Pienoismallit.net

Samsungin digikamera

olen nähnyt gigantin mainoksissa samsungin kameran jolla on hintaa noin 50-60e (mainoksen mukaan) ja haluaisin kuulla onko teillä kokemusta siitä kamerasta, että onko ollu vikoja tms. tarvisin nääs oman kameran ettei tartte koko ajan isoveljeltä lainata.
Ei ole minulla kokemusta siitä. Osta pois.
Gigantissa ei taida olla enää tuolla hinnalla myynnissä mitään digikameraa. Halvin on Samsung ES17 joka maksaa 89€. Minulla ei ole mitään kokemusta kyseisestä kamerasta, mutta ominaisuuksiensa perusteella on varmastikin hintansa arvoinen. Pienoismallikuvauksessa tärkeä makrokin kamerasta löytyy.
Itsellä palveli noin 5 vuotta Samsungin kamera. Ihan käypä laite perusnäppäilyyn.
Ei ole kokemusta. Lienee poistuva malli tai jotain vastaavaa, koska ei löydy Samsungin sivuilta. Tietojen perusteella voi sanoa sen verran, että tyypilliseen tapaan megapikseleitä on tarpeettoman paljon. Se kannattaa huomioida, että kamera toimii AA-paristoilla, mikä voi joskus olla rajoittava tekijä. Eiköhän tuo sinänsä ole ihan pätevä vekotin peruskuvailuun jos ei odota ihmeitä. Ajattelitko kuvata tuolla malleja?
Kalle Rantanen kirjoitti:
Ei ole kokemusta. Lienee poistuva malli tai jotain vastaavaa, koska ei löydy Samsungin sivuilta. Tietojen perusteella voi sanoa sen verran, että tyypilliseen tapaan megapikseleitä on tarpeettoman paljon. Se kannattaa huomioida, että kamera toimii AA-paristoilla, mikä voi joskus olla rajoittava tekijä. Eiköhän tuo sinänsä ole ihan pätevä vekotin peruskuvailuun jos ei odota ihmeitä. Ajattelitko kuvata tuolla malleja?
Suurimman osan malleistani olen kuvannut vanhemmalla Samsungin kameralla ja ihan kelvollisia niistä tuli. Ei nyt sentään järkkärin tasoisia mutta sellaista tässä nyt tuskin edes halutaan.

Kyllä nuo AA-patterit toisinaan puoltavat paikkansa, ja on niitä ladattavia akkujakin jotka ovat AA-patterin kokoisia…
Jaakko Pihlaja kirjoitti:
Suurimman osan malleistani olen kuvannut vanhemmalla Samsungin kameralla ja ihan kelvollisia niistä tuli. Ei nyt sentään järkkärin tasoisia mutta sellaista tässä nyt tuskin edes halutaan.
Samsungilla on tälläkin hetkellä pari kymmentä eri kameramallia ja menneisyydessä vielä enemmän, joten niihin mahtuu hyvin monenlaista kameraa. En siis lähtisi vetämään kovin pitkälle meneviä johtopäätöksiä pelkästään sillä perusteella, että kamerat ovat samaa merkkiä.
Tosin nykyään halvimmatkin kamerat alkavat olla melko tasokkaita, joten en varsinaisesti epäile etteikö Gigantin kamerallakin saisi kelvollisia kuvia. Toisaalta googlatessani kamerasta tietoa törmäsin kommenttiin jossa haukuttiin juuri kyseisen kameran makro-ominaisuus. Kommentti oli kuitenkin niin minimalistinen, ettei siitä voi päätellä mistä oikeasti on kyse. Joka tapauksessa sopivuus johonkin niinkin erikoistuneeseen käyttöön kuin pienoismallikuvaukseen voi riippua hyvinkin pienistä seikoista, joten kokeilematta paha sanoa varmuudella mitään.
Mitä tuohon järkkärin tasoisuuteen tulee, niin omalla pokkarillani saa automaattiasetuksilla parempia kuvia kuin järkkärillä. Vasta manuaalisäädöillä tilanne kääntyy järkkärin eduksi. Ja valitettavasti järkkärini automaattitarkennus on huonompi kuin pokkarissani. Järkkärikään ei siis välttämättä tee autuaaksi ja mallikohtaiset erot ovat kameroissa suuria.
Lainaus:
Kyllä nuo AA-patterit toisinaan puoltavat paikkansa, ja on niitä ladattavia akkujakin jotka ovat AA-patterin kokoisia…
Toisinaan kyllä ja omaa pokkariani ostaessani pidin niitä suorastaan etuna. Nyttemmin olen hiukan eri mieltä kun kokemusta on kertynyt. Akkuparistojen ongelmana voi olla se, että niiden nimellisjännite on alhaisempi kuin paristojen. Joissain laitteissa tämä voi aiheuttaa ongelmia kun laite päättelee alhaisen jännitteen perusteella akun olevan tyhjän. Niinpä omankin pokkarini akkuja saa nykyään ladata yhtä mittaa eivätkä ne uutenakaan kestäneet likimainkaan yhtä kauan kuin järkkärin akku.
Kalle Rantanen kirjoitti:
Mitä tuohon järkkärin tasoisuuteen tulee, niin omalla pokkarillani saa automaattiasetuksilla parempia kuvia kuin järkkärillä. Vasta manuaalisäädöillä tilanne kääntyy järkkärin eduksi. Ja valitettavasti järkkärini automaattitarkennus on huonompi kuin pokkarissani. Järkkärikään ei siis välttämättä tee autuaaksi ja mallikohtaiset erot ovat kameroissa suuria.
Yleinen uskomus tuntuu olevan että kallis järjestelmäkamera on se mikä tekee kuvasta hyvän. Totuus on kuitenkin, että pokkarilla saa usein jopa parempia kuvia pienoismalleista, varsinkin jos järkkärissä ei satu olemaan lähikuvaukseen sopivaa optiikkaa. Toinen juttu on se, että järkkärin säätöjä ruuvaillessa pitää tietää mitä tekee, ja säädöt ottavat aikansa opetella.
Ostin viime keväällä Anttilasta 99 eurolla Olympus-pokkarin. En edes muista mikä malli on kysessä, mutta se on juuri sopiva "paidantaskukamera" tilanteisiin kun ei jaksa raahata järkkärivarustusta mukana. Yllätykseni oli suuri kun otin kameralla ensimmäistä kertaa lähikuvia, tulin ostaneeksi sattumalta loistavan kameran pienoismallien yms. kuvaamiseen. Makrotoiminto on ehdottomasti paras ominaisuus koko kamerassa, muuten se tekee tavallista pokkarilaatua (kohisee heti kun valo on vähän jne).
Eiköhän tuokin ole ihan hyvä kamera. Enemmän se on loppupelissä kuvaajasta kiinni. Siinäkin on varmaan myös manuaalisäädöt joita kannattaa opetella käyttämään. Tuosta järkkäri jutusta minulla on seuraavia kokemuksia. Nyt olen sillä pari vuotta kuvannut ja luulin minäkin sen olevan oikotie onneen. Näinhän se ei ole. Kuten tuolla jo aiemmin on sanottukin niin silläkään ei tule hyvää kuvaa kuin ainoastaan manuaalisäädöillä. Ja siinä sitä opettelua riittääkin. Automaatiasennossa se väläyttää salamaa joka ei ole hyvä tai jos estää salaman käytön niin valkotasapaino on pielessä. Makroasentokaan ei ole järkkärissä hyvä. Siinä vaihtoehdossa valkotasapaino ei ole muokattavissa. Ainoat vaihtoehdot on M,S,A ja P. Tuo M asento mahdollistaa kaiken säätämisen ja antaa loppupelissä parhaan tuloksen. Mutta mutta. Tähän aikaan vuodesta sisällä otetuissa kuvissa käsivaralta ei oteta kuvia vaan vaatii jalustan tai hyvän tuennan. Et tämmösii kokemuksii miulla. Jollai on varmaan toisenlaisiikin:) Rohkeesti vaan kokeilemaan eri asetuksia. Nykyään se ei maksa mitään:)