottaa ongelmia, kun ei ole tilaa.Ja sitten, mitä ainetta tähän runkoon pannaan ettei ime vettä?Eli mitä itse tekisitte kyseisessä tapauksessa?

Tässä linkki laivasta: Linkki
Viimeksi muokattu 21.2.2011 13:56
Onko malli puuta? Muovia? Jos itse alkaisin moiseen projektiin, miettisin mahdollisuuksia sahata pohja laivan pituussuunnassa pois, ehkä suurinpiirtein tuon valkoisen rajan korkeudelta. Kenties pohjaosaa alkaisin painottaa kölin kohdalta. Millä materiaalilla, sitä en tiedä kun en ole koskaan moista tehnyt. Ehkä silikooni tms massa, joka on mahdollista saada sisään tasaisesti? Samainen aine toimisi tiivisteenä pohjan kiinnityksessä ja kenties kansirakenteiden tiivistyksessä sisäpuolelta, joka olisi myös mahdollista mikäli tuo sahaus onnistuisi.
Aika haastava projekti kyllä. Itselläni odottaa rakennusta samainen Le Soleil Royal mittakaavassa 1:100 staattisena muovimallina. Alushan on itse mitä kaunein. =)
Onnea vaan projektiin.
Suhtkoht mahdoton sanoa kun ei tiedä mistä materiaalista ja miten runko on tehty. Tuon pienen kuvan ja mallin hinnan perusteella sanoisin kuitenkin että malli on lähinnä koriste, ei kovinkaan esikuvanmukainen laivamalli. Takilakin näyttää jotenkin epäsuhtaiselta.
Täydessä purjekerrassa oleva takila vaatii melkoisen kölin vastapainoksi ettei kiululle käy Wasat.
Totta,laiva lienee kyllä vähän liian pienehkö,mutta… hommaan laivan joka 1:75 skaalassa,lueskelin toisesta keskustelusta että 1:75 ja
isommat kelluu, kunhan painoo lisää oikein-riittääkö jo näin isossa purkissa pelkkä paino, vai pitääkö alkaa pohjaa työstään?Mutta kelluuko purjealukset… -meinaan purjeet tuo korkeutta? LAIVA ON PUUTA.

TÄSSÄ LAIVA: Linkki
Viimeksi muokattu 22.2.2011 16:38
Iso komea purjealus, joka KELLUU? Kyllä tuollaisten merten komistusten tulisi purjehtia ja siihen ei nuo esittämäsi laivat sovellu. Miten olet ajatellut halssinvaihdossa purjeiden jalustuksen tapahtuvan? Väittäisin purjehtimisen olevan kovin vaikea toteuttaa staattisilla pienoismalleilla. En ole rakentanut kuin yhden rc-purjeveneen, joten en toki ole asiantuntija näissä asioissa.
Puurakenteisen laivamallin voi käsitellä esimerkiksi epoksihartsilla, jolloin se kestää vettä.
Viimeksi muokattu 22.2.2011 22:36
No, jos totta puhutaan nii ei oo hajuaka mikä toi halsi on, mutta tästä laivasta ei oteta mitään pois ei edes purjeita eikä tästä tuu RC-mallia. Mutta toi veden eristys tuolla hartsilla on päivän selvää.KOKEMUKSIA?
Mikäli tarkoitus on vain kelluttaa tuollaista alusta, on kölinteko yksinkertaisin tapa. Pätkä esim. peltiä pohjaan(köliin=siihen lankunpätkään, joka kulkee pohjansuuntaisesti) kiinitettynä ja alapäähän painoksi lyijyä. Parinkymmenen sentin pituinen köli pitää laivan pystyssä vaikka vähän tuulisikin. ns. Bulb-köli siis. KVG :-)
Voit jostain löytää vielä lyijyhauleja, jotka ovat oivaa painolastia.
Mutta jos tarvitset vain painolastia(jota tarvitaan paljon) hiekka ja Eri-keeper yhdistelmän saa pieneenkin tilaan.
Mikäli kertoisit mitä olet tekemässä, niin keinot olisi helpompi antaa. Älä kutenkaan tee elokuvaa pienoismallilla, sillä niistä tulee aina kökön näköisiä, jopa Hollywoodissa :-)
Suomen laivamallirakentajien sivuilla on paljon tietoa tarjolla: www.sulara.fi
Selkis,kölin , sen mä oon ajatellu tehdä lasikuidusta.Onton lasikuitu kölin sisään
hiekka-erikeeperi yhdistelmää, ja sitten vaan pannaan köli sikafleksillä pohjaan… JA AVOT! Mutta laivan mä vaihdoin isompaan ja halvempaan. Linkki
Hmm… tuo jäljempi on helpompi(=edelleen erittäin työläs) saada purjehtimaan tavalla tai toisella, koska siinä on kahvelipurjeet. Mutta ymmärsithän, että se on rakennussarja, ja sen kasaanlaittaminen vaatii about 3-500 työtuntia sekä jonkin verran oikeaa kokemusta (erityisesti vielä kun tarkoitus tehdä uivaksi).

Tuon kölin voinee tehdä ihan rautalevystäkin, vaikkapa 5 mm paksusta, leveys tarpeen mukaan. Voisi olla nopein ja helpoin tapa? Lyijylevyä olisi vielä helpompi työstää, mutta en oikein tiedä mistä sellaista nykyään löytää.

T:Ville H
Jos paatin pitää vain kellua nätisti paikallaan ja ehkä narulla tms vetämällä liikkua niin saattaisin itse liimata pohjaan koukkuja, eteen, taakse ja keskelle. Keskimmäiseen isompi paino ja eteen ja taakse pienemmät jolla trimmataan paatin asento kohdilleen. Painona toimii vaikka mutterit jos ei muuta keksi. Kun koukut on keskellä toimii ne kölinä ja pitää paatin pystyssä. Mutta myös tasapainottaa sen pituus suunnassa kellumaan oikein.