Pienoismallit.net

Siirtokuva ja valkoinen teksti

On yksi projekti ollut jo pitkään työn alla (suunnittelu ja valmistelu) ja suurin ongelma on seuraavanlainen. Teen veljen ralliautosta pienoismallia 1/43 ja kaikki muu oleellinen on selvitetty/suunniteltu, mutta onnistuuko missään suomessa valkoisen tekstin painaminen läpinäkyvälle siirtokuva arkille? Onko kellään kokemusta tai muuten hyvää vinkkiä? Kyseessä on siis kuskin ja kartturin sukunimet pitkä pitäisi saada valkoisena takasivulaseihin ja ne pitää ehdottomasti olla valkoiset ja painaa läpinäkyvälle arkille.

Yksittäisten kirjainten leikkaaminen valkoisesta arkista ei onnistu, koska kyse on aika pienestä tekstistä.
Aikoinaa voi olla että vieläkin oli niitä siirtokirjaimia,letraset nimisiä muistaakseni,niitä voisi olla valkoisinakin?
Täältä olen tilannut valkoisia Letraset-kuivasiirtokirjaimia.
Ainoa mahdollisuus tehdä itse on, että teet valkoiselle siirtokuva arkille tekstin siten, että teet mustan tai tummanharmaan pohjan ja sitten valitset valkoisen tekstin jonka teet siihen mustaan alueeseen. Näin olen itse valmistanut ne tekstit takaikkunaan. Ongelma on se, että normaali printtereissä ei ole valkoista värikasettia, että voisi tehdä valkoista tekstiä. Yksi vinkki oli, että säästä tyhjentynyt musta väri säiliö ja osta täyttö patruuna valkoista jolla täytät itse sen tyhjän mustan säiliön ja sitten pystyt valmistamaan mustan tilalla valkoista. Toinen on, että valitset mahdolllisimman vaalean harmaan ja tulostat sen niinku valkoisena niin saat valkoista tekstiä normaaliprintteristä. Paljon muita halpoja vaihto ehtoja ei ole.
Onkos niiden pakko olla suomesta saatavissa? Itse teetin jenkkilässä siirtokuvia jeeppimalliini tuolla: www.fireballmodels.info Sisälsivät paljon valkoisia tekstejä ja kuvioita. Tulivat nopeasti ja olivat erittäin hyvin tehtyjä.
Itselläni on Fireballista lisää hyviä kokemuksia www.pienoismallit.net/kirjoitukset/artikkeli_226/ ja surullinen totuus on se, ettei Suomesta ota löytyäkseen ketään, joka näitä tekisi - ainakaan virallisesti. Mutta toisaalta euroopassa ja jenkeissä on niin paljon näitä firmoja ja edullisesti joten niillä on menty ja hyvin on pärjätty.
Hollantilainen Black Lion Decals toimii erinomaisesti. Olen teettänyt useita arkkeja putiikissa — viimeiset viime viikolla. Duuni toimitetaan Corel Draw -fileenä. Jokainen väri omalle tasolleen. Piirroksesta kannattaa tehdä tulostajalle malliksi PDF-file, jonka taustaksi on valittu vaikkapa vaaleansininen www.blackliondecals.nl Toimitusaika reilu viikko.
Black Lionissa kannattaa varsinkin suomimallarin muistaa, että hakaristit missään muodossa eivät onnistu. Edes ne suomalaiset. Tämä on viimeisin tieto, mikä minulla yrityksen omistajalta on. Muuten hyvä ja suositeltava putiikki. (P.S. Aiheesta mahdollisesti versoavat hakaristikeskustelut sitten tänne ;-)
Matti Piilola kirjoitti:
Onkos niiden pakko olla suomesta saatavissa?
Ei kai niiden pakko ole suomesta olla, mutta ajattelin että tästä maasta paikka voisi löytyä ja toivoin jos jollain olisi kokemuksia ollut.

Kiitoksia kaikille muutenkin vastauksista, ja nämä auttoivat taas paljon eteenpäin.

Eiköhän jotain projektikuviakin ilmesty, kun työt saadaan jossain vaiheessa rullaamaan.
Minulla on hyvin samantapainen ongelma: työn alla olevaan Paul Zornerin 110:iin pitäisi saada jostakin hankittua valkoinen ilmavoittotaulukko. Alun perin ajattelin ottaa siveltimen kauniiseen käteen, mutta 42 tasapituisen ja tasapaksun pystyviivan maalaaminen 110:n sivuperäsimeen (varsinkin kun joka viivan yläosaan pitäisi vielä tehdä RAF:n kokardi) on aika hankala operaatio ainakin minun taidoillani. Tuo fireballmodels vaikutti kyllä ratkaisulta ongelmaan, mutta minulla ei ole käytettävissäni Corel Draw'ta eikä muuta vastaavaa ohjelmaa sellaisen käyttötaidosta puhumattakaan. Mahdollisesti teettäisin sitten myös muita siirtokuvia samalla kertaa.

Osaisiko joku neuvoa?