Pienoismallit.net

oma pienoismalli

Kun ei näy sivulla olevan aihetta tälle, niin aloitankin sitten itse.

Eli kuinka tommonen aivan täysin alusta loppuun itse tehty pienoismalli valmistetaan.. Etenkin figuureiden valmistus olisi mielessä.

Jonkinlaisella resiinivalulla se kai valmistetaan, mutta entä tuo muotin valmistus, vai tarvitaanko muottia ollenkaan, eli veistelee sen vaan muutamasta palasta käsin vaikkapa päällekkäin liimatuista polystyreenilevyistä. (Olen sitten uusi alalla). Ja jos se muotti tehdään, niin mistä se kopioidaan? Pehmeästä puusta veistetystä mallista, vai miten :D

Tovottavasti ymmärsitte.
-SL
Melko kattavasti löytyy jo tietoa ihan hakuakin käyttämällä. Figuurit oman tuntuman mukaan tehdään "muovailuvahasta" joka kovettuu omia aikojaan. Haku kertoo enemmän ja samalla tuo muovailuvahakin muuttuu joksikin ihan toiseksi aineeksi, mutta muovailtavaa ainetta se kumminkin on mistä niitä tehdään…
Termillä scratch building löytyy aiheesta googlesta. Aihe on "liian kattava" selitettäväksi.
Kiitos näistä
googletas "figure sculpting", niin johan löytyy tietoa. Magic Sculp ( www.magicsculp.com ) epoksikittiä löytyy kotimaastakin monestakin kaupasta
www.sotataito.com, taistelutarvike.fi, www.combatmodels.fi jne.
Lyhyesti figuurin tekeminen: ensin väännetään rautalangasta luuranko jossa anatomiset mittasuhteet ovat oikein, valitaan resiinipää tai skulptataan oma. Luuranko päällystetään laihahkolla lihaksistolla. Sitten vaatteet tehdään kauniine ryppyineen. Materiaaliksi käy juuri esim. tuo Magig Sculp joka on kaksikomponentti aine joka sekoituksen jälkeen kovettuu ilmassa. Toinen vaihtoehto on uunissa paistettava Super Sculpey jossa etuna on loputon työskentelyaika. Sehän kovettuu vasta paistettaessa. Työkaluina voi käyttää neuloja , pensseleitä tai juuri skulptaukseen tehtyjä työkaluja. Jotkut käyttävät hammaslääkärin työkaluja. Google on ystäväsi tässäkin asiassa.
Paljonkos toi magic sculp mahtaa maksaa?
Sampsa L. kirjoitti:
Paljonkos toi magic sculp mahtaa maksaa?
Googlen käyttäminen on todella vaikeeta. www.sotataito.com/index.php?cPath=194_282
Sun pitäis Pekka tehdä jonkinlainen nettitutoriaali tuosta figunskulptauksesta tälle sivustolle. Varmaan aika moni täälläkin kokis sellasen artikkelin erittäin hyödylliseksi=) Henkkoht. yritän kyllä ängetä sunnuntaina Nordicissa eturiviin;)