Pienoismallit.net

Pienoismallit

Melko uutena "jäsenenä" tällä sivustolla olen kiinittänyt huomiota sivuston ilmapiiriin, joka poikkeaa monista vastaavista. Täällä ei olla niin kriittisiä mallin mittasuhteista, ennenminkin siitä miltä malli valmiina kokonaisuutena näyttää. Se on mielestäni oikein hyvä asia. Koska mukana täällä on kovinkin nuoria mallareita, ei ole kovin kannustavaa lukea arvostelua: muuten kivasti toteutettu mutta siiven kärkiväli on 1/32 mallissasi 1,5mm liian pitkä ja peräsimestä puuttuu yksi ruuvin kanta . Mitä merkitystä? Eihän muovimalleissa ole toimivaa, esikuvan mukaista moottoria tai oikeaa pientä 1/32 ihmistä ( saati 1/72! ) konetta ohjaamassa. Ja lentokoneet, autot ja panssarit ym. ovat valmistettu pääasiassa MUOVISTA. Toki tiettyyn rajaan asti kriittisyys on aina paikallaan ja sehän ajaa yksittäistä mallaria aina parempiin suorituksiin. Ja kohti sitä täydellistä unelmamallia, jota koskaan ei saavuteta? Toki jos joku saa "paineita" siitä, että siiven kärkiväli on sen 1,5 1/32 liian pitkä, niin voihan sen korjata, mutta välillä tuntuu, että on tärkeää pullistella kilpaa nippelitiedoilla, joilla ei ehkä ihan oikeasti ole niin kovin suurta merkitystä mallailun kannalta. Itse yritän saada valmiiksi enemmän kuin yhden mallin tänä vuonna. Kyse ei ole omalla kohdallani pilkun viilaamisesta, vaan lähinnä saamattomuudesta. On helpompi katsella muiden tekemiä malleja kuin rakennella itse? Tsemppiä mallailuun!
P.S. Joku on varmaan jo kirjoittanut ennenkin aiheesta, mutta tuli nyt mieleen…
Aah ihanaa nähdä että joku muukin on samoilla linjolla kun itsekin.

Tietysti jos tarkoitusperänä on rakentaa mahdollisimman tarkka pienoismalli oikeasta 1:1 vehkeestä silloin tuolla 1.5 on merkitystä, vaikkakin automallarina olen kylläkin tullut siihen että jos 1:1 normi autonpeliti on 1mm paksuusluokkaa niin silloin 1/24 olisi 0.041mm eli kaikkea ei voi vetää ihan tappiin asti.
Sitten on tietenkin ne jotka rakentavat muovimalleja ihan vaan ajankuluksi ja koska tämä harrastus on kivaa. Eli mollemmille rakentaja tyypeille olkoon tilaa.

Olen sinun kanssa samoilla linjoilla että meidän vanhempien mallareiden tulisi ajatella edellä maintsemiani tarkoitusperiä kritiikkiä antaessamme.
Jos ammatikseen tekee 1/32 malleja ja sitten joku siipien kärkiväli heittää 2 milliä, niin täytyy sanoa, että melko ammattitaidon puuhastelija on kyseessä. Riippuu varmaan minkä vuoksi rakentaa ja jotkut rakentaa enemmän tosissaan kuin toiset.
Kappalejako olisi hyvä tuohon aloitusviestiin…
PhantomII kirjoitti:
Melko uutena "jäsenenä" tällä sivustolla olen kiinittänyt huomiota sivuston ilmapiiriin, joka poikkeaa monista vastaavista. Täällä ei olla niin kriittisiä mallin mittasuhteista, ennenminkin siitä miltä malli valmiina kokonaisuutena näyttää.
Aiheeseen liittymätöntä. Klikkaa tästä nähdäksesi tekstin.
Huom! Pysythän aiheessa etkä ota tätä käyttäjän offtopiciksi merkitsemää sisältöä mukaan keskusteluun.
Lisäksi olemme tarkkoja oikeinkirjoituksesta *hehee* Oli täällä joskus kaveri joka teki täydellisiä pienoismalleja tutkien museoissa olevia vempaimia jne mutta hän ei ikinä laittanut niistä yhtään kuvaa näytille ja sai sittemmin porttikiellon mesottuaan liikaa.
Epälen kanssa, että suurin osa rakentaa malleja juuri sen vuoksi kun se on kiva ja hauska harrastus. Samalla se syventää rakennetun mallin historialliseen ja tekniseen puoleen. Monelle tuskin tuo mainittu millin tai parin heitto merkitsee mitään. Mutta jokainen tietysti harrastaa sillä tavalla kun itse näkee parhaaksi.

Mielestäni tärkein asia kuitenkin on harrastuksen mielekkääksi ja hauskaksi kokeminen. Ja kehitystä varmasti mallin rakennuksessa tulee kun täältäkin poimii muiden kokemuksista itselleen sopivia asioita.
Jokainen rakentaa miten itse haluaa. Itse pyrin pääasiassa rakentamaan mahdollisimman tarkkoja malleja. Tällöin korjaan mallista olemattomaltakin tuntuvia mittavirheitä. Yhä enenevissä määrin olen yrittänyt soveltaa mottoa: "Jos se näyttää oikealta, anna olla". Lienee iän mukanaan tuomaa laiskuutta :D
Välillä teen tai ainakin pyrin tekemään suoraan laatikosta tavoitteena mielenrauhan hakeminen. Näissäkin malleissa pyrin kuitenkin panostamaan maalaukseen ja sen lieveilmiöihin.
Pointtina lienee antaa kaikkien rakentaa omilla ehdoillaan ja kritisoitaessa pyrkiä ottamaan huomioon esim. rakentajan ikä jne.
En nyt tiedä onko se ikä sidonnainen lopputulokseen vaan lähinnä se kauanko on tehnyt ja mikä on perimmäinen tarkoitus tehdä malleja :) itse teen vaan huvin vuoksi ja urheilun kannalta eli en liian tosissaan rupe viilailemaan yksityiskohtia mikä kuvissanikin näkyy mutta tykkään kuitenkin tehdä siihen tyyliin että se omaan silmään näyttää hyvältä :)
Isorova kirjoitti:
Olli-Pekka Manninen kirjoitti:
Jos ammatikseen tekee 1/32 malleja ja sitten joku siipien kärkiväli heittää 2 milliä, niin täytyy sanoa, että melko ammattitaidon puuhastelija on kyseessä.
No huh huh! Kaksi skaalamilliä - sehän on kokonaista 0,65 cm oikeassa koneessa - joka jeppe huomaa sen silmämääräisesti milloin vaan! ;-)
Yleisen käsityksen mukaan sentti on tosin kymmenen milliä.

//edit: Toki 6,4 senttiäkin on siis vähän, mutta kuitenkin kymmenen kertaa enemmän kuin 0,64.
Viimeksi muokattu 8.1.2009 19:13
Sarkasmia vai viilaamista? Pointti tuli, kuitenkin esille.