Pienoismallit.net

1:6 Stugin maalaus

Tervehdys mallailukollegat!
Viimein on tullut aika aloittaa tuon rakennusblogissa esitellyn Stugin maalaus. Kuten blogissa olen esittänyt, ei maalaus ole kaikkein vahvin puoleni. Sen vuoksi muutama kysymys. Olen ajatellut noudattaa hommassa seuraavaa proseduuria:

1. Pohjamaaliksi ruiskulla jokin ksyleenipohjainen maali (esim. Teknoksen Ferrex) koska sen pitää muodostaa hyvä tartuntapinta puu-, muovi ja metalliosiin myöhempiä maalikerroksia varten.

2. Kolmivärikaavio Vallejon Model Color akryyleillä, koska niistä löytyy (kenties) todenmukaisimmat sodanaikaiset sävyt valmiina. Nämä pääosin pensselillä, koska muuten ajauduttaisiin melkoisiin maskausoperaatioihin monimutkaisten värirajojen vuoksi.

3. Kansallisuustunnukset ja Ps. numerot sabluunoiden avulla töpöttelemällä, myös Vallejon akryyleillä.

4. Kirkas lakka ruiskulla, jotta myöhemmät litkutukset, filtterit ym. levittäytyisivät oikein. Mutta mikä lakka???

5. Litkutukset tärpättiin liuotetuilla öljyväreillä.

6. Filtterit kohdan 5. mukaisesti.

7. Mattalakka ruiskulla. Mutta mikä lakka????

8. Pölytykset Migin pigmenteillä, sekä kuivana että tärpättiin liuotettuina. Kulmiin pehmeällä lyijykynällä metallipintaa.

9. Tankki-Emma sekä muut detaljit maalataan erikseen gunmetal- ym. sävyillä.

Onkohan tämä edes sinnepäin? Kommentteja ja neuvoja kehiin please, ennen kuin teen taas jotain peruuttamatonta, ja joudun luopumaan tuosta Stugista puolikkaan voisilmäpullan ja kahvin hinnalla.
Viimeksi muokattu 30.12.2010 08:36
Tervehdys Matti,

Järjestyksesi on hyvä, jäin miettimään tuota Vallejon käyttöä näin isossa jutussa… olisiko mahdollisesti kustannus tehokasta kysyä Muikulta tahi Purhoselta sävy koodeja ja teettää vaikka teknoksella sopivat sävyt?
Väriraja ongelman pystyt kiertämään sillä että, vedät ruiskulla isot alueet ja käyt pensselillä sävyjen rajat, jolloin saat ilman maskeeraamista tuon tehtyä, ja jos käytät muitakuin Vallejoa niin uskon maalin kestävän vaikka maalarinteipillä maskaamisen =)

Olen toki avuliaasti tarjoamassa vaikka munkkikahvit jos luopumaan joudut =)
Ferrex on ominaisuuksiltaan melkoista pöperöä. Henkilökohtaisesti valitsisin jonkin autopohjamaalin — joko purkkitavarana, jos käytät itse ruiskua tai sitten spraytölkissä, joka toiminee hyvin näin suuressa mallissa. Helsinkiläinen Decoväri on oivallinen paikka näissä asioissa. Itse käytän autopohjamaaleja pohjavärinä 1:87-mittakaavan malleissa.

Noin isossa mallissa voinee käyttää itselle sopivaa rautakauppamaalia, koska pigmentin koko ei vaikuta lopputulokseen. Nämä ovat siinä mielessäkin hyviä, että saat teetettyä värinäytteen perusteella itsellesi purkillisen juuri sellaista sävyä kuin haluat. Värinäytteenä voit käyttää vaikka pienoismallimaalia (Vallejo, Humbroll tms.). Todennäköisesti tärkein valintakriteeri on maalin tasoittuvuus. Näissä asioissa hyvä maalikauppias osaa neuvoa. Esimerkiksi hyvä huonekalumaali kuivuu pitkään ja myös tasoittuu sileäksi.

Värinäytteen perusteella voit tietenkin teettää myös muutaman desilitran automaalia tai vaikka purkillisen spraymaalia. Automaalien käyttö pensselimaalauksessa ei kuitenkaan hyvä ratkaisu.
Itse jäin pohtimaan noiden litkutusten ja filttereiden tarpeellisuutta, pigmenteistä puhumattakaan. "Mallilla" on mielestäni senverran kokoa, että silmää ei enää "huijata" moisilla säistämiskikoilla. Toisekseen menekki alkaa tököteissä olemaan melkoinen. Parempi mielestäni lähtökohtaisesti pyrkiä ns. tehdasuuteen yksilöön isojen pintojen maalauksessa ja keskittyä harkittuihin yksityiskohtiin (konekivääri, vetokoukut…).

Kovaa ajoa vain ja antaa sitä kautta tulla säistymistä itse malliin. Pölyä, mutaa ja maalin haalistumista saa muualtakin kuin purkista… :)
Tuon kokoisessa mallissa tosiaan tekisin itse vanhennuksen pääasiassa ruiskulla (varjostuksia, likaa, pölyä jne.). Siveltimellä lisäksi valittuja kulumia yms. 1:35 tyyppiset tekniikat toimivat jos levität litkut ja mömmöt lattiamopilla, heh. Samat asiat voi maalata kuin pienissä mittakaavoissa, mutta metodit hieman erilaiset. Kokonaan mallin peittävä litkutus voi olla haastellista, sillä liuokset toimivat ja voivat näyttää aivan erilaiselta isossa mallissa. Valuvaa öljyä, tai sadeveden liottamaa kuraa yms. voi tehdä ronskimmalla siveltimellä. Ruiskulla pääsee samoihin tuloksiin kevyellä varjostuksella ja lian lisäämisellä kuin märillä maalisotkuilla. Netistä kannatta etsiskellä muiden kokemuksia ja isoja malleja joissa vanhennusta on tehty.
Ja itseasiassa tuli mieleen, että tässä projektissa tuskin litkuttelut edes toimivat koska runko näytti olevan vaneria.
Kiitoksia neuvoista ja kommenteista! Pitääpäs ajatella asiaa uudelleen. Mutta jos vielä päädyn käyttämään noita akryylivärejä, niin mikähän lakka (kiiltävä tai matta) sopii niiden päälle spruutattavaksi?
Matti Piilola kirjoitti:
Mutta jos vielä päädyn käyttämään noita akryylivärejä, niin mikähän lakka (kiiltävä tai matta) sopii niiden päälle spruutattavaksi?
Ainakin akryylimaalien päälle voi ruiskuttaa Tamiyan kiiltävää lakkaa sellaisenaan tai Tamiyan mattapastan ja lattiavahan yhdistelmää.
Kyllä tässä mittakaavassa kuulostaa automaalikauppias parhaalta vaihtoehdolta. Ne on muuten pääosin vesiohenteisia nykyään…ja myydään kai gramma/desilitrakauppana.
Samalta myyjältä sarjaan sopivat pohjamaalit ja matta/satiinilakat ja hyvä tulee. (eikös näihin ollut ral koodit olemassa, tai sitten se uusi lifecolorin sarja maalikauppiaan analysaattoriin).

Automaalit pohjamaaleineen kestävät myös hyvin maskeeraamista teipillä kuin teipillä. muutama kuluma sinne tänne ja luonto hoitaa loput :)