Pienoismallit.net

Suomalainen Fokker D.VII

Mahtaakohan tässä ranskalaisen Chalais Meudon ilmailumuseon, ilmeisesti varastossa oleva Fokker D.VII olla entisöimätön, koska kuvattu joskus 40-50 luvulla, ja värifilmille. Jos olisi, niin Lozenge-kangas voisi olla aito?

Asiasta toiseen - samassa arkistossa on kuvattu kiinalaisten käytössä ollut Polikarpov I-153 "Tsaikka" samaisen amerikkalaisen ilmailuharrastajan toimesta II-maailmansodan loppuaikoina 1944-45. Samat värit ovat olleet kuin täällä meidänkin ilmatilassa lennelleet punatähtiset vastaavat.
Itse olen käyttänyt referenssinä Brome Countyn Fokkeria, kun puhutaan O.A.W.:n valmistamasta laitteesta. Tietenkin tuo lozenge on vaihtanut jo hieman vuosien saatossa väriä, joten sitä ei voi käyttää referenssinä sellaisenaan. Toki tuo mielenkiintoinen kuva. En vielä lähtenyt tutkimaan kyseisen tyypin valmistajaa eli onko Fokkerin tekemä vai Albatrossin…
Fokkerin siirtokuva-arkit lähteneet nyt tilaukseen.
JJ Hilska kirjoitti:
Mahtaakohan tässä ranskalaisen Chalais Meudon ilmailumuseon, ilmeisesti varastossa oleva Fokker D.VII olla entisöimätön, koska kuvattu joskus 40-50 luvulla, ja värifilmille. Jos olisi, niin Lozenge-kangas voisi olla aito?

Asiasta toiseen - samassa arkistossa on kuvattu kiinalaisten käytössä ollut Polikarpov I-153 "Tsaikka" samaisen amerikkalaisen ilmailuharrastajan toimesta II-maailmansodan loppuaikoina 1944-45. Samat värit ovat olleet kuin täällä meidänkin ilmatilassa lennelleet punatähtiset vastaavat.
Kuvan Fokkeri ilmeisesti Johannisthalin Albatros tehtaan (Alb) valmistama, kun taas Suomessa käytössä olleet olivat Schneidemühlin (nykyinen Puolan Pila) Albatros tehtaan valmistamia (OAW - Ostdeutsche Albatros Werke). Wingnut Wingsin arkistokuvista löytyy hyviä kuvia, josta voi verrata koneen runkotunnusta ja painotaulukkoa kuvaan --> linkki
Viimeksi muokattu 11.1.2014 01:01
Lozengen kuviointiin/väriinhän tuo et minkä tehtaan valmistama on ei vaikuta, ainoastaan koneen yksityiskohtiin. Heikki tämän tietää tottakai, mut mainitsin jos joku asiaa tuntemattomampi lukee.
Meudonin museon Albatrosin valmistama Fokker "6796" on nykyään Musee de l’air et de l’espace -museossa Pariisissa. Se on aikanaan entisöity ja uutta Lozenge-kangasta tehtiin siihen silloin alkuperäisellä metodilla puurullilla painamalla kuvio kankaalle, samaa kangasta meni myös Saksaan museoille entisöintiprojekteihin. Vintage Aviatorin Fokker on rakennettu aikanaan Blue Max-elokuvaan tehdyn replikan pohjalle.
Onneksi Antti täsmenti. Tein liian nopean johtopäätöksen…

Lozengesta minulla ei ole tarkempaa tietoa, millaisia variaatioita kukin tehdas käytti. Lukaisin eräältä foorumilta, että kankaiden leikkauksissa olisi ollut eroja tehtaiden välillä. Suomessa käytössä olleissa OAW:n Fokkereissa on hyvinkin näkyvät runkosaumat. Oikeastaan niinkin näkyvät, että ne melkein pitäisi mallintaa 1/32 kokoluokassa. Lozenge oli valokuvista pääteltynä 5 väri lozengea. Siipien alapinta vaaleammalla lozengella (alapuolen painettua lozengea).

Tässä Aviatticin sopivaa yläpuolen lozengea. Kuvio täsmää ainakin 8532/18 rungon kankaaseen. Jos tuolta hankkii lozengea, niin ehdottomasti faded tyyppistä. Ei missään nimessä factory freshiä.
Viimeksi muokattu 11.1.2014 01:03
Heikki Lappalainen kirjoitti:
Itse olen käyttänyt referenssinä Brome Countyn Fokkeria, kun puhutaan O.A.W.:n valmistamasta laitteesta.
Öö … tuota eikös tämä Brome Countyn Fokker ole Johannistahlissa tehty? Eniten Suomen D.VII:ja vastaava myöhäisen tuotannon OAW-Fokker löytyy vissiin entisöitynä RAF:n museosta Lontoon Hendonista.

Lontoon Fokkerin entisöintiin käytetty lozenge on muuten hyvin saman näköistä kuin Pariisin 6796:ssa. Onkohan kangas samasta lähteestä?

Mikko
Mikko Saarela kirjoitti:
Heikki Lappalainen kirjoitti:
Itse olen käyttänyt referenssinä Brome Countyn Fokkeria, kun puhutaan O.A.W.:n valmistamasta laitteesta.
Öö … tuota eikös tämä Brome Countyn Fokker ole Johannistahlissa tehty? Eniten Suomen D.VII:ja vastaava myöhäisen tuotannon OAW-Fokker löytyy vissiin entisöitynä RAF:n museosta Lontoon Hendonista.

Lontoon Fokkerin entisöintiin käytetty lozenge on muuten hyvin saman näköistä kuin Pariisin 6796:ssa. Onkohan kangas samasta lähteestä?

Mikko
Joo, näin se olikin. Ei pitäisi aina luottaa ulkomuistiinsa. Brome Countyn Fokkeria käytin referenssinä enemmän sen vuoksi koska on ainoa, jossa on vielä
alkuperäiset oaw:n tekstit jäljellä verhouksessa. Lähinnä muistiani hämäsi siis tuo, että mm. siivekkeissä on o.a.w:n tekstit (linkki). Kone on ilmeisesti parsittu kasaan useammasta Kanadaan sodan jälkeen viedystä Fokkerista.

Tuota entisöityä Fokkeria ei voinut käyttää referenssinä, koska en tunne entisöinnin tasoa. Rungon painotaulukon ja rekisterin tein irrallisten rättien mukaan.

Täytyy jatkossa olla tarkempana näissä kirjoitteluissa, kun kaksi henkilöä on joutunut jo korjailemaan… Rupesi oikein ärsyttämään tämä virheiden määrä :(
Heikki Lappalainen kirjoitti:
Joo, näin se olikin. Ei pitäisi aina luottaa ulkomuistiinsa. Brome Countyn Fokkeria käytin referenssinä enemmän sen vuoksi koska on ainoa, jossa on vielä
alkuperäiset oaw:n tekstit jäljellä verhouksessa. Lähinnä muistiani hämäsi siis tuo, että mm. siivekkeissä on o.a.w:n tekstit (linkki). Kone on ilmeisesti parsittu kasaan useammasta Kanadaan sodan jälkeen viedystä Fokkerista.

Tuota entisöityä Fokkeria ei voinut käyttää referenssinä, koska en tunne entisöinnin tasoa. Rungon painotaulukon ja rekisterin tein irrallisten rättien mukaan.

Täytyy jatkossa olla tarkempana näissä kirjoitteluissa, kun kaksi henkilöä on joutunut jo korjailemaan… Rupesi oikein ärsyttämään tämä virheiden määrä :(
Tätä samaa harrastettiin jo sodan aikana, joten voi olla hyvinkin, että siivekkeet ovat "alkuperäiset".:) Ainoa mistä koneen voi varmuudella tunnistaa on rungon sarjanumero. On näkynyt eri tehtaiden siivekkeitä ja jopa siipiä toisen tehtaan koneissa ja eri lozengella. Sitä on käytetty mitä on ollu.

Ei kannata ottaa ressiä virheistä, niitä tulee meille kaikille kun ulkomuistista laitetaan. Sulta tulee kuitenkin aina sen verran hyvää tietosettiä.:)