Pienoismallit.net

XtraColor

Otsikon mukaisesta maalimerkistä on keskusteltu muutamissa ketjuissa aiemminkin, mutta omaa ketjua sille ei ole ollut eikä vastausta ongelmaani löytynyt. Testailin ko. maalia tässä vajaa viikko sitten ja kokemukset ovat olleet melko negatiivisia. Alkoikin epäilyttämään että teenkö jotain väärin.

Kysymys siis kuuluu: Millä tuota pitäisi ohentaa?

Itse ohensin Tikkurilan 1120 (ksyleeni) ohenteella ja ruiskuttelin mallin pintaan. Reilun neljän vrk:n jälkeen pinta oli vielä hieman nihkeä, eli ei todellakaan täysin kuiva. 1 vrk:n jälkeen ei ollut edes kosketuskuiva.

Onko ohenne siis väärä, vai kestääkö XtraColor todellakin kuivaa viikon ennen kuin pintaa pystyy käsittelemään? Ei ihme, että mallien valmistuminen kestää jos kuivumisajat ovat tuollaisia.
XtraColor kuivuu erittäin hitaasti, tämä on tunnettu tosiasia. Kyllähän nuo ajat minun korviini kuulostavat silti poikkeuksellisen pitkiltä mutta siinä ei ole mitään uutta, että pinta tuntuu hiukan tahmealta vielä parin päivän jälkeen.
Ohenteessa ei siis ole vikaa? Taisi jäädä meikäläiseltä Xtra-kokeilut tähän yhteen kertaan. Paljon parjatut Revellitkin kuivuvat kuitenkin muutamassa tunnissa maskauskelpoisiksi.
En voi vannoa, ettei ohenne voisi pidentää kuivumisaikaa entisestään. Lisäksi väreissä voi olla eroa. Kuten sanottua niin mainitsemasi ajat kuulostavat poikkeuksellisen pitkiltä mutta XtraColor on myös tunnetusti hidas kuivumaan eli mihinkään Revellin tai Humbrolin kuivumisaikoihin ei ole toivoakaan päästä.
Xtracolor kuivuu hitaasti, tuollaiset 4-7 päivää voi mennä ennen kuin voi maskata seuraavaa kerrosta varten. Olen käyttänyt Xtraa vuosia ja mielestäni ovat ehdottomasti parhaita emalimaaleja mitä on. Kiiltävänä niitä ei tarvitse lakata tai ruiskuttaa Johnsonilla. Ja ovat uskomattoman hienopigmenttistä tavaraa. itseäni ei pitkä kuivumisaika haittaa.
Juha Tähtinen kirjoitti:
Xtracolor kuivuu hitaasti, tuollaiset 4-7 päivää voi mennä ennen kuin voi maskata seuraavaa kerrosta varten.
No huh huh! Jos aamulla maalattu ei ole illalla teippauskunnossa, niin maali on kertakaikkiaan liian hidas!
Dicco-Tinneri lyhentää hieman Xtracolorin kuivumisaikaa, yleensä yön yli on mulla riittänyt hyvin, mutta kuten sanottu -sävyissäkin voi olla eroja saman valmistajan maaleissa.
Juhan kanssa olen ehdottoman samaa mieltä Xtran hyvyydestä -ei löydy montaa muuta maalimerkkiä, jotka lasken samaan kategoriaan.
Testasin eilen illalla vetää yhden kerroksen ilman ohenninta. Näyttäisi että ohennin hidasti kuivumista, koska nyt maali oli jo lähes täysin kuivaa. Eli voisiko siis kuitenkin olla että tuo Tikkurilan 1120 ksyleeniohennin ei toimi XtraColorin kanssa?

Edit: Tutkin noita ohenteiden tuotetietoja ja tuo 1120 ohenninhan on ihan eri tavaraa kuin Dicco. XtraColoriin kannattanee siis käyttää bensiinipohjaista ohenninta, vai olenko aivan hakoteillä?
Viimeksi muokattu 26.12.2008 14:03
Itse käytän Xtracolorin kanssa apteekkibensaa, joka selvästi lyhentää kuivumisaikaa. Suosittelen. Ohenne yleensä parantaa maalin laatua, siis silloin kun ohenne natsaa sen maalin kanssa. Xtran pelittää hyvin bensan kanssa. Kun taas bensaa käyttää Humbrolin kanssa ruiskuttaessa ei jälki ole yhtä hyvää. Onpa jopa joskus tullut ihan untuvapuuroa mallin pintaan eli ohenne on haihtunut liian äkkiä. Mitenkähän WEM:in maalien kanssa apteekkibensa toimii? Onko kukaan kokeillut?
Dicco ja Biltema ohenteet ovat selluloosapohjaisia ohenteita, mutta ksyleeniohenne on mielestäni jo liian tuhtia tavaraa. Selluloosaohenteet sisältävät tolueenia ja isobutanolia.