Pienoismallit.net

Junkers 88 C-6 yöhävittäjä

Antti Pentikäinen kirjoitti:
Voisikohan tuosta kuvasta päätellä, että tukivarret maalataan naamiokaavion väreihin ja itse antennit alumiinilla tms? Ainakin kuvassa antennit näyttävät vaaleammilta kuin tukivarret/keula muuten…
Ismo Sillanpää kirjoitti:
Antti Pentikäinen kirjoitti:
Voisikohan tuosta kuvasta päätellä, että tukivarret maalataan naamiokaavion väreihin ja itse antennit alumiinilla tms? Ainakin kuvassa antennit näyttävät vaaleammilta kuin tukivarret/keula muuten…
Mikäli satut maalaamaan ne miten tahansa niin uskon, että kukaan ei tule huomauttamaan asiasta. Ja voit perustella, että olet nähnyt lukuisia kuvia näistä jotka on maalattu erilaisin värein. Mutta jos varmanpäälle mennään niin maalaisin maastokuvion värein.
Ok, menee siis täysin harmaalla ja ehkä muutama vihreä piste sekaan. Kiitos avusta!
Jatketaan samaan keskusteluun, vaikka aihe poikkeaakin hiukan alkuperäisestä.

Minulla on tulossa työn alle Ju 88 A-4, josta on OWL:n dekaaleilla tarkoitus saada aikaan kevät-kesällä 1942 Sisiliassa lyhyen aikaa yöhävittäjäkäytössä ollut kone. OWL:n ohjeiden mukaan 2. / NJG 2:een kuulunut kone on ollut tunnukseltaan R4 + CK ja sen Werknummer on todennäköisesti ollut 5664. Projektiin liittyen heräsi muutama kysymys, joihin löytyisi toivottavasti joltakin lisätietoja:

- netin ihmemaasta löytyi tieto, että tunnus R4 + CK on ollut käytössä saman laivueen Ju 88 C-2 -hävittäjässä, eli onko sama tunnus ollut eri ajankohtina käytössä useammassa koneessa vai ovatko OWL:n siirtokuvat ihan metsässä?

- OWL:n ohjeissa olevan taustoituksen mukaan kone oli tropiikkiversio, johon ei ymmärtääkseni tehty yöhävittäjätoimintaan siirrettäessä muita muutoksia kuin koko koneen maalaaminen mattamustalla valkoista runkonauhaa (ja mahdollisesti keltaisia moottorigondolien alaosia) lukuun ottamatta. Tästä seuraa kysymys, maalattiinko koneeseen mustan maalauksen jälkeen uudet ohjetekstit? Kun kysymys on ollut muutaman kuukauden kestäneestä tilapäisratkaisusta, tämä ei liene kovin todennäköistä?

- ohjeiden mukaan koneessa on ollut paikallaan pommiripustimet ja syöksyjarrut. Taas, pommiripustimia ei välttämättä ole poistettu, mutta mitenkähän on syöksyjarrujen kanssa (niitä kun ei ollut läheskään kaikissa pommituskäytössäkään olleissa koneissa)?

- netistä löytyi profiilipiirros, johon ei ole piirretty pakoputkien lieskansammuttimia, kun taas OWL:n ohjeissa ne ovat? Lisättiinkö maalauksen lisäksi myös lieskansammuttimet pakoputkiin?

- samaisen profiilipiirroksen mukaan valkoinen runkonauha kiertää koko koneen rungon ympäri, mutta OWL:n ohjeiden mukaan nauhaa ei olisi rungon päällä vaan ainoastaan kyljissä ja pohjassa. Kumpi mahtaa olla oikein?

- yksi vai kaksi takakonekivääriä?

Tässä vaiheessa projektin ongelma on se, että minulla ei ole yhtään valokuvaa kyseisestä koneesta vaan ainoastaan nuo kaksi profiilipiirrosta, joissa on tiettyjä ristiriitaisuuksia. OWL:n ohjeessa viitataan kahteen referenssiteokseen, joista toisen löysin netin kirpputorilta ja pistin tilaukseen, mutta en ole sitä vielä saanut.

Löytyisikö joltakin lisävalaistusta?
Kiitos vastauksesta.

Osuit ensimmäisen ongelmani ytimeen: tuo kone on valmistenumeron ja tunnuksen perusteella oikea yksilö, MUTTA ainakin kuvatekstin perusteella tyyppiä C-2. Kuvassa ei näy nokkaa, joten ainakaan minun osaamiseni ei riitä kertomaan, onko kyse tosiaan C-2:sta vai pommittajaversiosta.

Vielä lisähuomiona, että sen OWL:n taustatekstityksen mukaan pilottina olisi toiminut Hptm. Eduard Jacob, kun taas tuon kuvatekstin mukaan pilotti olisi ollut Heinz Rokker. Tämä toki ei yksistään tarkoita, etteikö kyse olisi voinut olla samasta koneesta.

Jos tuo tosiaan on A-4, ainakin minusta näyttäisi siltä, että runkonauha ei ulotu rungon päälle, eli siltä osin OWL:n ohjeet ilmeisesti olisivat oikein samoin kuin siltä osin, että koneessa olisi ollut kaksi takakonekivääriä.
Viimeksi muokattu 17.2.2019 15:54
Tutkailin netistä löytyneitä valokuvia ja olen huomaavinani, että tuo kone ei ainakaan potkureiden perusteella ole A-4, koska tuossa kuvassa näyttäisi minusta olevan kapeampilapaiset potkurit, kuin A-4:ssä pitäisi olla.

Pitänee siis kuitenkin rakentaa tästä mallista jokin muu yksilö ja jättää OWL:n siirtokuvat odottamaan aikaa parempaa. Sinänsä sääli, kun pommikone Englandblitzit kyljissä oli aika villin näköinen ajatus - minulla on jonkinasteinen pakkomielle yöhävittäjiin.

Onko muilla esittää vastakkaisia ajatuksia?
Kone on C-2 muutetulla kabiinin takaosalla, koneessa lyhyet siivenkärjet joka on vahva indikaatio C-2 alatyypistä. Runkonauha on siksi poikki että lauttakotelonkansi on auki.
Kiitos Jarille ja AJ:lle lisävalaistuksesta.

Tutkailin lisäksi omia lähteitäni ja sarjan osia (Dragon Revellin laatikossa), ja totesin, ettei kannata lähteä muokkaamaan A-4:stä C-2:sta (siipien ja potkureiden lisäksi uusiksi pitäisi laittaa ainakin sivuperäsin ja moottorigondolit, kiinteän nokan osat olisivat löytyneet suoraan sarjasta ja lasitus miljoonalaatikosta), joten tästä tehdään nyt ihan "perinteinen" A-4 (pitää vielä tutkailla jostakin mielinkiintoinen esikuva) ja pannaan tulevaisuudessa hankittavien listalle A-1 -variantti jos C:2:sta ei suoraan löydy.