Pienoismallit.net

Scratchbuild piirustukset?

Hei,
olen tuossa tovin tonkinut Googlea, jotta löytäisin kyseisiä kaavoja. No pitkän etsinnän jälkeen tärppäsi ja löysin tämän sivun:(http://www.militarymodelling.com/news/article.asp?a=4335) Sivulla on oivat kaavat osien valmistukseen. Kysyisin siis, että onko muilla tiedossa lisää kyseisiä kaavoja? Ja voidaanko rakennelmaa pitää enään scratcäämisenä, jos osien muoto on tulostettavissa?
Viimeksi muokattu 17.3.2010 07:33
Tarkoittanet kaavoilla piirustuksia ?
Timo Turunen kirjoitti:
Ja voidaanko rakennelmaa pitää enään scratcäämisenä, jos osien muoto on tulostettavissa?
En ollenkaan ymmärrä tätä kysymystä… "scratch building" tulee englanninkielen ilmaisusta "to build from scratch" ja mallailun yhteydessä tarkoittaa rakentamista perusmateriaaleista eikä sarjavalmisteisista osista. Ei sillä ole mitään väliä mistä piirustukset tulivat (kunhan ovat hyvälaatuiset).
Pasi Kiiski kirjoitti:
Tarkoittanet kaavoilla piirustuksia ?
Tavallaan joo. Tuossa laittamassani linkissä on esimerkki. Siis yksinkertaisesti semmosia kaavoja missä näkyy osien muoto esim:
www.militarymodelling.com/sites/1/images/article_images/DH24Dec08_064.jpg
Ora Lassila kirjoitti:
En ollenkaan ymmärrä tätä kysymystä… "scratch building" tulee englanninkielen ilmaisusta "to build from scratch" ja mallailun yhteydessä tarkoittaa rakentamista perusmateriaaleista eikä sarjavalmisteisista osista. Ei sillä ole mitään väliä mistä piirustukset tulivat (kunhan ovat hyvälaatuiset).
[/guote]

Yleensä olen tottunut siihen että mallarit scratcäävät semmoisten piirustusten lomassa missä näkyy esim tankki suhteessa 1:35 ja sun täytyy sitten ite mittailla osat siitä. Eli haen nyt vähän rimanalitusta, koska edellämainittu systeemi veisi itseltäni ainakin ikuisuuden.
Viimeksi muokattu 17.3.2010 07:27
Siinä oli piirustus, taisi olla melko liki konepiirustustekniikkaa. Kaava aivan muuta, esim. kemiallinen, matemaattinen kaava, myös vaatteiden tekemisessä kankaan leikkaamisessa käytetään ns. kaavoja. Asioilla on oikeat nimet, niitä on hyvä käyttää. Muutkin ymmärtävät. Scatch building tarkoittaa myös "pöydältä raavituista", pöytälaatikko-osista…Ja tähän perään vielä tuiki välttämätön eli-sana, kun se ei muualle oikein sopinut. Nyt tuli vähän "rautalankaosastoa", haitanneeko tuo.
Viimeksi muokattu 17.3.2010 07:29
Esko Ampio kirjoitti:
Siinä oli piirustus, taisi olla melko liki konepiirustustekniikkaa. Kaava aivan muuta, esim. kemiallinen, matemaattinen kaava, myös vaatteiden tekemisessä kankaan leikkaamisessa käytetään ns. kaavoja. Asioilla on oikeat nimet, niitä on hyvä käyttää. Muutkin ymmärtävät.
Noni, asia korjattu.
Selvennetäänpä hiukan. Käsittelen nyt siis tätä asiaa:) www.pienoismallit.net/sanasto/s/scratchbuilt/
Esko Ampio kirjoitti:
Scatch building tarkoittaa myös "pöydältä raavituista", pöytälaatikko-osista…
Jos "pöydältä raavituilla" ja pöytälaatikko-osilla tarkoitetaan ns. miljoonalaatikon hyödyntämistä käyttämällä sieltä löytyviä osia, niin silloin ei ole kyse scratchina rakentamisesta.
Timo Turunen kirjoitti:
Ja voidaanko rakennelmaa pitää enään scratcäämisenä, jos osien muoto on tulostettavissa?
Kyllä. Piirustuksilla tms. ei ole merkitystä asiaan. Jos valmistat osan itse, olet rakentanut sen scratchina, vaikka hyödyntäisit tulostettuja piirustuksia tai "kaavoja".
Viimeksi muokattu 17.3.2010 08:05
Nykyisin scratch built -rakentamisesta käytetään myös ilmaisua DIY (do it yourself) — olisiko tästä väännettävissä scratch-ilmaisua helpommin suomenkielinen ilmaisu TSI-malli (= tee se itse) tai peräti ITE-malli (=itse tehty elämä). Joskus harrastaja saattaa myös käyttää ilmaisua "rakensin tämän mallin puhtaalta pöydältä".

Olipa ilmaisu mikä tahansa, niin kyseessä on pienoismallien rakentaminen lähtökohdasta, jolloin ei käytetä valmiita kaupallisia osia tai ei modifioida jotain valmista rakennussarjaa. Puhdasoppisimmillaan käytettävissä ei ole edes valmista piirustusta, vaan kohde mitataan aluksi itse ja laaditaan myös työpiirustus itse. Piirustuksen laatiminen ja kohteen mittaaminen on muuten ihan kohtuullinen homma.

Sen sijaan erilaisia kaupallisesti tuotettuja raaka-aineita tai tarvikkeita DIY-malleissa käytetään (tai niiden käyttö hyväksytään). Tosin linjanveto voi olla joskus vaikeaa. Onko Evergreenin jäljitelmälevyn käyttö "hyväksyttävää" vai ei, koska voidaanhan talon seinien laudoitus tehdä vaikeammallakin tavalla: jyrsimällä tai leikkaamalla itse. Entä valmiiden pyöräkertojen käyttäminen höyryvetyrissa, koska fillarin renkaat voi tietty sorvata itse ja puolatkin voi jyrsiä (jos osaa). Entä valmiin tähtimoottorin käyttäminen lentokonemallissa? Dioraamoissa käytettävät maisemapurutkin voidaan jauhaa itse loppuun piereskellystä vaahtomuovipatjasta sen sijaan, että käytettäisiin teollisesti tuotettuja puruja. Kovin periaatteellista asiaa hommasta ei kuitenkaan kannata tehdä, koska tekemistä taatusti riittää, jos itse rakentamisen tielle lähtee. Masokismin taso on tietenkin henkilökohtainen valinta.

DIY-malleja rakentavien keskuudessa näyttää olevan nykyisin pitkälti sellainen lähtökohta, että valmiita nippeleitä ja puolivalmisteita käytetään aina, jos niitä on saatavilla — jos ei ole, niin sitten ne tehdään itse. Joskus tietenkiin saattaa olla tärkeää todistella itselleen (ja ehkä muillekin), että pystyy tekemään jokaisen osan itse. Tällöin kyseessä on kuitenkin jo periaatteellinen valinta ja henkilökohtainen haaste.

Perinteisin tapa rakentaa malli itse on veistellä kaikki osat omin käsin — työstökoneet hallitseva hienomekaanikko käyttää puukon sijasta tietenkin sorvia, jyrsintä jne. Nykyisin DIY-mallien osien tuottamiseen käytetään kaikkia mahdollisia nykyaikaisia valmistusmenetelmiä. Piirretään osat itse tietokoneohjelmalla ja suunnitellaan osakokonaisuuksia itse. Tämän jälkeen piirroksesta voidaan teettää metallisyövytteitä tai CNC-kone voi jyrsiä tai sorvata osan piirroksen peruteella. Jopa 3D-tulostuttaminen piirroksesta on mahdollista. Yhtä lailla itse — tavalla tai toisella — rakennetusta mallissa toistuvasta osasta voidaan valaa lukematon määrä samanalaisia osia tai valauttaa osat harsista tai metalliseoksista. Itse tehdyn piirroksen avulla voidaan teettää laserleikkausta monenlaisesta materiaalista. Siirtokuvat teetetään omien piirrosten mukaan tulostamalla eikä niitä välttämättä maalata suoraan mallin pintaan.

Itse rakentelun käsite on siis sidottu aikaan ja käytettävissä oleviin menetelmiiin. Se mikä oli mahdoton ajatus 30 vuotta sitten ja arkipäivää nyt. Moni nykyaikainen menetelmä toteuttaa joku mallissa tarvittava osa lähestyy pienimuotoista sarjatuotantomentelmää. Niiden käyttö on tarkoituksenmukaista ja edistää harrastamista. Osien tekijälle ja suunnittelijalle tällainen toiminta on "itse rakentelua", mutta jos tästä työstä syntyy piensarja, jonka voi myydä kaverille, on tällaisen mallin rakentaminen kaverin kannalta rakennussarjan kokoamista :)
Viimeksi muokattu 17.3.2010 09:22
Moi kaikki srätsääjät tai Pitkän Tavaran Puurtajat,

Näissä valmiissa pienoismallien toteutuksessa käytetyissä piirustuksissa voidaan ajatella olevan kaksi perustapausta:
- Esikuvan piirustukset, eli kolmitahot sekä mahdolliset detaljitarkennukset
- Mallinrakennuspiirustukset, eli piirustuksissa on kuvattu mallin rakenne ja osien toteutus

Viimemainitusta olikin tuossa aiemmin laitetussa linkissä hyvä esimerkki.

Mikäli halutusta esikuvasta vain suinkin löytyy tällaiset tarkat mallinrakennuspiirustukset, säästää se aikaa, ja usein vaivaakin. Sen verran pitää kuitenkin olla skarppina, että tarkistaa piirustusten vastaavuuden esikuvaan jostakin muustakin lähteestä, sillä näiden tarkkuus ei ehkä ole aina aivan sitä, mitä pitäisi.

Mutta toki myös itse lasken edelleenkin näiden avulla tehdyn mallin scratch-malliksi tai itse tehdyksi. Vaikka itse teenkin myös täysin scratch-malleja, "Puhtaalta pöydältä" en ole ensimmäistäkään mallia onnistunut rakentamaan, työpöytäni on infernaalisen kaaoksen pienimuotoinen ilmentymä…

Itse asiassa mikäli esikuvasta on käytettävissä alkuperäiset tehtaan rakennuspiirustukset, niiden avulla simppelisti skaalaamalla on mahdollista tehdä supermalli: Kaikki osat tehdään kuten esikuvassa, vain mittakaavan mukaan pienennettynä. Tällainen piirustusmäärä on kuitenkin jo aivan yksinkertaisessakin kohteessa valtava, ja niin on tietenkin myös työmäärä. Näitä tapauksia on kuitenkin jatkuvasti esillä Suomessakin, tällä palstalla ajankohtaisena esimerkkinä vaikkapa Pekka Keräsen TigerII 1/4. Käsitän, että tässä on pitänyt olla alkuperäiset piirustukset perusteena?

T:Ville H