Pienoismallit.net

Spray-maalaus ja -lakkaus

Nikkarissa myynnissä Micromesh-sarjaa. Myös esim. Plektra-Trading Helsingissä on myynyt kiillotussarjoja. Ja kuten Phantom tuossa mainitsi, niin justiinsa ohjeen mukaan, sitä ei kai voi liikaa korostaa. Välillä pinta näyttää vähän hurjalta ja voisi luulla, että hunompaan suuntaan lähtökohdasta mennään, mutta viimeisillä kierroksilla sitten palkitaan JOS on tehnyt homman kunnolla.
PhantomII kirjoitti:
Automaaleillakin itse pitäisin vähintään yhden tai mieluummin kahden viikon kuivumisajan? Siis kiirettähän ei ole !!!
Pitää paikkansa, varsinkin jos ei koko ketju (pohja, väri ja lakka) ole 2K-tavaraa. Yksikomponenttiset tahtoo vetäytyä ajan kanssa vähän kokoon, jolloin aluksi hyvän näköinen pinta muuttaa muotoaan. Eli kiillotus vasta sen jälkeen, kun kaikki eläminen on jo tapahtunut.
Selvä. Kiitoksia kovasti kaikille vastaajille. Vältetään vielä väärinkäsitykset ja kerrotaan että tämä Ferrari 250 convertible josta mainitsin on siis Italerin vanhaa ja laadukasta tuotantoa eikä Fujimin. Sain taas uutta nostetta mahtavalle harrastukselle=D
Omat kokemukset, Mastonin mattavalkoinen pohjamaaliksi. Sitten Mastonin spray, jonka jälkeen Mastonin lakka. Tuolla reseptillä saa jo ihan kelvollisen maalipinnan aikaan, joka kelpaa ainakin itselle. Olen myös kokeillut noita Motonetin Motip- akryylimaaleja. Mataksi kuivuu, ainakin melkein. Siihen on yksinkertaisesti pakko suhuttaa lakka…

Kiillotus on kyllä hyvä vaihtoehto, mutta ei tottakai kannata kiillottaa puhki. Pitäisi ostaa kiillotussarja Tepolta, mutta en tiedä uskallanko kokeilla. Mulla on ollut kyllä lakan jälkeen vahaus vielä vuorossa, yleensä ainakin… Tuo toimenpide tuo paljon kiiltoa lisää, olen käyttänyt jotain 1:1 autolle tarkoitettua vahaa. Kyllä toimii…!

Perhana, ruiskulinjalle kannattaisi lähteä kyllä. Badger 250 ruiskulla pärjää pitkälle, melko halpa ja kätevä, siihen sitten ponnekaasua ja Revellin/Humbrollin emalimaali ja ohenninta. On kyllä niin kätevä systeemi että suosittelen mutta jos et halua tuolle linjalle lähteä, niin ei sitten. Mulla vaan parani maalaukset reilusti ruiskuun siirryttyäni…