Pienoismallit.net

Zero maalit ja Hiroboy

Elikkä kaipaisin vähän käyttäjien kommentteja noista Zeron maaleista ja Hiroboysta nettikauppana.
Kiinnostasi ainakin maaleista tietää, millä niitä tarvittaessa ohennetaan ja millä kannattaa ruisku puhdistaa. Sekä ovatko yleensä hinta/laatusuhteeltaan kannattavia hankintoja Briteistä asti. Olisi myös mukava tietää miten maali suhtautuu esim. Mastonin kirkaslakkaan.

Millaisia toimitusaika/kuluja Hiroboylla toimitus varmuus jne.
Tuo Hiroboy on pätevä ja luotettava kauppa. Meikäläisen ostokset ainakin tuli nopeasti perille. Noista maaleista en tiedä, mutta itseänikin kiinnostaa kuulla muiden kommentteja. Tarvitsen ainakin nuo Gulf-värit tulevaa Porsche 917-projektia varten. Pohjamaalikin voisi olla hyödyllinen.
Zeron maaleille on oma ohenteensa myytävänä Hiroboylla. Samaan tulokseen olen itse päässyt Mipan ohenteella, oletettavasti tinnerikin käy. Ruiskun pesuun olen käyttänyt tinneriä (Biltema).
Litrahintaahan näille kertyy, mutta toisaalta korvaavan (oikea automaali) sekoittaminen edellyttää ensinnäkin tuon värikoodin tietämistä (yleensä ei näissä kisavehkeissä tiedossa) ja sitä, että maalivalmistajalta löytyy kaava maalin sekoittamiseen. Lisäksi näillä automaaliliikkeillä tuo minimisekoituserä on kohtuu iso (Mipalla puoli litraa), johtuen lähinnä siitä että vasta tuolla määrällä saadaan kaavasta riittävän tarkka.
Helppoja nuo on maalata, ohentamista ei varsinkaan uudesta purkista tarvita jos ruiskuna on riittävän isolla suuttimella varustettu malli (Hiro itse myy Iwataa 0.5mm suuttimella juuri tähän käyttöön).
Mastonin lakasta ei ole kokemuksia, olettaisin maalin kestävän, koska kyseessä on kuitenkin oikea automaali, tosin tuo Maston voi olla selluloosapohjainen, jolloin saattaa sulattaa nämä. Mutta miksi ihmeessä lakkaamaan paukkupullolla, jos muu maalaus hoituu ruiskulla?
Hiron toimituskulut on jostain 7-8 eurosta ylöspäin, ja toimitusaika normaalisti viikon pintaan. Toimitusvarmuus on myös hyvä. Haittapuolena sitten se, että ongelmatapauksissa sähköposteihin vastaaminen on hidasta, ilmeisesti puhelimella hommat hoituisivat paremmin.
Minunkin kokemukset Zeron maaleista ovat erittäin positiivisia. Tuoreena niitä ei tosiaan tarvitse ohentaa, mutta muistutetaan nyt vielä tässä se asia, mitä tuolla Hiroboyn sivuillakin korostettiin, että maalien säilyvyys siinä alkuperäisessä muovipullossa on varsin rajallinen. Yhtä sävyä, joka oli ollut avaamattomana pari kuukautta ennen käyttöä, ohensin täysin ongelmitta Bilteman tinnerillä/ohenteella. Toisaalta, nyt reilut puoli vuotta ostamisesta pulloon jäänyt maali (n. sentin jämät) on täysin kuivahtanut. Eli ei tartte tehdä mahdollisia paikkamaalauksia samasta purkista, kun nekin autot tulee rakennusvaiheeseen joskus vuonna X. Jalo tarkoitus oli kyllä ottaa ne työn alle suht pian kokeiluiden jälkeen, mutta taas kävi näin.

Onkos nämä Zerot nyt vaihtuneet lasipulloon, kun katselin Hiroboyn sivuja? Silloinhan ei ole varmasti näin merkittäviä säilyvyysjuttuja. En ole tosiaan viime toukokuun jälkeen tullut tilanneeksi noita…

Niin, siitä lakkaamisesta vielä: Itse olen käyttänyt Zeron maalien päälle nimenomaan Mastonin Car Color -sarjan kirkaslakkaa eikä sen kanssa ole ollut ongelmia. Viitaten tuohon Tervon kommenttiin, niin ainakin mulle ruiskun käyttö on vielä vähän hakusessa ja toisaalta spraymaaleilla olen maalannut n. 100 auton korit lakkoineen vuosien varrella. Tässä siis syy, että mahdollisesti hyvin onnistuneen perusvärin jälkeen pilaisi sitten lakkausvaiheessa lopputuloksen. Kuten todettua, tämä on minulla syynä ainakin toistaiseksi tämmöiseen eri menetelmien sekakäyttöön. Tilanne on varmasti toinen, kunhan maalauspaikka, -välineet ja -taidot ovat astetta paremmassa kunnossa.

Ja jotta ollaan oikein johdonmukainen maalausjärjestyksen suhteen, niin mainitaan vielä, että näissä muutamissa kokeiluissani käytin pohjamaalina tavallista Mastonin primeria. Eli maalikerroksina noissa oli muovin jälkeen Maston - Zero - Maston eikä tullut vastaan mitään maaleista riippuvia yhteensopivuusongelmia. Erityisen mukavilta näytti parit Candy-värit, joissa käytin pohjamaalin jälkeen Zeron omaa "Silver Base for Candy Paints"-maalia.

Hiroboyn toimitukset ovat olleet omalla kohdallani täysin moitteettomia ja ripeitä. Kirjemuotoisia ostoksia (fotoetsit, siirtokuvat, tulpanjohdot yms.) on tullut parhaimmillaan kolmisen päivää tilauksesta eikä isot autotilauksetkaan ole kestäneet kuin n. viikon. Paketit ovat tulleet Briteistä Suomeen nopeammin kuin sitten Suomessa Vantaalta tänne Tampereelle…
Tero Kortelainen kirjoitti:
Onkos nämä Zerot nyt vaihtuneet lasipulloon, kun katselin Hiroboyn sivuja? Silloinhan ei ole varmasti näin merkittäviä säilyvyysjuttuja. En ole tosiaan viime toukokuun jälkeen tullut tilanneeksi noita…
Jeps, ainakin kaikki viimeiset tilaukset on olleet lasipulloissa. Ostin samoja pulloja myös tyhjänä, saa noista puolen litran Mipa-astioista ohennettua valmiiksi maalia parin kolmen kopan maalaamiseen.
Mun kokemukset Hirosta ja Zeron maaleista on erittäin mahtavat. Tavara tuli yllättävän nopeasti ja maksoi yhtä paljon kuin olisi tilannut suomesta. Maalit on todella hyviä, mutta tuoksupuoli ei ole niin mahtava, maalin ohenne on aika voimakkaan tuoksuinen. Tavara on halpaa ja aika hyvin saatavilla. Eli suosittelen!
No niin tuli tilattua tuolta Hiroboylta Micro-meshin hiomalappu setti, katsotaan kuinka pian tulee. Toimitus kulut eivät ainakaan tuohon tilaukseen olleet pahat n. 3€. Keväämmällä täytyy sitten katsoa noita zeron maaleja uuteen Ferrari projektiin sekä jo kauan kesken olleeseen Tamiyan Porsche Carrera GT:hen.
Jep, noiden kirjeentapaisena tulevien toimitus maksaa tosiaan jotain 3-4 €:n nurkilla ja toisaalta n. 10 auton paketille taisi loppuvuodesta tulla kuluja n. 25 € eli ei kovin pahasti per auto, kun lähtöhintakin on ollut luokkaa 1/3 Suomen hintatasosta. Kahdesti olen tähän mennessä tilannut tuommoisen paketillisen autoja ja ainakin näillä kerroilla ne oli paketoitu todella hyvin eikä matkan varrella ole tullut mitään vaurioita.