Pienoismallit.net

Lakoista ja niiden kiillosta

Tässä pari iltaa maalannut ja lakannut tuota Yamaha R1:en konetta niin heräsi kysymys siitä millä lakoilla te arvon ruiskumaalarit te pintoja käsittelette?
Tilannehan näissä prätkien koneissa on se, että niissä on varsinkin mustaa sävyä käytetty lukuisilla eri kiiltoasteilla, joita esim. Tamiyan ohjeet maalauttavat kiiltävällä, puolikiiltävällä ja mattamustalla. No kokemus ainakin tämän maalausession jäljiltä on se, että toi Tamiyan puolikiiltävä musta menee sellaisenaan esittämään noita kiiltäviksi tarkoitettuja osia. Milläs sitten saadaan toi puolikiiltävä? Vallejon satiinilakalla peitin Tamiyan mustaa, mutta tulos on mielestäni hieman liian matta, kiiltoeroa ei kauheasti tule, ainakaan Vallejon mattalakkaan verrattuna, GameColorin matta on hieman himmeämpää.
Löytyykö kokemusta "sopivammasta" puolikiiltävästä lakasta tuolta akryylipuolelta? Vai pitääkö toi puolikiiltävä musta taikoa emalimaaleista?
Tamiyan maalien kiiltoasteen säätöhän onnistuu Flat Basella (X-21).
Itse olen tällaisessa tilanteessa käyttänyt Tamiyan mattapastaa. Eli ensin olen laittanut kannelliseen purkkiin lähtöarvona käytettävää maalia ja sitten pastaa joukkoon sopivalta tuntuva määrä. Sitten koemaalaus johonkin ja tuloksesta riippuen joko lisää pastaa tai lisää alkuperäistä maalia varovaisina annoksina. Lopputuloksena halutunlaista maalia, joka toivottavasti riittää koko projektin ajan (siksi tämä purkkiin teko). Tietysti olisi aina parempi jos löytyisi oikea kiiltoaste valmiina kaupan hyllyltä, mutta harvemmin löytyy joten tällä on pärjätty tähän asti.

Ja Tomi ehtikin jo vastata kun tässä runoilin.
Tomi Mynttinen kirjoitti:
Tamiyan maalien kiiltoasteen säätöhän onnistuu Flat Basella (X-21).
Joo, tuon olin unohtanut, sen kanssa tuli touhuttua silloin 80-luvulla, kun enemmän Tamiyan maaleja käytin. Mikähän mahtaa olla saatavuus, Tamiyan maalejakaan kun ei pahemmin näy muualla kuin Risteysasemalla?
Ja tähän vielä lisäksi muuallakin todettu juttu.Tamiyan flat base toimii hyvin myös Johnsonin kanssa.
Suomesta Flat Basea saa ainakin mallikaupasta, www.mallikauppa.fi
Olisiko sillä eroa, että laittaako satiinilakan alle matan tai kiiltävän maalin? Tuli vain mieleen.
On eroa, yksi kerros lakkaa ei välttämättä muuta kiiltoastetta 100%:sti.
Niin, että noita maalien kiiltoastetta vaihtelemalla voi lakan avulla saada pieniäkin kiiltoeroja. Ainakin teoriassa.
Topa kirjoitti:
Olisiko sillä eroa, että laittaako satiinilakan alle matan tai kiiltävän maalin? Tuli vain mieleen.
On, kuten Antti tuossa jo totesikin, mutta kun nyt näyttää, että toi puolikiiltävä mattaantui liikaa jo yhdellä kerroksella. Tietysti olis voinut vetää ihan kiiltävän emalimaalin alle, kun toi kone tulee puoliksi Alcladilla, mutta kun Alclad toimii akryylinkin päällä ei viitsi tärpättiä haistella. Varsinkin kun puolikiiltävän piti olla lakkaamatta valmis.