Pienoismallit.net

Johnsonin kirkas vaha pian historiaa

Johnson Klear-tuotemerkillä ainetta ei taida Suomesta saada, alkuperäinen oli Johnson Kiiltovaha Muovi, mutta en tiedä saako sitä enää juuri tuolla nimellä mistään.
Käy liuotinohenteistenkin päälle, mutta maalin täytyy olla kunnolla kuivunut.
Jukka Luosujärvi kirjoitti:
Vastaan siitte itselle eli tämä on siis oikea aine, mutta täytynee tilata tota humbrolin ainetta, kuitenkin lisäkysymys
- Käykö tämä liuotinohenteisten päälle, ja voiko tuon päälle vetää esm Revell mattalakan
Opa Laitinen kirjoitti:
Tieto Jonhsonin kirkas vahan markkinoilta poistumiseen perustuu brittiläisen p.m lehden juttuun(Scale aviation modeller international).Johnsonin puolikiiltävä vaha muovi ja kivi pinnoille on petollista ainetta.Joidenkin akryyli maalien kanssa homma on toiminut ihan hyvin esim.vallejon modelair maalit.Sen sijaan G.W.shopin maalien kanssa tuo puolikiiltävä vaha on tuottanut sutta ja sekundaa.Pinta kuivuu yllättävän hitaasti ja kuivuttuaan maalipinnalla näkyy outoja siveltimen jälkiä ja lyhyttä "karvaa" ikään kuin joku olisi putsannut partakoneensa märän mallin päälle.Nuo jäljet ja karvat ovat mitä ilmeisimmin seurausta alla olleen maali/lakka pinnan sulamisesta. Useimmat akryyli maalit ovat pinta kuivia muutamasta minuutista noin puoleen tuntiin mutta maalin lopullinen kuivuminen saattaa jossain tapauksessa kestää muutamasta tunnista jopa useaan päivään. Toisaalta tuosta ei ollut kyse kun pilasin omia tekeleitäni Johnsonin Muovi/Kivi vahalla.Se on vaan niin stydiä kamaa että huonommin kemiallista ja mekaanista rasitusta kestävät maalit eivät tuota ainetta yksinkertaisesti kestä.Kotimainen kiilto on toiminut hyvin ja se kirkastaa kuomutkin siinä missä Johnsonkin.
Opa Laitinen on aikoinaan kirjoittanut, "ihan ensimmäisellä sivulla" yllä olevan tekstin… joten tuo linkittämäsi muovi kivi puteli ei ole oikeaa… samalta ensimmäiseltä sivulta löytyy linkki oikean pullon tunnistukseen.
Se onko ainetta enää kaupoissa en ota kantaa..
Timo Laaksonen kirjoitti:
Johnsonin puteli on nykyään tämännäköinen
Aiheeseen liittymätöntä. Klikkaa tästä nähdäksesi tekstin.
Huom! Pysythän aiheessa etkä ota tätä käyttäjän offtopiciksi merkitsemää sisältöä mukaan keskusteluun.
Petri Lyy kirjoitti:
Voiko tolla siis kiillottaa lattian vai lähteekö kumminkin loppukin kiilto? :D
Litrahinta on niin julmettu niin ei viitti alkaa kokeilemaan sitä lattioille:)
Antti Pentikäinen kirjoitti:
Tämä ajaa saman asian, jos sitä "oikeeta" Johnssonia ei saa enää:

Mitä tuossa olen itse ehtinyt kokeilla niin näyttää kuivuvan läpikuivaksi tooooodella hitaasti. Vielä reilun viikon päästä lakkauksesta tuntuu pinta tahmealta, kun pidät mallista kiinni useamman sekunnin. JA tämä nyt ei liity kesähelteisiin mitenkään, vaan koettu jo aikaisemmin viileissä olosuhteissa. Lakkana kyllä antaa paremman kiillon kuin kilpailijoiden tuotteet, mutta toisena pahana miinuksena täytyy vielä mainita aivan järjettömän törkeä haju.
Mika Louhiaho kirjoitti:
Antti Pentikäinen kirjoitti:
Tämä ajaa saman asian, jos sitä "oikeeta" Johnssonia ei saa enää:

Mitä tuossa olen itse ehtinyt kokeilla niin näyttää kuivuvan läpikuivaksi tooooodella hitaasti. Vielä reilun viikon päästä lakkauksesta tuntuu pinta tahmealta, kun pidät mallista kiinni useamman sekunnin. JA tämä nyt ei liity kesähelteisiin mitenkään, vaan koettu jo aikaisemmin viileissä olosuhteissa. Lakkana kyllä antaa paremman kiillon kuin kilpailijoiden tuotteet, mutta toisena pahana miinuksena täytyy vielä mainita aivan järjettömän törkeä haju.
Tosi kuin vesi. Tämä on käsittääkseni samaa kamaa kuin Alcladin Clear Cote. Oli tuo kuivumisaika pettymys, ei tunnu millään kuivuvan kovaksi, kuten aiemmin käyttämäni 2K lakat.
Olisiko mahdollista että alla oleva maali aiheuttaisi tuon kuivumis ongelman tai maalin ohenne? Olen joskus törmännyt samankaltaiseen juttuun maalien kanssa, siis se alapuolinen maali päästää jotain läpi ja tavallaan saa sen toisen pehmenemään niin että vuoden jälkeen tulee tunne että ei ole ihan kuiva. Onko missään tuoteselostetta tästä aineesta että mitä tää nyt sitten käytännössä on.
Olen kerran käyttänyt tuota ja pinta kovettui kunnolla, mutta krakeloi myöhemmin. Ketutus oli/on suunnaton.
Oliko liuotinpohjainen alla? tai muuten hitaasti kuivuva tjsp että olis voinut tehdä tuon.
Tärpättiä käytin itse. Aika kumma on ellei tärpätillä kovetu, kun liuottimena vieläpä nopeasti haihtuva. Toki olen huomannut, että esim. Xtracolorin maalit kovettuvat nopeammin omalla ohenteella kuin tärpätillä. Mutta lähtokohtaisesti tärpätti pitäisi soveltua kaikille 'öljy'ipohjaisille maaleille ja lakoille.
Mika Louhiaho kirjoitti:
Tärpättiä käytin itse. Aika kumma on ellei tärpätillä kovetu, kun liuottimena vieläpä nopeasti haihtuva.
Siis tuolle kuvassa olevalle Humbrolin Clear -lakalle?
A water-soluble, self leveling gloss medium that can be prepare painted surfaces for decals, as a gloss varnish and to improve the appearence of clear parts.

Vai onko tämä taas jotain "parempaa" tietoa (kuten Tamiyan keltakorkkinen), että mitä kovemmat aineet, sen paremmin toimii?