Pienoismallit.net

Johnsonista

Varokaa vanhentunutta lattiavahaa

Koin ikävän yllätyksen, kun maalasin ruiskulla lattiavahaa normaaliin tapaan kiiltävän lakan sijaan. Käyttämäni pullo oli ollut kaapissani 2 vuotta normaalissa huoneenlämmössä. Vaha jätti malliin jäähilemäisen pinnan, joka lähti kynnellä raaputtamalla pois mallin pinnasta. Aluksi ajattelin, että paine ja maalausetäisyys mallista olivat pielessä, mutta kokeiltuani muitakin tapoja päädyin ostamaan uuden putelin vahaa. Uusi vahaputeli toimi taas moitteettomasti.

Tulipas jälleen kerran palautettua mieleen, että kannattaa koittaa aina ensin jämäpalaan…
Kiitos varoituksesta. Ihan varmuuden välttämiseksi ostan itsekin uuden putelin.
Niin tuo Johnssonin kestovaha (siis se muovi- ja kivipinnoille, etiketissä keltamusta ruutulattia) tosiaan ainakin mulla värjäsi pahasti keltaiseksi valkoista maalia vasten. Parasta siis välttää.
Mulla kävi niin, että vaha oli vain puolivuotta vanhaa ja laitoin sitä kirkasosille. Hups… lasiosat sameni aivan sinertäviksi. Huomasin sen vasta kuivumisen jälkeen. Tein aika radikaalin ratkaisun. Vahanpoistoainetta päälle ja hankaus paperilla, huuhtelu ja kuivaus. Osat oli kuin uudet. Vahanpoistoaine on aika myrkkyä. Olin lähes varma, että osat tuhoutuu, mutta ei onneksi. Uusi vaha sai hyvän jäljen.
Ostin itse tuota Johnsonin Kiiltovahaa. En ole vielä kokeillut, mutta taitaa olla oikeaa. Kyljessä on turkoosin ja musta ruudukko
Saint Apollo kirjoitti:
Ostin itse tuota Johnsonin Kiiltovahaa. En ole vielä kokeillut, mutta taitaa olla oikeaa. Kyljessä on turkoosin ja musta ruudukko
Sehän se.
Otanpa naftaliinista toisenkin keskustelun, kun ei tuntunut löytyvän suoraa vastausta :) Hankintalistalla olisi siis kiiltolakan korvikkeeksi paljon kehuttua lattiavahaa. Monien kehumaa Johnsonia vaan ei ole juuri missään myynnissä joten korvaavia aineita hakusessa. Riittääkö, että putelissa lukee muovilattioille tarkoitettu vaha vai pitääkö olla nimenomaan kiiltovahaa? Katselin esimerkiksi tuollaista: www.hongkong.fi…tusaineet/yleispuhdistusaineet-ja-vahat/kiilto-500-ml-lattiavaha/p/3089111/
Tuotekuvauksessa lukee, että jättää puolikiiltävän pinnan, joten riittääkö tuommoinen vai pitääkö etsiä jotain erilaista? Tuote tulee maakaluston lakkaamiseen siirtokuvia ja litkutusta varten, joten täysin kiiltävää pintaa ei vaadita, kunhan litkut luistaa hyvin päällä.
Mika Pietikäinen kirjoitti:
Tuotekuvauksessa lukee, että jättää puolikiiltävän pinnan, joten riittääkö tuommoinen vai pitääkö etsiä jotain erilaista? Tuote tulee maakaluston lakkaamiseen siirtokuvia ja litkutusta varten, joten täysin kiiltävää pintaa ei vaadita, kunhan litkut luistaa hyvin päällä.
Muistaakseni aikaisemmalla " mallailukaudella " taisin jonkun lekomallin kiillottaa jollain kiillon tuotteella. En muista oliko juuri tuo, mutta muistaakseni toimi ihan moitteettomasti.
Mika Pietikäinen kirjoitti:
Otanpa naftaliinista toisenkin keskustelun, kun ei tuntunut löytyvän suoraa vastausta :) Hankintalistalla olisi siis kiiltolakan korvikkeeksi paljon kehuttua lattiavahaa. Monien kehumaa Johnsonia vaan ei ole juuri missään myynnissä joten korvaavia aineita hakusessa. Riittääkö, että putelissa lukee muovilattioille tarkoitettu vaha vai pitääkö olla nimenomaan kiiltovahaa? Katselin esimerkiksi tuollaista: www.hongkong.fi…tusaineet/yleispuhdistusaineet-ja-vahat/kiilto-500-ml-lattiavaha/p/3089111/
On vaikea tuosta tuoteselosteesta päätellä sen toimivuutta, ennenkuin kokeilee.
Johnsonia ei tosiaan saa enää mistään minun tietääkseni. Eikä ole saanut vuosiin.
Mulla on toiminut Kiilto-tuotteen Muovivaha. Samanlainen pullo, kun linkissäsi, mutta etupuolella: MUOVI VAHA Muovilattioille. Takana selostus: Erittäin kiiltävä ja kulutusta kestävä lattiavaha muovilattioille ja luonnonkiville. Peittää naarmut…
Tämä toimi aivan kuin Jonssoni. Pullossa kerrotaan myös laimennusohjeet eri lattiapinnoille, mutta käyti sitä laimentamattomana lekomalleihin. Ja myös kirkasosat sain sillä kiiltäviksi jopa pienet naarmut hävisi.
Hiivatin ohut kerros ja kunnon kuivuminen esimerkiksi siirtokuvien alle. Tämän päällä ainakin litkut luistaa kyllä hyvin.
Timo Rissanen kirjoitti:
Johnsonia ei tosiaan saa enää mistään minun tietääkseni.
Tällaisesta osoitteesta olen sitä itse ostanut, ja edelleen näyttää olevan saatavilla. Fine Scale Magazinessa oli juttua näistä, ja ainoastaan tuo Pledge on sen Johnson Futuren "alkuperäisen koostumuksen" mukainen. Mutta muutkin toimivat hyvin.