Pienoismallit.net

Scratchbuild piirustukset?

Mallilehtiä/-kirjoja lukiessani olen vuosien saatossa välillä törmännyt artikkeleihin, joissa on ollut mukana mittakaavasapluunat osien valmistamiseen.

Yleensä aiheina ovat olleet jonkin asteiset maakalustokonversiot. Esimerkiksi eräissä japonialaisissa kirjoissa on annettu palikoiden kuvat saksalaisten telatykkien (1:35) konversioprojekteihin. Juuri mitkään noista muutoshommista eivät enää tunnu järkeviltä Dragonin tai muiden valmistettua aiheista hyvät/kelvolliset rakennussarjat.

Kolmitahopiirustukset ovat hyvä lähtökohta omien sapluunoiden tekemiseen. Valokuvia aiheesta kannataa myös tutkia tarkkaan, sillä suurin osa valmiista piirustuksista sisältää eritasoisia virheitä.

t.Peku
toivonen kirjoitti:
Mallilehtiä/-kirjoja lukiessani olen vuosien saatossa välillä törmännyt artikkeleihin, joissa on ollut mukana mittakaavasapluunat osien valmistamiseen.
Olisiko mitenkään mahdollista, että muistaisit kyseisten lehtien/kirjojen nimiä ja numeroita?
[quote="Pekka Muikku"]
Jos "pöydältä raavituilla" ja pöytälaatikko-osilla tarkoitetaan ns. miljoonalaatikon hyödyntämistä käyttämällä sieltä löytyviä osia, niin silloin ei ole kyse scratchina rakentamisesta.

Rajanveto on hankalaa näköjään. Jos käyttää pöytä-/miljoonalaatikosta löytynyttä materiaalia, viilaten, poraten, jne. Sen sijaan, että hakisi kaupasta "neitseellistä" metritavaraa. Kyseessä olisi vain materiaalin käyttö. Kuten juuri tein sorvaten pienosia rikkinäisen sähköpistokkeen messinkitapeista. Materiaalia ei hukata. Mutta onko tuollainen rakentaminen scratchia. Mitä se olisi. Pelkkä DIY?
Luonnollisestikin tarkoitin miljoonalaatikosta tms. löytyvien osien käyttämistä sellaisenaan, eli jos miljoonalaatikon vetokoukkua käytetään vetokoukkuna tai telapyörää telapyöränä.
Jos miljoonalaatikon telapyörästä sorvaillaan/hiotaan/muotoillaan ohjauspyörä tai vaikka kansi johonkin luukkuun, silloin on kyse scratch-rakentamisesta. Näin minun mielestäni.