Pienoismallit.net

Suomalainen Fokker D.VII

Taidan tehdä nuo kansallisuustunnukset sekä ultramariinin sinisellä (sen ajan sävyllä), että mustalla. Eli rakentaja voi itse päättää mihin suuntaan kallistuu arvioissa. Laitan vaikka tähän keskusteluun kuvan arkista, kun saan sen valmiiksi.

Listasin ainakin seuraavat asiat, jotka teen arkille:
1. Potkuridekalit: Axial, Wotan, Wolff
2. Runkotunnukset suomi IC.357 ja IC.355
3. Saksalaiset tunnukset 8545/ ja 8532/18
4. Fokkerin tehtaan runkomerkinnät ja varoitustekstit( mm. yläsiiven siivekkeiden tehdasmerkinnät sekä peräsinten tehdasmerkinnät)
6. Kansallisuustunnukset
7. Painotaulukko
8. Mittarit
9. Rungon "isot" numerot (lisätty myöhemmin tämä kohta)

Kiitos Raimolle noista koneiden numeroiden koosta. Voin suoraan skaalata arkille tuon mitan avulla.

Teen arkit yleensä siten, että mallinnan fontit tai muut merkinnät suoraan useamman kuvan perusteella ja iso kokoisina vektorigrafiikalla. Yksittäisen olen pyrkinyt saamaan niin isona/tarkkana kuin mahdollista sekä tarvittaessa skaalaan sitä riippuen alkuperäisen kuvan kulmasta. Eli en käytä yleensä valmisfontteja. AML:n arkista en osaa sanoa, mitään. Yleensä noissa valmistajien arkeissa on säästetty aikaa käyttämällä lähellä olevaa fonttia.

Tässä yksi esimerkki potkuridekaaleista, jotka olen tehnyt. Skaalaan dekaalit aina mitan avulla oikeaan kokoluokkaan. www.dropbox.com/s/5gcaq3d04pp7b0c/luckenwalde_nab.pdf
Viimeksi muokattu 17.12.2013 18:57
Tee Heikki kanssa 1/32:een. niin duunaan 1/32 Lozenge koneenkin.
Viimeksi muokattu 17.12.2013 16:33 +
Sukunimi-kaima Mikolle totean samoin kuin hän itsekin, että 1D 357:ssä on lentopäiväkirjan mukaan ollut konekivääri-patruunakotelot paikallaan. Eiköhän näin ollut myös kahdessa muussakin D.VII:ssa..
Lozenge koneitten korkeusvakaajien edessä on näköjään ollut numerot rungon päällä, muutamassa kuvassa kun oikein tiirailee ne näkyvät… numerot 1,2 ja 3. Heikille privalla lisää jos tarvis =)
Jari B. Miettinen kirjoitti:
Lozenge koneitten korkeusvakaajien edessä on näköjään ollut numerot rungon päällä, muutamassa kuvassa kun oikein tiirailee ne näkyvät… numerot 1,2 ja 3. Heikille privalla lisää jos tarvis =)
Hyvä huomio! Näkyy kirjan kuvassakin s.201 keskimmäinen kuva. Lisäksi korkeusperäsimessä vastaava tehtaan merkintä, kuten siivekkeessä. Tutkin vielä Antin avustuksella museon arkiston kuvat, jotka ovat skannattu mahdollisimman hyvällä laadulla. Niistä saa ehkä paremmin selvää, kuin tuosta kirjan kuvista. Laitan YV:tä, jos jotain jää epäselväksi eli sinulla on enemmän kuvia käytettävissä.

Juu, ilman muuta 1/32 kokoluokkaan, kun en juuri muita harrasta :) Kuulostaa oikein hyvältä ja kiinnostavalta, jos tekisit tuosta mallin. Löytyykö sinulta Wnw:n D.VII? Itselläni sitä ei ole (vielä), joten olisi hyvä, jos saisin joltakin ystävälliseltä mallarilta mitat noille kansallisuustunnuksille. Toki voin piirrustuksista skaalata myös, mutta helpompi olisi käyttää hyväksi vielä muovimallia. Ei ole tätä sattunut hankintalistalle, kun olen kerännyt lähinnä WNW:n kaikki kaksipaikkaiset saksalaiset tiedustelukoneet, poislukien Hansan vesikone. Mutta, jos sitä nyt kerran hairahtuisi yhteen hävittäjään…
Mulla noita WNW:n koneita 3 rakennettuna, jeesaako jos niistä ottaa mitat ? Tai jos laiten Sinulle sarjan dekaaliarkin ?
Viimeksi muokattu 17.12.2013 19:00 +
Mulla noita WNW:n koneita 3 rakennettuna, jeesaako jos niistä ottaa mitat ? Tai jos laiten Sinulle sarjan dekaaliarkin ?
Hienoa. Laitan sulle YV:llä osoitteen, jos viitsit lainata sarjan arkkia. Jos arkin saksan kansallisuustunnukset menevät rungossa kylkilinjan ylä- ja alareunaan sekä siivessä johto- ja jättöreunaan saakka niin silloin arkki riittää. Eli SI 1918-27 kirjan s.102 ensimmäisen kuvan mukaiset merkinnät.
Just tollaset on, eli laita yv.
Heikki Lappalainen kirjoitti:
Hienoa. Laitan sulle YV:llä osoitteen, jos viitsit lainata sarjan arkkia. Jos arkin saksan kansallisuustunnukset menevät rungossa kylkilinjan ylä- ja alareunaan sekä siivessä johto- ja jättöreunaan saakka niin silloin arkki riittää. Eli SI 1918-27 kirjan s.102 ensimmäisen kuvan mukaiset merkinnät.
Onko AML:n (1/32) arkista apua, multa löytyy se, ja voin sitä lainata tai ottaa mittoja, jos vain siitä apua on.

-Kimmo-
Kimmo Siika kirjoitti:
Onko AML:n (1/32) arkista apua, multa löytyy se, ja voin sitä lainata tai ottaa mittoja, jos vain siitä apua on.

-Kimmo-
Kiitos, pärjään ainakin toistaiseksi WNW arkilla. Laitan YV:tä, jos ei meinaa riittää tai tartteen muuta tietoa.