Pienoismallit.net

Kehityskeskustelu

Tämä keskustelu on lukittu.

Tomi Mynttinen kirjoitti:
Tapani Huovinen kirjoitti:
Muutaman kerran olen huomannut, että galleriaan tai keskusteluun tehdyt muutokset eivät ole rekisteröityneet ja esim. päivitys päivämäärä on väärä - esimerkkinä etusivulla heiluva Simon Mersu ja sinne tänään lisätyt kuvat.
Meinaatko sitä, että päivän kohdalla pitäisi lukea "tänään", koska viimeisin kuva on lisätty tänään? Vain keskeneräiset projektit toimivat tuolla tavalla. Jo valmiiksi merkittyjä malleja ei voi nostella kuvia lisäämällä.
Jep, en katsonut, että je oli jo malli. Entäs tämä:

www.pienoismallit.net/galleria/malli_1105/

Galleria > Muut etusivulla keskeneräinen projekti ja muokkauspvm 13.8.2007 ja itse projektin kuvavalikossa viimeinen kuva lisätty 9.3.2008?

Kiire opetella kaikki vanhasta versiosta ennen kesää. ;-)
Tekstiä on voitu muokata.
Tuo epäloogisuus johtuu siitä, että tuo 13.8.2007 on päivämäärä jolloin kansion tekstiosuutta on muokattu. Noilla pitkillä listoilla kun on vähän hidasta hakea lennosta tietoa viimeisen kuvan lisäyspäivämäärästä.

Kun en systeemiä alunperin suunnitellut sellaiseksi, että noita keskeneräisiä projekteja on valmiiden seassa niin niiden myötä on tullut joitakin tuollaisia epäloogisuuksia. V3:ssa niistäkin sitten pääsee eroon, kun nuo keskeneräisten mallien kansiot kokonaan poistuvat.
Tomi Mynttinen kirjoitti:
Kalle Julin kirjoitti:
kun vaihdat profiilin kuvaa niin se ei päivity heti vaan jos kuva on erikokoinen kun aiempi niin se venyy vain saman mittaiseksi ja vaihtuu sitten jonkin ajan päästä?
Johtuu selaimen välimuistista. Selaimesi ei siis halua hakea palvelimelta kuvan tuoreinta versiota, vaan näyttää omaan välimuistiinsa tallentuneen aiemman kuvan. Palvelin itsessään on kuitenkin ajan tasalla, ja hakee aina oikean kuvan mitat, jonka mukaan kuva näytetään. Tästä pääset siis eroon ihan vain painamalla päivitä-nappulaa, jolloin selaimen pitäisi viimeistään ymmärtää hakea tuore kuva palvelimelta eikä omasta välimuististaan.

Jatkossa tuokin "ongelma" tulee poistumaan kun v3:ssa profiilikuva valitaan oman kuvanpankin kuvien joukosta.
Kiitos Tomi : )

"Ongelma" siis selaimessa, luulin toista. Päivättämällä tuo tosiaan hoituu, mutta ei aina. Tuo kuvapankin kautta valitseminen onkin kätevä juttu.
Kristian Koskela kirjoitti:
BTW , kun se v8.. eikun v 3 tulee, niin nollaako se kaikki keskustelut, mallit ja käyttäjät?
Ei toki, kaikki sisältö ja käyttäjätunnukset yms. kyllä säilyvät. Ei tämä sentään mikään IPMS ole. :)
Jatkan tänne aiemmin kirjoittamaani viestiä koskien sivuston moderointia ja muita aiheita, joita Jari B. Miettinen nosti esille Helsinkiin Pm.net-kokoontumisia? -keskustelussa, mutta jotka eivät kuitenkaan liity mitenkään kyseisen keskustelun aihepiiriin. Eivätkä tosin kaikilta osin tännekään, mutta olkoon viesti nyt kuitenkin kokonaisuudessaan yhdessä paikassa.
Jari B. Miettinen kirjoitti:
Olet sitten ottanut aika rajun linjan noissa viestien poistoissa.
Itseasiassa linja on ihan sama, mikä se on aina ollutkin, eikä ole lainkaan raju. Sivusto on tosin nykyisin niin suosittu, että viestejä tulee paljon enemmän kuin ennen. Tämän vuoksi voi asiaa tuntemattoman mielestä tuntuakin siltä kuin linja olisi muuttunut ja viestejä poistettaisiinkin enemmän kuin ennen. Lukumääräisesti toki näin onkin, mutta kokonaismäärään suhteutettuna viestejä joudutaan nykyisin poistamaan vähemmän kuin aiemmin.

Yleisin viestin poistamisen syy on se, että ei ole luettu otsikkoa tai aloitusviestiä välttämättä ihan ajatuksella ja vastataankin vahingossa kysymykseen, jota ei ole esitettykään tai esimerkiksi kirjoitetaan muuten vain hyödytön aiheeseen liittymätön viesti.

Pyrin pitämään Pienoismallit.netin mahdollisimman hyödyllisenä palveluna mallareille, ja sivuston keskusteluista löytyy todella suuri määrä hyviä asiantuntevia viestejä (niistä tässäkin yhteydessä suurkiitos kaikille avuliaille asiantuntijoillemme! :) On ikävää jos tällaiset viestit hautautuvat "turhien" viestien alle ja keskustelu rönsyilee häiritsevästi. Tällöin varsinaisen asiakeskustelun kulkua on huomattavasti vaikeampi seurata ja tärkeä asia voi jäädä huomaamatta.

Tämän vuoksi kaikki keskustelut pyritään pitämään mahdollisimman hyvin aiheessa. Nykyisin tämä ei vielä toimi parhaalla mahdollisella tavalla, ja kaikkia rönsyjä ei ehditä siivoamaan, mutta tulevaisuudessa sivustolle on tulossa lisää moderaattoreita, joiden myötä asian tilaan tullee parannusta. Vapaampaa keskustelua varten on sitten Taukohuone-alue, jossa keskustelut saavat eksyillä enemmän aiheesta.

Sivuston pian julkaistavassa uudessa versiossa jokaisella käyttäjällä on muuten oma lokisivu, josta löytyvät käyttäjään kohdistuneet tärkeimmät ylläpitotoimet syineen. Sen myötä tällaisilta epäselvyyksiltä jatkossa vältyttäneen, eikä viestien poiston vuoksi tarvitse heti viritellä salaliittoteorioita. :)
Miksi poistit viestini jossa tarjottiin ilmaista ja asiantuntevaa kokoustoimintaa IPMS - Finlandin järjestämänä?
Koska olit kirjoittanut sen keskusteluun, joka käsitteli ihan toista aihetta kuin viestisi. Kyseinen keskustelu kun käsitteli Pienoismallit.netin omaa kokoontumistoimintaa. Eli et ilmeisesti ollut lukenut keskustelun otsikkoa ennen viestisi lähettämistä.

Pienoismallit.netin nimissä en siis halua minkäänlaista sitoutumista mihinkään yrityksiin tai yhteisöihin, ja siksi myöskään Pienoismallit.netin kokoontumistoimintaa ei varmasti tulla järjestämään IPMS Finlandin tai minkään muunkaan alan yhdistyksen alaisuudessa.

Asia olisi luonnollisesti siis ihan eri, jos keskustelussa olisi vaikkapa kysytty "järjestetäänkö Helsingissä mallareiden kokoontumisia?"
Kokouksissamme käy muitakin kuin vihaamasi IPMS:n väkeä…
Huoh. Muun muassa juuri tuollaisten kommenttien vuoksi käsitykseni nyky-IPMS:stä tai lähinnä sen hallituksesta ei ole järin positiivinen. Tuntuu todella ikävältä, että tämä vuosia jatkunut loanheitto ja kunnianloukkaukset IPMS:n taholta saavat edelleen jatkoa. En todellakaan vihaa IPMS:ää tai sen väkeä ja pyydän mitä nöyrimmin, että lopettaisit vihdoinkin levittelemästä omia vääristyneitä ja valheellisia mielipiteistäsi minusta sekä tekemisistäni tai tekemättä jättämisistäni, etkä enää laittaisi sanoja suuhuni. Netissä tai muutenkaan. Kiitos.
Onko tarkoituksenasi jakaa mallarit kahteen kastiin ja luoda ristiriitoja?
Olipahan melkoinen päätelmä taas tuokin. Lienee itsestään selvää, että se ei todellakaan ole tarkoitukseni. Eihän sellainen ketään hyödyttäisi.

Tarkoitukseni on vain tarjota sekä web-suunnittelu- että mallailuosaamiseni kaikkien mallareiden iloksi ja hyödyksi. Vaikka en ole erityisen taitava sen paremmin web-suunnittelijana kuin mallarinakaan, haluan silti kykyjeni mukaan tarjota riippumattoman ja mahdollisimman laadukkaan ilmaisen kanavan, joka parhaalla mahdollisella tavalla palvelee harrastajien tarpeita ja toimii mukava kohtauspaikkana sekä edistää tätä rakastamaani harrastusta maassamme.

Minun tarkoitukseni ei siis ole aiheuttaa ristiriitoja, mutta sinusta en sitten tiedä, kun noita viha-tekstejäsikin taas kylvät. Ja valitettavasti toimintasi ei edes yllätä. Olihan jo aikanaan yhdistyksen tiettyjen avainhenkilöiden riidanhaluisuus se syy, miksi IPMS:n sivuston ylläpidostakin luovuin. Pienoismallit.netin perustin, koska halusin että harrastussivuston ylläpidon pitää olla hauskaa siinä missä sen käyttökin. Sen vuoksikin toivon, että tuo kirjoittelu ei taas ala uudelleen tai pitäkää se ainakin vanhaan tuttuun tapaan IPMS:n sivustolla, jossa saatte puolestani riidellä keskenänne niin paljon kuin lystäätte.

Keskitytään täällä Pienoismallit.netissä vain mallien rakentamiseen, asialliseen keskusteluun ja hienoon harrastukseen hyvässä seurassa, eiks joo. :)

Joten tarkemmin ajateltuna sellainen kastijako kyllä kelpaa, että marttyyrimallarit ja muut riidanhaastajat saavat puolestani käyttää ihan muita sivustoja. Ja siinä ristiriitojen luomisessa he pärjäävät varmasti ihan yksinkin ilman minun apuani…
Olet saanut jo aika monet ihmettelemään politiikkaasi.
Voinet varmasti välittää näille "aika monille" pyyntöni, että ottavat sitten vain ihan rohkeasti yhteyttä minuun ja kertovat mikä mieltä painaa. Muuten se ihmettely on valitettavasti vähemmän hyödyllistä kuin koiran kakasta kirjoittelu ilmaisjakelulehtien tekstiviestipalstoilla.

Otan mielelläni huomioon kaikkien käyttäjien mielipiteet koskien sivuston kehittämistä ja moderointia yms. Toimiihan sivusto nimenomaan käyttäjien ehdoilla. Mutta mikäli minulle ei kerrota mahdollisista epäkohdista, en voi niihin mitenkään puuttuakaan. Ja sellaisessa tilanteessa kaikki ainoastaan häviävät.
Toivoisin että ymmärrät myös asian mallareiden kannalta ja tarjoat heile avoimesti vaihtoehtoja ja sallit myös muitten tahojen välittää omaa asiantuntija tietoaan.
Luonnollisesti, aivan kuten tähänkin asti. Kunhan se tehdään palvelun sääntöjen, hyvien tapojen ja netiketin mukaisesti sekä asiayhteydessä.

Ihmetyttää tosin, että kun IPMS:llä on omakin hieno sivusto, niin eikö se ole riittävä tiedotuskanava yhdistyksen kokouksille? Kyllä varmasti Pienoismallit.netin käyttäjät IPMS:n sivustoakin aktiivisesti seuraavat.
jk. aiotko maksaa jäsenmaksusi?
Kuten jo aiemmin yhdistykselle lähettämässäni viestissä totesin, ei nykyisen kaltaisella IPMS:llä ole minullekaan enää mitään tarjottavaa, joten minunkin tietoni saa poistaa yhdistyksen rekistereistä.
"Keskitytään täällä Pienoismallit.netissä vain mallien rakentamiseen, asialliseen keskusteluun ja hienoon harrastukseen hyvässä seurassa, eiks joo. :)"

-Näinpä! :)

Siis onko Jari B. Miettinen IPMS:n puolelta? Miksi ihmeessä hän tulee tänne höpöttelemään "Pienoismallit.netin huonosta ylläpidosta"? Itse kait olen aivan tyytyväinen tähän sivustoon ja ylläpitoon. Tomi on onnistunut hyvin siinä mitä on hakenutkin, täällä pitää olla hauskaa ja kuitenkin asianmukaista!

Tähän mennessä ei ole kommenttejani poisteltu, miksi? Koska pyrin vain kirjoittaa oikeaan paikkaan ja asiallisesti. Eihän kukaan mene autokauppaankaan ostelemaan makaronilaatikon aineksia ja ala huutelemaan automyyjälle kun hän ei myy makaronia? Yhtälailla täällä pidetään tietty järjestys, mikä on mielestäni aivan asianmukainen.

Pakko vielä sanoa että pelkästään Jarin kommenteilla sain IPMS:stä huonon kuvan. Ainakin yksi jäsen jäi tulematta imps:n puolelle. Pahoittelen!

Tämä sitten omia mielipiteitäni eikä siitä tarvitse kenenkään hermostua :)
Mielenkiintoinen tilanne. Olen itse ollut aikoinani IPMS:n jäsen ja jäsenyys kuihtui kun en saanut yhdistyksen lehdestä enään mitään uutta (no joo, jäihän niitä numeroita lukematta, varmasti niissä asiaa oli). Mitään muuta yhdistys ei kuitenkaan koskaan minulle ollut. Mallari lehden lisäksi ei ollut mitään yhteydenpitoa, ei kannustettu nettiin keskustelemaan, ei mitään.

Mitäpäs sitten - Pienoismallit -lehtikö? Joo, sitä tuli ostettua silloin tällöin - vanhojakin numeroita, jos kaipasi referenssejä, joita ei muualta helposti (tai yhtä halvalla) saanut. Mutta sielläkin oli asenne jotenkin vinossa - 'olemme maailman ainut ympäröivästä maailmasta riippumaton harrastelehti' - get real! Julkaisija linjaa lehteä varmaankin levikin kannalta oikein - muovimallarit eivät elätä, mutta eipä silloin lehtikään minua kiinnosta. Myt tilaan ja ostan seuraavia: FineScale Modeler, Tamiya Model Magazine International, Scale Aviaton International, Model Railroader, Mallix jne. Varsinkin FSM ja Tamiya ovat rakkaita lehtiä.

Pienoismallit. net oli raikas tuulahdus heti alusta lähtien. Sivusto, jolla kaikenlaiset malarit esittelevät rakennusprojektejaan ja keskustelevat avoimesti haasteista - ei skabaa, ei kyräilyä, ei nokittelua. Ei ihme, että jotkut ottivat nokkiinsa.

Hyvä osoitus siitä, että Pienoismallit.net konsepti toimii, on se, että se ymmästääkseni vetää puoleensa eniten nuoria mallareita. Tästä meidän tulisi jatkossa pitää erityistä huolta - saada tästä sellainen nettipesä, jossa nuoret ja kronologisesti ansioituneemmat viihtyvät yhdessä 'rakentavan' harrastuksen parissa.

Edellä kirjatulla en ole halunnut hyökätä ketään mainittua tahoa vastaan - halusin vain kertoa oman tarinani ja kertoa syistä miksi olen niin kiintynyt 'Pienoismallit.net' palveluun.
Viimeksi muokattu 27.5.2008 22:29
Minuakaan ei IPMS enään kiinnosta, olen kerran yrittänyt jäseneksi hakea mutta hakemukseni laitettiin johonkin "jonoon" ja mitään vastausta ei ole tähän päivään mennessä kuulunut.(nyt kolme vuotta olen odotellut…)
Tämän ei tietystikään pitäisi olla IPMS:n haukkumisketju, mutta lisätään silti oma lusikka soppaan. En ole koskaan ollut jäsen, enkä todennäköisesti tule olemaankaan. Kerran harkitsin liittymistä, mutta tunsin sitten itseni siihen riittämättömäksi. Itse yhdistyksestä on minulle jäänyt sellaisen sisäänpäin lämpiävän eliittiklubin leima, se on todennäköisestui väärä, eikä tee oikeutta yhdistyksen aktiivisille toimijoille. Ei liene kenenkään etu että IPMS ja PM.net alkavat taistella keskenään, eiköhän täällä ole hyvin tilaa molemmille.

Itselleni PM.netin suurin anti on ollut se, että olen huomannut että tässä maassa on muitakin saman henkisiä mallareita kuin itse olen. Kenellekään ei naureta vaikka runko on millin liian lyhyt tai uraviivat ovat kaivertamatta…