Pienoismallit.net

Pienoisporakone

Kunnon poran hankinta houkuttelee edelleen. Huomasin, että noihin Proxxonin laitteisiin saa erillisiä muuntajia, joilla pystyy säätelemään kierrosnopeutta. Mistään en kuitenkaan onnistunut löytämään tietoa, millaisiin kierrosnopeuksiin noiden avulla käytännössä pystyisi. "Thyristor electronic speed control (with feedback) for adjusting bit speed to suit the job" kun on melko ympäripyörästi sanottu.

Lähinnä kiinnostaisi NG 5. Mutta jos vähempikin riittäisi, niin miksei tuo NG 2 kävisi yhtä hyvin. Olisi melkoisesti halvempikin.

Poraksi olen ajatellut hankkia MICROMOT 50:n tai MICROMOT FBS:n.

Löytyykö keneltäkään siis omakohtaisia kokemuksia tai muuten varmaa tietoa noiden muuntajien ja porakoneiden yhdistelmällä saatavista minimikierronopeuksista?
Itsellä on käytössä yhdistelmä NG 5 ja Micromot 50 E. Kyseessä sama kone kuin 50, mutta nopeudensäädöllä, joten voi käyttää myös akun kanssa. Minimikierrokset n. 5000. NG 5:n hankintaa puoltaa 4:n koneen liitännät ja 5 A:n teho.
Tulipa tästä mieleen että meillä on koulussa sellanen pieni pora joka on pöydällä, siis se on vähän samallainen kun sellanen pylväsporakone mut pienempi. :) Sellanen olis kiva.
Meikäläinen on ilmeisesti onnekas, koska jo edesmennyt isäni oli hammasteknikko, ja häneltä olin saanut uudemman hiomakoneen hankinnan tieltä vanhan koneen.
Hiomakone koostuu moottorista joka roikkuu telineessä ja siihen syötetään verkkovirtaa johdolla joka jakautuu liittimessä kahdeksi ja lattialle johdetaan virtaska jalkapolkimeen jolla kierroslukua voi säädellä 0-6000rpm välillä. Moottorista lähtee taipuisa "metalliletku" jonka päässä on terille kiinnitysistukka.
Kaupantekijäisenä sain isän kuollessa aimo määrän erilaisia teriä ja hiomakiviä. Terät on samantyyppisiä kuin hammaslääkärinkin "porat" silloin kun kierrosluvut oli vielä jotain muuta kuin nyt.
Heräteostoksena olen hankkinut halvat Deutzer pienoisporakoneet (toinen hankittiin, kun en muistanut sitä heräteostosta), niissä on nopeuden säätöalue kuormittamattomana 10.000 - 23.000rpm.
Toisesta voisi viritellä vaikkapa penkkiporakoneen samanlaisella lisävarusteella joita aikoinaan kaupattiin verkkoporakoneisiin niiden muuttamiseksi "penkkiporakoneiksi".
Kun puhutte porista, tarkoitatteko tavanomaista kierteellä tehtyä poraa, vai mitä vain hioma/jyrsintä terää?
Marate kirjoitti:
Kun puhutte porista, tarkoitatteko tavanomaista kierteellä tehtyä poraa, vai mitä vain hioma/jyrsintä terää?
Omassa kielenkäytössäni pelkkä pora tarkoittaa porakonetta, johon sitten kiinnitetään poranteriä tai jyrsinteriä riippuen halutaanko tehdä reikiä vai muuta työstöä.

Kateellinen olen tuosta hammaslääkärin porastasi. Kuulostaisi aivan täydelliseltä mallarin tarpeisiin.
Ainakin meikäläiselle laivamallailuhommissa dremelin pylväsporateline on korvaamaton.Ainoastaan sen avulla onnistuu tarkka poraaminen esim. plokien teossa.Käsivaralla tarkkuusporaus ei onnistu.Lisäksi dremelin telineellä saa poran myös vaaka-asentoon pikkusorvaushommia varten.
Taipuisa akseli on taas hyvä hionnassa ja ahtaissa paikoissa.
Tomi Mynttinen kirjoitti:
Marate kirjoitti:
Omassa kielenkäytössäni pelkkä pora tarkoittaa porakonetta, johon sitten kiinnitetään poranteriä tai jyrsinteriä riippuen halutaanko tehdä reikiä vai muuta työstöä.

Kateellinen olen tuosta hammaslääkärin porastasi. Kuulostaisi aivan täydelliseltä mallarin tarpeisiin.
TKK:lla konetekniikkaa opiskellessani valmistustekniikan luennoitsija yltyi toistuvasti palopuheeseen siitä, miten se, mitä suuri yleisö kutsuu "poran teräksi", on "pora" ja poran terä on se porassa oleva pieni lastuava pinta, joka varsinaisesti leikkaa lastun työstettävästä kappaleesta.

Tämä lähinnä kuriositeettina. Ei minusta ainakaan saatu vääräoppista terminologiaa kitkettyä. Toinen vastaava ikuisuuskysymys on sana "rekka".

Mikko
Heh,ainakin meillä töissä missä kaikenlaisia työkaluja käytetään päivittäin raskaansarjan asennusammattilaiset puhuu porakoneesta vain porana.
Opinahjoissa opettajilla on taipumus saivarrella työkalujen oikeista nimityksistä ja se heidän hommansa kai onkin mutta siellä missä niillä oikeasti hommia tehdään on todellisuus aika toisenlainen.
Yksi esimerkki oli kanssa opettaja joka suu vaahdossa pauhasi että jakoavain (tai niinkuin "oikeasti" pitäisi sanoa,siirtoleuka-avain) ei ole oikea työkalu.Todellisuudessa ainakin meidän hommissa se on ehkä kätevin työkalu koska kukaan ei kanna taskuissaan kiintolenkkisarjaa 12mm-24mm mutta yhtä jakaria kylläkin.
Teoria ja käytäntö ei aina kohtaa…
Sattuipa hyvin : ) Itse sain tänään juuri tälläisen syntymäpäivä lahjaksi. Clas Ohlsonilta ostettu, en sitten tiedä minkä laatuinen se on. Luultavasti hyvä