Pienoismallit.net

Johnson halkeilee

Pari mallia olen Johnsonilla aiemmin lakannut ilman ongelmia. Nyt kävi näin tinypic.com/view.php?pic=2rnyknp&s=6 tuo vihreä on revellin nato olive -maalia, joka on ruiskutettu alkuperäiselle muovipinnalle muutama viikko lakkausta aiemmin. Mitään muuta pintakäsittelyä en ollut vielä tehnyt. Mistä johtuu moinen halkeileminen? Laitoin Johnsonin kynäruiskulla ja ohentamattomana tuon maalin päälle, niin kuin aina ennenkin.
Olisiko johnsonia tullut useampi kerros? Alempi ei ehtinyt kuivua, ja kuivuessaan rikkoi nopeammin kuivuvan pinnan. Tämä nyt ensiksi tuli mieleen, jos maali on kuvunut ja ehjä.
Jos tuon efektin saisi hallitusti toimimaan, sillä saisi hienoa nahkapintaa:)
Vastaus löytyy melko varmasti täältä, muistaakseni tätä on kummasteltu aiemminkin.
Kiitos vastauksista. Pitääpä selata tuo topic läpi. Jouni, kuten ensimmäiseen viestiin kirjoitin, tämä oli ensimmäinen lakkakerros.
Moi!

Mulla kävi viime kesänä sama juttu. Kaiken yrittäneenä, ostin lopulta uuden pullon, jonka sisältö toimi moitteettomasti.
Lähinnä ajattelin, että jos ruiskulla levittää, saattaa tulla useampi kerros vahingossa, jos ruiskua liikuttelee edestakas. En ole itse kokeillut levitystä ruiskulla, eikä ole havaintoa kuinka nopeasti sumutettu johnson kuivaa.
Itsekin mietin että tolla ruiskulla on varmaan jotain tekemistä. Jotenkin vaistomaisesti sitä edestakaista liikettä tulee tehtyä. Tässä nyt saanut vähän noita pahimpia appelsiinejä korjattua kun kostuttanut sormea ja varovasti hinkannut lakkapintaa pois. Puhtaalla kopiopaperilla sitten hionu loput lakkatahrat pois. Erittäin suuri vaara tällases touhus että maalipinta kärsii siinä ohessa ja tulee vielä iso remontti. Mutta harjotusta, harjotusta, sitähän tämä tulee olemaan vielä pitkän aikaa.
Ns. appelsiinipinta tulee, jos maalikerros ei ole ehtinyt kuivua kunnolla ennen johnssonin laittamista.
Johnssoni, kuten Kiillon muovivaha on tehnyt mulle saman tempun. Mutta vain silloin kun liian nopeasta sivelin sitä uuden kerroksen. Kirkasosiin se teki aivan läpinäkymättömän pinnan. Säikähdin sitä ja otin kylmästi vaan vahanpoistoainetta. Sitä veteen sotkettuna ja sitten liuotettuna osiin sain entisen vahan pois.
Pari kertaa kun olin mokaillut liian kiireessä, niin annoin kuivua Johnssonin yli yön, niin jälki oli hyvää.