Pienoismallit.net

Maalin poistaminen

Tämä keskustelu on lukittu.

Terve!

Kysyisin, että mikä olisi helpoin keino maalin poistamiseen (Rewell:in maaleja), kun minulla sattuu olemaan lentokone jonka runkoa en ole vielä liimannut yhteen (kahdessa osassa/keskeltä kahti) ja maali on tietenkin pensselillä maalaamalla ja ilman ohentamista mennyt epätasaiseksi. Eli poistaisin maalin ja maalaisin uudestaan ohentaen. Ja vielä, voiko maalia poistaa vahingoittamatta mallin läpinäkyviä osia, kun olen ne jo liimannut. Maali on nyt ollut n. puolitoista kuukautta mallissa.

Kiitos!
Itse olen käyttänyt maalin poistamiseen Fairy Power Spraytä: siis laitat osat johonkin rasiaan ja suihkutat Power Spraytä päälle. Sen jälkeen annat vaikuttaa jonkin aikaa (tuore maali lähtee parissa minuutissa, pitempään ollut kestää kauemmin) ja pyyhit varovasti sormilla ja huuhtelet huolella. Operaatiossa kannattaa käyttää kumihanskoja, koska Fairy on ihoa ärsyttävää.

Läpinäkyviin osiin en ole kokeillut, mutta sitä kannattaa ensin kokeilla johonkin hukkapalaan.

Haulla löytyy lisätietoa.
Asiasta on keskusteltu sivustolla paljon aikaisemminkin ja alla linkit muutamaan aihetta avaavaan juttuun. Jos jotain kysyttävää vielä jää, niin keskustelua voi jatkaa niissä, niin tieto ei turhaan pirstaloidu useampaan keskusteluun.

www.pienoismallit.net/kirjoitukset/artikkeli_358/
www.pienoismallit.net/keskustelut/1211_maalin_poistaminen/
www.pienoismallit.net/keskustelut/1053_email_maalien_poisto/