Pienoismallit.net

Aloittelijan kysymys

Tere kaikille

Olen uusi aloitteleva alan harrastelija (mitä nyt pikkupoikana tuli jotain epäonnistuneita koneita tehtyä). Minua on aina kiinnostanut 2. maailman sodan ajoneuvot enemmän kuin lekot, joten menin ja hommasin alkajaisiksi Revell:in 1:72 Tiger 1 ja Sherman tankit. En tiedä sitten haukkasinko liian vaikean palan alkuun?

No anyway olisko hyviä ohjeita näin alkuun. Kannattaako osia maalata/käsitellä ennen kokoamista tai yms. Olisko jotain hyvää kirjaa/opasta joka kannattais hommata?

-M-
En ole mikään mestari vielä itsekään mutta kyllä se luonto tikanpojan puuhun ajaa. Itse pyrin maalaamaan pienemmät osat kun ne ovat vielä valurungossa kiinni. Mallin runko kasaan ja maalia pintaan, sen jälkeen valmiiksi maalatut pikkuosat paikalleen ja vielä viimeistely maalausta sinne tänne. Säistämistä ym. en ole vielä saanut aikaiseksi opetella, joten en osaa sanoa missä vaiheessa niitä pitäisi tehdä.

Kokeile rohkeasti eri tapoja niin kyllä se oma tyyli sieltä löytyy. Muista että kaikilla on oikeus arvostella tekemiäsi malleja mutta loppupelissä päätät itse onnistuiko malli mielestäsi hyvin vaiko ei.
No ensi alkuun oppaista voisi sanoa vaikka sen verran että suomenkielistä "opasta" ei tällä hetkellä markkinoilla.
Kirjastoista kuitenkin löytynee tänäpäivänäkin mielestäni vallan mainio 80-luvulla julkaistu "rakentaisitko pienoismallin" niminen kirja. Julkaisu mitämainioin yleisteos ja rakennetaanpa siinä "suomi-sturmi 1/72" mittakaavaassa esimerkkinä.
Pienoimallilehden kirjapalvelusta ja aviation shopin hyllyistä sitten löytyy vieraskielisiä opuksia enemmänkin.
Tämän verran vaikka ihan ensihätään teoriapuolesta.
Kiitokset vinkeistä, kävin jo kirjastosta hakemassa kirjan… eiköhän näillä jo alkuun pääse.
Itse tykkään rakentaa mallia maalaamatta niin paljon kuin mahdollista. En nimittäin oikein välitä liimatessa joutua varomaan maalipintaa tai paikkailemaan maalausta liimauskohdista tai siitä, missä osa on ollut kiinni valurangassa. Sotilaskalustomalleissa tuo usein onkin mahdollista. Usein kuitenkin mallissa saattaa olla näkyville jäävää sisustusta tai muita paikkoja, joita ei vain pysty maalaamaan kasauksen jälkeen. Joten tilanteesta riippuu.

Erittäin hyvä ja suhtsis tuore kirja aiheesta on Ospreyn julkaisema Missing-Lynx-sivustoltakin (http://missing-lynx.com/) tutun John Prigentin kirjoittama "Armour Modelling". Sieltä löytyy useimmat tarvittavat knopit niin aloittelijalle kuin edistyneemmällekin rakentajalle. Vastaavaa ja ehkä enemmänkinb infoa varmaan löytää nettiä, esim em. Missing-Lynxiäkin koluamalla, mutta tässä kaikki on yksissä kansissa ja se on helppo ottaa mukaan vessaistunnolle. www.track-link.net ja www.panzernet.com kannatta myös katsastaa. Noista jälkimmäinen on tosin espanjankielinen.
Itse tykkään rakentaa mallin siten että kasaan mahdollisimman loppuun jokaisen yksittäisen isomman osan (alarunko, ylärunko, torni, pyörät, ketjut), jotka on helppo maalata erikseen ja sen jälkeen kiinnittää toisiinsa. Mallista ja mittakaavasta riippuu minkälaisiin palikoihin se kannattaa jakaa, mutta panssarivaunuissa ainakin telaketjut on usein helppoa ja käytännöllistä jättää erikseen.

Verkkosivuista maininnanarvoisia ovat myös www.perthmilitarymodelling.com (paljon 1:48 ja 1:35 -mallien ja aftermarket-osien kuvitettuja arvosteluja) sekä www.armorama.com.
Itse tykkään rakentaa mallin mahdollisimman valmiiksi ennen maalausta, mutta aina se ei toki ole mahdollista, joten kannattaa käyttää hyväkseen hammastikkuja, sinitarraa ja kaikenlaista, joihin osat saa erikseen kiinnitettyä, helpottaa meinaan huomattavasti maalausta. Ja viimeistään ennen maalausta suosittelisin pesemään valurangat, koska niissä on erilaisia rasvoja sun muuta, joita muoteissa on käytetty.
Suomenkielisistä kirjallisista tuotoksista pitää tietysti mainita myös Mallix- ja Pienoismallit-lehdet, joiden vanhoja numeroita pitäisi myöskin löytyä useimmista kirjastoista.
Tervehdys!
Uutta aihetta en viitsinyt väsätä, joten kirjoitellaanpas tänne.
Eksyin viime viikolla erään sivuston bannerista tälle sivustolle ja rupesi kiinnostamaan pienoismallit.
Joskus ~10 vuotta sitten tuli serkkujen innoittamana rakenneltua pienoismalleja. Enimmäkseen lentokoneita, mutta myös pari panssarivaunua ja helikopteri. Mitään ihmeellisiä taideteoksia ne eivät olleet mutta muistan että mukavaa hommaa. Jostain syystä se sitten jäi…

Nyt kun tänne eksyin, rupesi taas innostamaan. Ajattelin jos hommaisi ensiksi jonkin yksinkertaisen ja katsoa miten sujuu. Mistä kannattaa pienoismalleja ja tarvikkeita ostaa? Muistan että pienenä tuli joitakin ostettua kirjakaupoista(?) tai muusta vastaavasta. Saako enää ja onko ne saman laatuisia kuin ostaisi joistain erikoiliikkeistä? Toinen maailmansota pääasiassa kiinnostaisi.