Pienoismallit.net

Talot kiinni dioraamaan

Tämä keskustelu on lukittu.

Elikkä ois tässä dioraamaprojekti (suunnitelma) kesken. Millä talot kiinni dioraamaan.
Kiitos etukäteen.
No, riippuu materiaalista, mikä on talon seinien paksuus…jne. Yleisesti ehdottaisin liimaa. Kannattaa myös kokeilla itse eikä kysyä joka asiaa erikseen. Silä tavalla tässä harrastuksessaa oppii, kun voi tehdä ja kokeilla itse, eikä kysyä kaikkea muilta. Ihan vinkkinä vain vastaisuudessa.
En itse tiedä mitään muuta kuin liimata kiinni. Liimaappa vaikka erikeepperillä kiinni, kun se toimii puuhun, muoviin, kankaaseen jne. Komppaan Samulia tuossa itse kokeilussa.
Liimaamalla. Tarvittaessa tappiliitos.

Noin puutteelliseen kysymykseen on hankala sen tarkemmin vastata, koska itse en ainakaan jaksa alkaa arvailla eri vaihtoehtoja sen suhteen mikä on kyseessä olevan talon materiaali tai koko ym.

Ylipäätänsä asioiden liittäminen toisiinsa ei ole kiinni siitä mitä ne esittävät, vaan mitä materiaalia ne ovat ja millaista kestävyyttä liitokselta vaaditaan.
Yksi olisi tietenkin kaksikomponenttinen epoksiliima. Sen jälkeen taloa ei saa pohjasta irti kuin rikkomalla.
Yhdistetty tappi- ja liimaliitos, varma on varmaa.
Pari palaa kaksipuolista teippiä, jolloin sijoitteluakin voi kokeilla - ja sitten enemmän teippiä ja painelu lopulliselle paikalleen. Ja helppo vielä sittenkin irroittaa.
Tomi Mynttinen kirjoitti:
Ylipäätänsä asioiden liittäminen toisiinsa ei ole kiinni siitä mitä ne esittävät, vaan mitä materiaalia ne ovat ja millaista kestävyyttä liitokselta vaaditaan.
Tässäpä se on kiteytetty hyvin.

Noilla "lähtötiedoilla" ei voi antaa tämän tarkempaa vastausta antaa.
Rakennusta ei välttämättä kannata liimata dioraamaan kiinni — riittää, että rakennuksen kivijalan liimaa kiinteästi ja maisemoi sen osaksi mallimaastoa. Tällä tavalla syntyy luonnollinen sauma kivijalan yläpinnan ja rakennuksen seinän alareunan välille. Pieni epätarkkuuskin seinän alareunan ja kivijalan yläreunan väliltä hukkuu tällaisella asennustavalla (sauma maaston ja kivijalan alareunan välillä näyttää melko pahalta, jos siinä on pienikin epätarkkuus). Kivijalan sisäreunoille voi liimata pienet olakkeet, jotka estävät rakennuksen liukumisen kivijalan päällä.

Kivijalan liimaaminen (=liiman valinta) alustaansa on riippuvainen siitä, mistä materiaalista kivijalka on valmistettu ja mistä materiaalista dioraaman alusta. Kuvassa näkyvä kivijalka on koottu balsarimoista balsa-alustalle ja tämä kokonaisuus on liimattu dioraama-alustaan (joka taisi olla pinnoitettu MDF-levyllä). Tässä tapauksessa liimaksi soveltuu vaikkapa UHU;n balsaliima. Yhtä lailla olisi voinut käyttää puusepänliimaa tai vaikka epoksiliimaa. Rakennussarjataloissakin kivijalta on yleensä irtonainen, joten sama idea soveltuu myös rakennussarjatalojen asentamiseen mallimaastoon.

Itse suunnittelin laittaa talon dioraamaan uretaanilla, päätin kysyä koska ei vaikuttanut varmalta.
Kiitos vinkeistä.